VERS 2.
Vele giften en gaven werden door God vastgesteld.
Onder het joodse systeem werd het volk onderwezen van een geest van
vrijgevigheid te beminnen door de zaak van God in stand te houden en door te
voorzien in de behoeften van de nooddruftigen. Voor sommige gelegenheden waren
er vrijwillige offeranden. Bij de oogst en de wijnoogst, werden de eerste
vruchten van het veld-koorn en wijn en olie - toegewijd als een offerande voor
de Heer. Het aren lezen en de hoeken van het veld werden voorbehouden voor de
armen. De eerste vruchten van de .wol, als de schapen geschoren werden, van
het graan als het koren gedorst werd, werden afgezonderd voor God. Zo was het
ook voor de eerst-geborenen van de dieren, en een vezoeningsprijs werd betaald
voor de eerst geboren zoon. De eerste vruchten moesten voorgesteld worden voor
de Heer in het heiligdom en werden dan toegewijd tot het gebruik van de
priesters.
Door dit systeem van welwillendheid zocht de Heer
Israel te leren dat Hij in alles de eerste moet zijn. Act of the Apostels 337.
PP 526.
VERS 17 - 22. PP 282.
De Heer wist dat de Filistijnen zich
wilden verzetten als de Israelieten hun land zouden doortrekken. Zij zouden
zeggen van hen, dat zij van hun meesters in Egypte gestolen hebben en zij
zouden met hen oorlog voeren. Alzo door hen op de weg van de zee te brengen,
openbaarde God zich als een medelijdende God, zowel als een God van oordeel. 3
Spir. Gifts 230.
VERS 21 - 22.
Het was dit oprechte doel van de wedloop te winnen
voor het eeuwig leven dat Paulus wenste geopenbaard te zien in het leven van
de gelovigen van Corinthe. Hij wist, dat om het ideaal van Christus te
bereiken, zij voor zich een strijd hadden die niet zou ophouden. Hij nodigde
hen uit rechtmatig te strijden, dag voor dag, zoekend naar godsvrucht en
morele uitmuntendheid. Hij pleitte bij hen alle gewicht opzij te leggen en
voorwaarts te streven naar het doel van de perfektie van Christus.
Paulus verwees de Korinthiers naar de bevindingen van
oud Israel, naar de zegeningen, die de beloning waren van hun gehoorzaamheid,
en naar de oordelen, die volgden op hun overtredingen. Hij bracht in hun
herinnering de wonderbare wijze waarop de Hebreeërs uit Egypte geleid werden
onder de bescherming van de wolk bij dag en de kolon van vuur bij nacht. Aldus
werden zij veilig door de rode zee geleid, terwijl de Egyptenaren, op dezelfde
wijze pogend over te steken, allen verzwolgen werden. Hierdoor had God Israel
als Zijn kerk herkend. AA 315.
De Heer zal het verkeerd besturen door de ouders niet
rechtvaardigen. Heden ten dage voegen honderden kinderen zich in de rangen van
de vijand, levend en werkend afgescheiden van de doeleinden van God. Zij zijn
ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig; maar de zonde ligt aan de deur van hun
ouders. Christelijke ouders, duizenden kinderen sterven in hun zonden wegens
het gebrek van hun ouders van wijs het huis te besturen. Als de ouders
gehoorzaam waren aan de ongeziene Leider van de legers van Israel, wiens
glorie omhuld was in de wolkkolon, dan zou de ongelukkige toestand, die nu
bestaat in zoveel families, niet gezien worden. Child Guidance 182.
De zorgeloosheid van de ouders door te falen in het
verschaffen van een bediening aan hun kinderen, waar zij de
verantwoordelijkheid voor genomen hebben van zij op de wereld te brengen is
uitgelopen op ongeteld kwaad, een gevaar uitmakend voor het leven van zoveel
jonge mensen en hun nuttigheid grotelijks beperkend. Het is een grote fout van
jonge mensen te laten opgroeien zonder een beroep te leren. Vanuit de
wolkkolon gaf Jezus richtlijnen doorheen Mozes aan de Hebreeërs, dat zij hun
kinderen zouden opvoeden in het werk, dat zij hen beroepen zouden leren, en
dat niemand in ijdelheid zou verkeren.
Gij moet uw kinderen helpen, om kennis te verwerven,
dat, indien nodig, zij kunnen hun leven in stand houden door hun eigen werk.
Gij moet ze leren beslist te zijn in het volbrengen van hun plicht. Child
Guidance 355.
God heeft toegelaten, dat er licht
scheen van Zijn troon langs gans het levenspad. En een wolkkolon bij dage en
een vuurkolon des nachts beweegt zich voor ons als voor het oude Israel. Het
is het voorrecht van christelijke ouders heden zoals het voorrecht was van
Gods volk van ouds, om hun kinderen met zich mede te voeren naar het Beloofde
Land.
Gij wenst dat uw huishouden aan God toebehoort; gij
wenst uw familie voor God. Gij wenst ze voor de poorten van de stad te brengen
en te zeggen: "Hier ben ik Heer en de kinderen, die Gij mij gegeven hebt". Zij
kunnen mannen en vrouwen worden, die volwassen geworden zijn, maar zij blijven
uw kinderen; en uw opvoeding enuw waakzaamheid over hen is gezegend geweest
door God, tot zij overwinnaars worden. Nu kunt gij zeggen: "Hier ben ik, Heer
met de kinderen".
Child Guidance 565.
In het uitbrengen van Israel uit Egypte, openbaarde
de Heer Zijn macht en Zijn barmhartigheid. Zijn wonderbaar werk in het feit
van hen te bevrijden van de slavernij en Zijn tussenkomst in hun reis door de
woestijn, waren alleen ten hunnen gunste. Dit was een leerschool voor de
omringende volkeren. De Heer openbaarde zich als een God boven alle menselijke
autoriteiten en grootheid. De tekens en wonders die hij uitwerkte voor Zijn
volk toonden Zijn macht over de natuur en over de grootsten van dezen, die de
natuur aanbaden. God ging doorheen het trotse land van Egypte zoals Hij zal
gaan over de aarde in de laatste dagen. Met vuur en tempeest, aardbevingen en
dood, verloste de grote IK BEN Zijn volk. Hij toog hen uit het land van
slavernij. Deut. 8 : 15; Ps. 78 : 24; Deut. 32 : 9 - 12. Aldus bracht Hij hen
tot Zichzelf, opdat zij mochten verblijven als onder de schaduw van de
Allerhoogste.
Christus was de Leider van de kinderen van Israel in
hun trektocht door de woestijn. Gehuld in de wolkkolon bij dag en in de
vuurkolon des nachts, leidde Hij hen. Hij beschermde hen tegen de gevaren van
de woestijn, Hij bracht hen naar het beloofde land en in het aanzien van alle
naties, die God niet kenden vestigde Hij Israel als Zijn eigen bezit, de
wijngaard des Heren.
Aan dit volk werden de orakels van
God toevertrouwd. Zij werden ommuurd met de voorschriften van Zijn wet, de
eeuwblijvende princiepen van waarheid, gerechtigheid en reinheid.
Gehoorzaamheid aan deze voorschriften 36.
maakt hun bescherming uit, want dit zou hen redden
van het feit dat ze zichzelf zouden vernietigen door zondige praktijken. En
zoals de toren in de wijngaard plaatste God Zijn heilige tempel in het midden
van het land. Christ Object Lessons 286 - 88.
Hoe verschillend zou het relaas geweest zijn van de
geschiedenis van Israel,een natie zo zeer bevoorrecht door de Heer, als zij de
onderrichtingen die hen gegeven werden vanuit de,wolkkolon door de Zoon van de
levende God gevolgd hadden. Maar zij volgden niet met ijver de hun gegeven
waarschuwingen. Zij onderwezen hun kinderen niet nopens de eisen van God. En
de droevige resultaten zijn weergegeven voor ons in het feit van de verwerping
van deze natie door God. Zij verwijderden zich zover van de wijsheid van God,
dat, als de Grote Onderrichter, Jezus, de Verlosser van de wereld verscheen,
zij uitriepen: "Weg met Hem!" De traditie van mensen was hoger in eer gehouden
dan de geboden van God. Valse praktijken en menselijke uitvindsels hadden de
plaats ingenomen van de reine onderrichtingen van God. Dat wat moest aanzien
worden als een deel van hun wezen, werd aanzien als van luttel belang en
weinig waarde.
Als Christus in de wereld kwam om ware godsdienst in
voorbeeld om te zetten, en om de princiepen hoog te houden, die de harten en
de handelingen van de mens moesten beheersen, had bedrog een zo vaste greep op
dezen, die een zo groot licht hadden, dat zij niet langer dat licht begrepen,
en er niet toe geneigd waren om tradities op te geven voor de waarheid. Zij
verwierpen de hemelse onderrichten, zij kruisigden de Heer van Glorie, opdat
zij hun eigen gewoonten en uitvindingen zouden kunnen behouden. Dezelfde geest
wordt nu geopenbaard in de wereld van vandaag. Mensen staan dwars tegenover de
onderzoekende waarheid, opdat hun tradities verstoord zouden worden, en een
nieuwe orde van dingen zou ingevoerd worden. Er is voor de mensheid een
bestendig blootgesteld zijn aan dwaling, en de mens is van nature geneigd om
menselijke ideeën en kennis hoger te schatten, terwijl het goddelijke en het
eeuwige niet onderscheiden noch gewaardeerd worden. Counsels on Sabbath School
Work. 47 - 48.
Nuttige handenarbeid is een deel van het werk van het
evangelie. De grote Onderrichter, gehuld in de wolkkolon, gaf inlichtingen aan
Israel, dat iedere jonge mens zou opgeleid worden tot nuttige dienst. Daarom
was het de gewoonte bij de Joden, de welstellende zowel als de armere klasse,
hun zonen en dochters een nuttig beroep aan te leren, zodat, als er moeilijke
omstandigheden ontstaan, zij niet zouden moeten afhangen van anderen, maar in
staat zouden zijn te voorzien in hun behoeften. Zij ,mochten
onderwezen worden op letterkundig gebied, maar zij moesten ook geoefend worden
tot kracht. Dat was een onmisbaar deel van hun opvoeding. Nu ook, zoals in de
dagen van Israel, zou ieder jonge mens moeten onderwezen worden in de plichten
van het dagelijks leven. Ieder zou moeten een kennis opdoen van een of ander
tak van handenarbeid door dewelke, indien nodig, hij een levensbestaan kan
verwerven. Dit is essentieel niet alleen als beschutting tegen de
wisselvalligheden van het leven, maar voor de invloed die dit werk heeft op de
fysische,. mentale en morele ontwikkeling. Zelfs als het zeker zou schijnen,
dat iemand het niet nodig zou hebben van handenarbeid te doen voor zijn
levensbestaan, toch moet hij geleerd worden te werken. Zonder fysische
oefening kan niemand een gezonde constitutie hebben noch een sterke
gezondheid. En de discipline van welgeordend werk is niet minder belangrijk
tot beveiliging van een krachtige en aktieve geest en een edel karakter.
Studenten, die boekenkennis opgedaan hebben zonder kennis te verwerven van
praktisch werk kunnen niet gewagen van een evenwichtige opvoeding. De
energieën, die hadden moeten gewijd zijn aan bezigheden van verscheidene aard
zijn verwaarloosd geworden. Opvoeding bestaat niet alleen in het gebruiken van
het brein alleen. Fysische bezigheid is een deel van de oefening voor ieder
jong mens. Een belangrijke fase van de opvoeding ontbreekt, als de student
niet geleerd wordt hoe zich in te schakelen in het nuttig werk. De gezonde
oefening van gans het wezen zal een opvoeding verschaffen die breed is en
ruim. Iedere student zou een deel van iedere dag wijden aan aktief werk. Aldus
zullen gewoonten van naarstigheid gevormd worden en een geest van
zelfvertrouwen aangewakkerd, terwijl de jeugd beschut zal zijn van veel kwaad
en verlagende praktijken, die zo dikwijls het gevolg zijn van ijdelheid. En
dit staat in verband met het elementair voorwerp van opvoeding; want door het
aanwakkeren van aktiviteit, ijver en reinheid, komen wij in harmonie met de
Schepper.
Het grootste nut wordt niet gehaald uit oefening die
gedaan wordt als spel of louter om de oefening. Er is heilzaamheid in het
verblijven buiten en ook doet de oefening goed; maar laat dezelfde hoeveelheid
energie gegeven worden voor het volbrengen van nuttig werk, en de heilzaamheid
zal veel groter zijn. Er zal zich een gevoel van voldaanheid ontwikkelen, want
zulk een oefening brengt met zich een zin voor hulpvaardigheid mede en de
goedkeuring van het geweten voor welgedane plicht.
Studenten zouden moeten van onze scholen weggaan met
opgevoede bekwaamheid, zodat, als zij moeten op hun eigen bronnen steunen, zij
kennis mogen bezitten, die zij kunnen gebruiken en die nodig is voor een
suksesrijk leven. Naarstige studie is noodzakelijk, maar ook ijverig hard
werk. Spel is niet noodzakelijk. De fysische krachten wijden aan vermaak is
niet gunstig voor een wel afgewogene geest. Als de tijd die gebruikt wordt
voor louter fysische oefening, die stap voor stap leidt tot overmaat, moest
gebruikt worden in het werken in de lijn van Christus, dan zouden de
zegeningen van God rusten op de werkers. De discipline voor het praktisch
leven, die verworven wordt door fysische arbeid, verbonden met mentale
belasting wordt verzacht door de gedachte, dat de geest en het lichaam beter
geschikt gemaakt worden voor het werk, dat God bepaald heeft, dat de mens moet
doen.
Hoe volmaakter de jonge mens begrepen heeft, hoe hij
de plichten van iedere dag van het praktische leven . moet volbrengen, hoe
groter zijn vreugde zal zijn dag na dag van te mogen nuttig zijn voor anderen.
De geest, die opgevoed wordt om zich te verheugen in nuttig werk wordt
verbreed; door oefening en discipline wordt hij geschikt gemaakt tot nut, want
hij heeft de kennis verworven die nodig is om de bezitter ervan een zegen te
laten zijn voor anderen.
Ik vind geen enkel ogenblik in het leven van
Christus, waar Hij tijd besteedde aan het spel of aan vermaak. Hij was de
grote opvoeder voor het heden en voor het toekomstig leven, toch ben ik niet
in staat geweest om een ogenblik te vinden waar Hij Zijn leerlingen onderwees
om zich te begeven aan vermaak om op deze wijze fysische oefeningen te doen.
De Redder van de wereld geeft aan eenieder zijn werk en vraagt hem: "Doet
handeling totdat Ik kom". Luc. 19 : 13. Door dit te doen wordt het hart warm
gemaakt om te ondernemen. Al de krachten van het wezen worden gebruikt om zich
in te spannen om te gehoorzamen. Wij hebben een verhevene en heilige roeping.
Onderrichter en student moeten rentmeesters zijn van de genade van Christus,
en zij
37.
moeten altijd ernstig zijn. Als wij onze scholen
inrichten buiten de stad, zullen wij de gelegenheid geven aan de student om
zijn spieren te oefenen tot het werk zowel als zijn brein om te denken.
Studenten moeten getoond worden hoe zij moeten planten, hoe zij de oogst
moeten verzamelen, hoe zij moeten bouwen, hoe zij kunnen aanvaardbare
zendingswerkers worden in praktische zin. Door hun kennis in nuttige
bedrijvigheden, zullen zij in staat zijn van vooroordelen weg te werken.
Dikwijls zullen zij zich zo nuttig kunnen maken, dat de waarheid zal
aanbevolen worden door de kennis die zij bezitten.
Counsels to Par. and Teachers 307 - 310.
Ongeveer twee duizend jaar vooraf werd een stem van
geheimzinnig belang gehoord in de hemel van de troon van God: "Daarom komende
in de wereld, zegt Hij: Slachtoffer en offerande hebt Gij niet gewild, maar
Gij hebt Mij het lichaam toebereid; brandofferen en offer voor de zonde hebben
U niet behaagd, toen sprak Hij: Zie Ik kom om uwen wil te doen, o God!" Hebr.
10 : 5 - 7. In deze woorden wordt de vervulling aangekondigd van het doel, dat
verdoken geweest was van alle eeuwigheid. Christus was klaar om deze wereld te
bezoeken, en om vlees te worden.
Hij zegt: "Gij hebt Mij het lichaam toebereid". Moest
Hij verschenen zijn met de glorie die bij de Vader was voordat de wereld
bestond, dan zouden wij het licht niet verdragen hebben van Zijn
tegenwoordigheid. Opdat wij het mochten aanschouwen en niet vernietigd worden,
werd de maifestatié van Zijn glorie omhuld. Zijn Godheid was bedekt door
mensheid, de onzichtbare glorie in de zichtbare mensenvorm. Dit grote doel was
voorafgeschaduwd in typen en symbolen. Het brandende bos, waarin Christus aan
Mozes verscheen, openbaarde God. Het symbool dat gekozen werd om God voor te
stellen was een gewone struik, die schijnbaar geen aantrekkingskracht had.
Deze omhulde de Oneindige. De gans barmharige God verschool Zijn glorie in een
zeer eenvoudige voorstelling, dat Mozes er kon op zien en leven. Zo was het
ook met de wolkkolon bij dag en de vuurkolon des nachts, God had gemeenschap
met Israel, Zijn wil aan de mens mededelend, en hem Zijn genade toebedelend.
Gods glorie was getemperd, en Zijn majesteit gedekt, dat het zwakke gezicht
van een eindige mens deze mocht aanschouwen. Zo moest Christus komen "in ons
venederd lichaam" Fil. 3 : 21. in de gelijkenis van een mens. In de ogen van
de wereld bezat Hij geen schoonheid dat zij hem konden begeren; toch was Hij
de vlees geworden God, het licht van de hemel en de aarde. Zijn glorie was
gedekt, Zijn grootheid en majesteit waren gedoken, opdat Hij dicht zou kunnen
komen bij de treurige bekoorde mens. God gaf bevel aan Mozes voor Israel: "En
zij zullen Mij een heiligdom maken, dat Ik in het midden van hen
wone. "Ex. 25 : 8. En hij verbleef in het heiligdom
en het midden van Zijn volk. Doorheen al hun vermoeide tochten doorheen de
woestijn, was het symbool van Zijn tegenwoordigheid met hen. Z zette Christus
Zijn tabernakel op in het midden van de menselijke legerplaats. Hij trok Zijn
tent op aan de zijde van deze van de mens, opdat Hij temidden van ons wonen en
ons mocht gewoon maken met Zijn goddelijk karakter en leven.
"En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons
gewoond (getabernakeld) (en wij hebben Zijne heerlijkheid aanschouwd, eene
heerlijkheid als des Eeniggeborenen van den Vader) vol van genade en waarheid.
Joh. 1 : 14.
De shekinah had zich teruggetrokken van het
heiligdom, maar in het kind was het beloofde zaad, waarheen het eerste altaar
aan de ingang van Eden verwees. Dit was Siloe de gever van vrede. Hij was het
die Zichzelf openbaarde aan Mozes als de grote IK BEN. Hij was het die in de
wolkkolon en de vuurzuil de leider geweest was van Israel. Hij was het die
reeds lang door de profeten voorspeld was. Hij was de Wens van alle naties,
de Wortel en de Spruit van David, en het Licht van de
Morgenster. De naam van dat hulpeloos kind, opgeschreven op de rol van Israel,
Zichzelf noemend onze broeder, was de hoop van het gevallen mensdom. Het kind
voor wie het geld van de verlossing werd betaald, was Hij die het rantsoen
voor de zonden van de wereld moest betalen
Desire of Ages 52.
Drie maal op het jaar werden de Joden gevraagd te
vergaderen te Jerusalem voor religieuse doeleinden. Omhuld door de wolkkolon,
had de onzichtbare Leider van Israel richtlijnen gegeven in verband met deze
vergaderingen. Gedurende de gevangenschap van Israel, konden deze niet
onderhouden worden; Maar als het volk terug hersteld werd in hun eigen land,
werd het onderhouden van deze gedenkdagen eens te meer ingevoerd. Het was Gods
doel dat deze jaarfeesten Hem in gedachten zou brengen van het volk. Maar, op
enkel uitzoderingen na, hadden de priesters en de leiders van de natie het
zicht verloren van dit doel. Hij die deze nationale vergaderingen verordend
had en hun betekenis verstond was getuige van hun verderf.
Desire of Ages 447.
In de openbaring van God aan Zijn volk, is licht
altijd het symbool geweest van Zijn tegenwoordigheid. Bij het scheppingswoord
in den beginne, heeft licht geschenen uit de duisternis. Licht omhuld geweest
in de wolkkolon en de vuurkolon, de grote legers van Israel leidend. Licht
straalde met vreselijke plechtigheid uit de Heer op de berg Sinai. Licht
rustte op het verzoendeksel in het tabernakel. Licht vervulde de tempel van
Salomo, bij zijn wijding. Licht scheen op de heuvels van Betlehem, als de
engels de boodschap brachten van verlossing aan de wachtende herders. ` God is
licht; en in de woorden "Ik ben het licht de wereld", verklaarde Christus dat
Hij één is met de Vader, en Zijn verbintenis met het mensenras. Het was Hij,
die in het begin veroorzaakte, "dat het licht uit de duisternis zou schijnen".
2 Ex. 4 : 6. Hij is het licht van de zon, de maan en de sterren. Hij was het
spirituele licht, dat in symbool en type en profetie geschenen heeft op Israel.
Maar het licht was niet allen gegeven aan de joodse natie. Zoals de
zonnestralen doordringen tot de uiterste hoeken van de wereld, zo schijnt ook
de van Gerechtigheid op iedere ziel.
Desire of Ages 463 - 64.
De Heiland was dezelfde die de
Hebreeën onderwezen had vanuit de kolon van wolken en vuur in de woestijn. Hij
had hen een gans andere les geleerd, dat hetgeen nu ( in de tijd van Jezus )
het volk ontvangt van de priesters en onderrichters. De barmhartige
voorzieningen van de wet strekten zich zelfs tot de lagere dieren, die hun
behoeften en lijden niet kunnen uitdrukken in woorden. Richtlijnen werden in
die zin gegeven aan Mozes
voor de kinderen van Israel tot dit doel. Zie Ex. 23
: 4 - 5. Desire of Ages.
V66r Zacheus op het gezicht van Jezus zag, was hij
begonnen met het werk dat hem liet blijken als een ware berouwvolle man.
Vooralleer hij door mensen beschuldigd werd, had hij zijn zonden beleden. Hij
had zich overgegeven aan de overtuiging van de Heilige Geest, en hij was
begonnen met de onderwijzing van de woorden, die geschreven waren voor het
oude Israel zowel als voor onszelf ten uitvoer te brengen. De Heer had lang
tevoren gezegd: Zie Lev. 25 : 35 - 37, 17.
Deze woorden werden door Christus zelf gesproken, als
Hij gehuld was in de wolkkolon, en het eerste antwoord van Zacheus aan de
grote liefde van Christus bestond in het openbaren van liefde voor de armen en
de lijdenden.
Desire of Ages 555.
Tot allen,die genezing ontvingen, zegde Christus:
"Zondig niet meer, opdat u niet wat ergers geschiede. Joh. 5 : 14. Aldus
onderwees Hij dat ziekte het resultaat was van de overtreding van Gods wet,
zowel de natuurlijke als de geestelijke. De grote ellende zou niet heersen in
de wereld, moest de mens maar leven in harmonie met het plan van de Schepper.
Christus is de Leider en de Onderrichter geweest van
het oude Israel, en Hij heeft hen geleerd, dat de gezondheid de beloning is
van gehoorzaamheid aan de wet van God. De Grote Heelmeester, die de zieken in
Israel genas had gesproken tot Zijn volk vanuit de wolkkolon, hen mededelend,
wat zij doen moesten, en wat God voor hen wilde doen. Zie Ex. 15 : 26.
Christus gaf aan Israel definitieve richtlijnen in verband met hun
levensgewoonten en Hij verzekerde hen: "En de Here zal alle krankheid van u
afweren". Deut. 7 : 15. Als zij aan de voorwaarden voldeden, dan werd de
belofte voor hen bewaarheid: "en onder hunne stammen was niemand, die
struikelde". Ps. 105 : 37.
Deze les is voor ons. Er moeten voorwaarden vervuld
zijn door allen, die de gezondheid willen beveiligen. Allen moeten leren,
welke deze voorwaarden zijn. De Heer is niet gediend met onwetendheid in
verband met Zijn wetten, hetzij Zijn natuurlijke wetten of Zijn spirituele.
Wij moeten medewerkers zijn met God voor het herstel van de gezondheid van het
lichaam zowel als van de ziel.
En wij zullen anderen leren hoe zij hun gezondheid
kunnen beschermen en bekomen. Wij zullen voor de zieken de remedies gebruiken,
die God voorzien heeft in de natuur, en wij zullen hen wijzen naar Hem, die
alleen kan herstellen. Het is ons werk aan de zieken en de lijdenden Christus
voor te stellen in de armen van het geloof. Wij zouden hen moeten onderwijzen
te geloven in de Grote Heelmeester. Wij zouden moeten hand leggen op Zijn
beloften en bidden om de openbaring van Zijn macht. De voornaamste essentie
van het evangelie is herstel en de HEILAND wenst dat wij de zieken, de
hopelozen en de bedrukten vragen zich vast te ankeren aan Zijn kracht. De
macht van de liefde lag in al het genezen van Christus, en slechts door
deelname aan deze liefde door geloof, kunnen wij instrumenten zijn tot Zijn
werk. Als wij verwaarlozen ons vast te klinken in goddelijke verbinding met
Christus, kan de stroom van leven-gevende energie niet vloeien in rijke golven
van ons naar het volk. Er waren plaatsen, waar de Heer zelf geen machtige
werken kon verrichten wegens hun ongeloof. Zo ook nu scheidt ongeloof de kerk
van haar goddelijke Helper. Haar greep op eeuwige realiteiten is zwak. Door
haar gebrek aan geloof, is God misnoegd en beroofd van Zijn glorie.
Het is als de kerk Christus' werk doet dat zij de
belofte heeft van Zijn tegenwoordigheid Desire of Ages 824 - 25.
In latere jaren is mij getoond geweest, dat valse
theorieën, die in het verleden aangehangen werden in het geheel niet zijn
opgegeven. Als er gunstige omstandigheden komen zullen zij een heropleving
kennen. Laat ons niet vergeten dat ieder ding moet geschud worden dat kan
geschud worden. De vijand zal sukses oogsten door het geloof van sommigen
omver te halen, maar deze die getrouw zijn aan de princiepen, zullen niet
geschud worden. Zij zullen op hun stuk blijven staan temidden van beproeving
en bekoring. De Heer heeft ons deze dwalingen uitgestippeld; en dezen, die
niet onderscheiden daar waar de Satan binnengekomen is, zullen verder geleid
worden op het.valse pad. Jezus vraagt ons van waakzaam te zijn en de dingen te
versterken die overblijven, die gereed zijn te sterven.
Wij moeten niet in tegenstrijd optreden met deze, die
valse theorieën vasthouden. Tegenkanting is zonder nut. Christus redetwist
nooit. "Er staat geschreven" is het wapen, dat de Verlosser van de wereld
gebruikt. Laat ons vasthouden aan het Woord. Laat aan de Heer en aan Zijn
boodschappers toe van te getuigen. Wij weten dat hun getuigenis waar is.
Christus heerst over alle werken van de schepping. In de vuurkolon leidde hij
de kinderen van Israel, Zijn ogen ziende het verleden, het heden en de
toekomst. Hij moet herkend, geëerd worden door allen, die God lief hebben.
Zijn geboden moeten een toezichthoudende macht hebben in het leven van Zijn
volk. Life sketches of E. G. White 92 - 93.
"Ge zijt", zegt onze Onderrichter, "gekomen op een
belangrijke plaats in de geschiedenis van uw werk. Wie zal gekozen worden om
verantwoordelijkheden te dragen in de ziekenhuizen bij het begin van het werk?
Er mag geen fout gemaakt worden in dit opzicht. Mensen mogen in geen
vertrouwenspositie geplaatst worden die niet getest en en beproefd geweest
zijn. Mannen en vrouwen, die de wil van God begrijpen moeten gekozen worden -
mannen die kunnen onderscheiden welke werk er moet gedaan worden en die het in
gebed volbrengen, opdat de fouten van vroeger niet moeten herhaald worden".
"Deze, die als zakenleider aangesteld wordt", zegde
Hij, "moet dagelijks door de Heer bestuurd worden. Hij bekleedt een
belangrijke plaats en hij moet de nodige hoedanigheden bezitten voor het werk.
Hij moet waardigheid en kennis hebben, gepaard gaande met een klaar inzicht
hoe hij zijn autoriteit moet gebruiken. Christus moet geopenbaard worden in
Zijnleven. Hij moet religieus onderricht kunnen geven en een geestelijke
invloed uitoefenen. Hij moet weten om te gaan met geesten, en hij moet zijn
eigen geest onder toezicht stellen van de Heilige Geest. Wijsheid moet van
zijn lippen vloeien en woorden van opbeurding aan allen met wie hij in kontakt
is. Hij moet weten hoe hij fouten kan onderscheiden en recht zetten. Hij is
een man die in harmonie kan komen met zijn medearbeiders, een man die
aanpassingsvermogen heeft. Hij moet in staat zijn te spreken van de
verschillende punten van ons geloof als de gelegenheid zich voordoet. Zijn
woorden en handelingen zullen rechtvaardigheid, oordeel en liefde van God
openbaren".
Hij die de Isralieten onderrichtte van uit de
wolkkolon en hen leidde door de woestijn naar het beloofde Land is onze Leider
nu. Wij zijn onder goddelijke leiding, en als wij gehoorzaam zijn aan Gods
wetten zullen wij volkomen veilig zijn en zullen uitnemende tekenen ontvangen
van Zijn gunst. Brief 325, 1904.
Medical Ministry 169. 39.
PP 298, 311, 316, 366, 389, 396, 429, 504.
Mozes drong erop aan, dat de Heer hem juist de lijn
die hij moest volgen in verband met Israel zou aanwijzen,
opdat zijn leringen zo vervuld zouden zijn met
wijsheid, dat het volk zijn onderricht mocht ontvangen, en dat hun levenswijze
door de Heer mocht goedgekeurd worden, en Hij hen opnieuw als Zijn volk mocht
herkennen. Hij pleitte bij God om te vragen hoe het zou bekend zijn dat hij en
zijn volk genade zou gevonden hebben in Zijn oog, als Hij niet het teken van
Zijn tegenwoordigheid liet rusten op het tabernakel als voorheen, en dat hij
voort zou gaan met hun reis te leiden door de wolkkolon bij dag en de
vuurkolon des nachts. Dan kon Mozes zijn lastige taak gemakkelijker volbrengen
in het leiden van het volk. Want dit teken zou hem bestendig in herinnering
brengen, dat er een levende God is, en het zou een verzekering voor hem zijn
van Zijn tegenwoorddigheid. Dan kon hij het volk gemakkelijker beinvloeden om
over te gaan tot juiste handelingen, zoals hij kon wijzen op de
klaarblijkelijkheden van de nabijheid van God met hen.
De Heer willigde de ernstige bede in van zijn
dienaar.
3 Spir. Gifts 288.
De Heer leidde de Israelieten doorheen hun doortocht
door de woestijn. Als het voor het goed van het volk en de glorie van God was,
dat zij hun tenten op een bepaalde plaats zouden opslaan, en daar verblijven,
dan toonde God Zijn wil aan hen door de kolon van de wolk die laag rustte over
het tabernakel. En zij bleef daar tot God hen opnieuw wilde doen verder
trekken.
4 Spir. Gifts-a 10.
Als Josua zich terugtrok uit de legers van Israel, om
te mediteren en te bidden om Gods speciale tegenwoordigheid om hem te
begleiden, zag hij een man van aangename gestalte, gedost in oorlogsklederen,
met getrokken zwaard. Josua kende hem niet als zijnde iemand van de
Israelitische legers en hij gaf de indruk niet van een vijand te zijn. In zijn
ijver viel hij hem aan, en zegde: "Zijt gij van ons, of van onze vijanden? En
hij zeide: Neen, maar ik ben de Vorst van het heir des Heeren, ik ben nu
gekomen. Toen viel Josua op zijn aangezicht ter aarde en aanbad, en zeide tot
hem: War spreekt mijn Heere tot zijnen knecht? Toen zeide de Vorst van het
heir des Heeren tot Josua; Trek uwen schoenen af van uwe voeten, want de
plaats, waarop gij staat, is heilig. En Josua deed alzoo ".
Josua 5 : 13 - 15.
Dit was geen gewone engel. Het was de Heer Jezus
Christus, Hij, die de Israelieten geleid had door de woestijn, gehuld in de
kolon van vuur des nachts en de wolkkolon bij dag. De plaats werd heilig door
Zijn tegenwoordigheid, daarom werd aan Josua bevolen de schoenen van zijn
voeten te doen. Het brandende braambol gezien door Mozes was ook een teken van
Gods tegenwoordigheid, en als hij naderde om het wonderbare gezicht te
aanschouwen, was het dezelfde stem, die hier tot Josua sprak, die ook tot
Mozes sprak
Spir. Gifts-a 61.
Deze, die onwetend de rangen van de vijand vervoegen
en de woorden van hun religieuse leiders herhalen, op de preekstoel, dat de
wet van God niet langer bindend is voor de mens, zullen licht ontvangen om hun
dwaling te ontdekken, als zij de klaarblijkelijkheid van het woord Gods willen
aanvaarden. Het was Jezus, die in de wolkkolon omhuld was en in de vuurkolom,
en Hij gaf speciaal licht, dat de Hebreeërs de wet van God zouden onderwijzen,
die gegeven werd als de grondlegging van de aarde gelegd werd, als de
morgensterren samen zongen en als de zonen van God juichten van vreugde.
1 Sel. Mess. 315.
De genadetijd is ons gegeven, opdat wij een perfekt
karakter mogen ontwikkelen geschikt voor de eeuwigheid. Hoe plechtig is deze
gedachte, ouders, dat uw kinderen in uw handen zijn om op te voeden en te
oefenen, dat zij een karakter mochten ontwikkelen, dat God zal goedkeuren,
ofwel een karakter, waarmede Satan en zijn engelen kunnen spelen als het
wensen. Jezus sprak van de wolkkolon en de vuurkolon, en vroeg Zijn volk hun
kinderen ijverig de geboden Gods te onderwijzen. Wie gehoorzaamt deze
onderrichting? Wie streeft ernaar om hun kinderen aldus te maken zoals God het
kan goedkeuren? Wie neemt de gedachte in zijn brein, dat al de talenten en
gaven van hun kinderen aan God toebehoren, en zouden moeten gans toegewijd
worden in Zijn dienst? Hannah wijdde Samuel toe aan de Heer, en God openbaarde
zich aan hem in zijn kindertijd en in zijn jeugd.
1 Sel. Mess. 328 - 19.
Voor sommigen is de kennis van hun ware toestand voor
hen verdoken. Zij zien de waarheid, maar bemerken noch haar belang noch haar
eisen. Zij horen de waarheid, maar begrijpen ze niet tenvolle, omdat zij hun
leven niet gans ermede in overeenstemming brengen aldus niet geheiligd worden
door eraan te gehoorzamen. En toch rusten zij als onbekommerd en wel voldaan
alsof de wolk bij dag en de vuurkolon des nachts, als het teken van de gunst
van God, voor hen uitgaat. Zij belijden God te kennen, maar in hun werken
verloochenen ze Hem. Zij aanzien zich zelf als Gods speciaal volk, toch worden
Zijn tegenwoordigheid en macht, om te redden tot het uiterste, zelden onder
hen geopenbaard. Hoe groot is de duisternis van zulkdanigen! Toch weten zij
het niet. Het licht schijnt, maar zij verstaan het niet. Geen groter
begoocheling kan de menselijke geest bedriegen dan deze, die hem doet geloven,
dat hij juist is, en dat God zijn werken aanvaardt, terwijl zij zondigen voor
Zijn Aangezicht. Zij verwarren de vorm van godsvrucht met de geest en de
kracht ervan. Zij veronderstellen dat zij rijk zijn, en nietsontbreken,
terwijl zij arm, naakt, blind en aan alles gebrek hebben.
1 Test. Ch. 406 - 7.
Eliah's gebed is kort, ernstig, eerbiedig en
rechtzinnig. Het gebed is pasopgestegen als er vlammen van vuur uit de hemel
dalen op een uitgetekende wijze, gelijk schitterende bliksems, het hout
inbrand stekend voor het offer en opslorpend het slachtoffer, het water
opnemend en zelfs de stenen van het altaar verterend. De schittering van de
glans verlicht de berg en is pijnlijk voor de ogen van de menigte. Het volk
van het koninkrijk van Israel, dat niet op de berg is, wacht met
belangstelling op dezen die daar verzameld zijn. Als het vuur nederdaalt, zijn
zij getuige en zijn verwonderd bij het zien ervan. Het gelijkt op de kolon van
vuur aan de rode Zee, die des nachts de kinderen van Israel scheidde van het
Egyptische leger. Het volk op de berg buigt zich neder in angst en eerbied
voor de ongeziene God. Zij kunnen niet neerzien op het schitterend verterend
vuur, gezonden vanuit de hemel. Zij vrezen dat zij verteerd worden in hun
afvallig40.
held en zonden, en roepen uit één stem, die weergalmt
over de berg en in de vlakte weerklinkt beneden met verschrikkelijke
duidelijkheid: "De Heer, Hij is de God; De Heer Hij is de God". Israel is
tenlaatse opgewekt en de ogen geopend. Zij zien hun zonden en hoe grotelijks
zij God onteerd hebben. 3 Test. Ch. 285.
De zoon van God, ofschoon onzichtbaar voor de
vergadering, was de leider van de Israelieten. Zijn tegenwoordigheid ging voor
hen uit en leidde al hun reizen, terwijl Mozes hun zichtbare leider was, zijn
richtlijnen ontvangend van de engel, die Christus was.
3 Test. Ch. 339.
Het was de Zoon van God, die als een gewapende
krijger voor het leger van Israel stond. Het was de Ene, die de Hebreeërs door
de woestijn gevoerd had, omhuld in de wolkkolon bij dag en de vuurkolon des
nachts. Op de geest van Josua te beindrukken, dat Hij niet minder was dan
Christus, de verheven Ene, zegde Hij: "Doe de schoenen van uw voeten". Dan
lichtte hij Josua in hoe hij Jericho moest innemen. 4 Test. Ch. 159 - 60.
Het woord van God, als het bestudeerd wordt en
gehoorzaamd, zou de kinderen van de mensen geleid hebben, zoals de Israelieten
geleid werden door de vuurkolon des nachts en de wolkkolon bij dag. De Bijbel
is Gods uitgedrukte wil aan de mens. Het is de enige ware perfekte standaard
voor het karakter, en tekent ons de plichten uit in alle omstandigheden van
ons leven.
4 Test. Ch. 312.
In de tijd van beproeving die voor ons ligt, zal Gods
belofte van veiligheid geplaatst worden over dezen, die het woord van Zijn
geduld onderhouden hebben. Christus zal zeggen tot deze getrouwen: "Ga heen,
Mijn volk, ga in uwe binnenste kamers, en sluit uwe deuren achter u toe;
verberg u als eenen kleinen oogenblik, totdat de gramschap overga". Jes.16 :
20. De Leeuw van Juda, zo vreselijk voor de verwerpers van Zijn genade, zal
het Lam Gods zijn voor de gehoorzamen en getrouwen. De wolkkolon, die wraak en
verschrikking uitspreekt voor de overtreders van de wet van God is licht en
barmhartigheid en bevrijding voor dezen, die Zijn geboden onderhouden hebben.
De arm die sterk zal zijn om de rebellen te treffen, zal sterk zijn om de
getrouwen te bevrijden. Iedere getrouwe zal zekerlijk verzameld worden: Zie
Math. 24 : 31. 6 Test. Ch. 404.
Was ik verwonderd als ikzag dat er mannen waren, die
beweerden de waarheid te geloven van deze tijd, gans opgehitst in verband met
onderwerpen, die betrekking hebben met de Heer Jezus en met eeuwige belangen?
Neen, maar zij schenen wonderlijk opgewonden in verband met de
sensatiepolitiek. Sommige bedienaars muntten uit door het weven van deze
onderwerpen in hun uiteenzettingen. Zij verwikkelen zich op een prikkelende
wijze, door de zijde te kiezen in verband met deze kwesties, waarvoor de Heer
hen niet gevraagd had dat zij er de verantwoordelijkheid voor zouden nemen.
Deze personen schijnen een grote graad van zelfvertrouwen te bezitten. Maar ze
weten zelf niet wat zij juist aan het beweren zijn. Zij weten niet of zij de
princiepen verdedigen, die hun oorsprong hebben in de raad van de hemel of in
de raad van Satan. De stem van Iemand sprak in grote autoriteit met
beslissende zekerheid. Gij weet niet van welk een soort geest ge zijt. Lees de
onderrichtingen gegeven door de enig geboren Zoon van God als Hij omhuld was
in de wolkkolon. Dan zult gij uw stem noch uw invloed geven aan gelijk welke
politiek
Test. Min. 332 - 33.
God heeft Zijn kerk nooit gelaten zonder getuigen. In
alle gebeurtenissen van moeilijkheden en beproevingen, van tegenkantingen en
vervolgingen temidden van morele duisternis, waardoor de Kerk gegaan is, heeft
God mannen die geschikt zijn, die voorbereid zijn om Zijn werk op te nemen in
verschillende opzichten, en op het vooruit en naar omhoog te voeren. Door
Patriarchen en Profeten openbaarde Hij Zijn waarheid aan Zijn volk. Christus
was de onderwijzer van Zijn oud Israel juist zoals Hij dit was als Hij op de
wereld kwam gehuld inde klederen van mensheid. Zijn glorie in menselijke
vormen verbergend, verscheen Hij dikwijls aan Zijn volk en sprak. met hen van
aangezicht tot aangezicht zoals een mens tot zijn vriend spreekt. Hij, hun
onzichtbare Leider was in een kolon van vuur of in een wolk gehuld en Hij
sprak tot Zijn volk door Mozes. De stem van God werd gehoord door de profeten
die Hij aangeduid had voor een speciaal werk en om een speciale boodschap mede
te delen. Hij zond hen om dezelfde woorden altijd opnieuw te herhalen. Hij had
voor hen een boodschap bereid, die niet overeenstemde met de zienswijze en de
wil van de mens, en deze boodschap legde Hij in hun mond en liet ze door hen
verkondigen. Hij verzekerde hen dat de Heilige Geest hen taal en
uitdrukkingsvermogen zou geven. Hij die het hart kent, zou hen woorden geven
waarmede zij het volk konden bereiken. Test. Min. 404 - 5.