|
HOOFDSTUK 2.
PP 242 - 51.
VERS 1 10.
Mozes was jonger dan Daniel en Jozef, als hij
weggenomen werd van de beschermende zorg van zijn ouderlijk huis; toch hadden
dezelfde middels, die hun leven gevormd hadden ook het zijne gemodeleerd. Hij
was slechts twaalf jaar als hij zijn Hebreeuwse familie moest verlaten; maar
gedurende deze jaren was de grondslag gelegd van zijn grootheid; hij werd
geleid door de hand van iemand met weinig roem. Jochebed was een vrouw en een
slavin. Haar levenslot was eenvoudig, haar taak hard. Maar behalve Maria van
Nazareth was er geen andere vrouw ter wereld, die grotere zegeningen ontving.
Wetend, dat haar kind vlug aan haar zorgen zou ontrukt worden, om onder de
leiding te komen van dezen, die God niet kenden, poogde zij des te meer zijn
ziel met de hemel te verbinden. Zij zocht in zijn hart liefde en getrouwheid
in te prenten voor God. En het werk werd getrouw vervuld. Mozes kon er niet
toe geleid worden de principen van de waarheid, die het hoofdthema waren van
zijn moeders onderricht, en de les van haar leven, te verzaken door heidense
beinvloeding. Van het nederig huis van Gosen ging de zoon van Jochebed over
naar het paleis van de Farao, naar de Egyptische prinses, om door haar
verwelkomd te worden als een geliefde en beminde zoon. Education 61-62.
In het woord van God zijn de beste modellen te vinden
voor de instellingen van de menselijke gemeenschap. Voor de
onderwijsinrichtingen in het bijzonder, is er geen gebrek noch aan voorschrift
noch aan voorbeeld. Men kan ook in deze eeuw van vooruitgang op opvoedkundig
gebied, groot nut trekken uit de lessen die gevonden worden in de geschiedenis
van Gods volk in het oude testament.
De Heer behield voor zich de opvoeding en
onderrichting van Israël. Zijn zorg was niet alleen beperkt tot hun religieuse
belangen. Wat ook hun mentaal of fysisch welzijn aanging werd ook een voorwerp
van Goddelijke bekommering, en kwam op het terrein van de goddelijke wet.
God beval aan de Hebreeën hun kinderen Zijn
inzettingen te onderwijzen, en hen bekend te maken met Zijn manier van omgaan
met Zijn volk. Het huis en de school waren één. In plaats van vreemde lippen,
gaven de harten van de vader en de moeder onderricht aan hun kinderen.
Gedachten van God werden in verband gebracht met al de gebeurtenissen van het
dagelijkse leven in het huisverblijf. De machtige werken van God in het
bevrijden van Zijn volk werden met welsprekendheid verteld en tevens met
eerbied. De grote waarheden van Gods voorzienigheid en van het toekomstig
leven werden ingeprent bij de jeugd in hun geest. Zij werden vertrouwd met het
ware, het goede, het schone.
Door het gebruik van beelden en symbolen werden de
gegeven lessen geillustreerd, en aldus krachtiger vastgelegd in het geheugen.
Door deze levendige inbeelding, was het kind, reeds van in de kindertijd,
ingewijd in de mysteries, de wijsheid en de hoop van zijn vaderen, en geleid
op de weg van denken en voelen en van verwachting, die reikten achter het
geziene en het vergankelijke naar het ongeziene en eeuwige. Uit deze opvoeding
kwam een groot deel van de jeugd voort, krachtig van lichaam, vlug om waar te
nemen, het hart bereid gelijk goede grond voor de groei van het kostbare zaad,
de geest geoefend om God te zien inde woorden van openbaring en in de
taferelen van de natuur. De sterren van de hemel, de bomen en bloemen van het
veld, de liefelijke bergen, de kabbelende beken, alles sprak hen aan, en de
stemmen van de profeten, die doorheen het land gehoord werden, ontmoetten
antwoord in hun hart.
Alzo was de opvoeding van Mozes in de eenvoudige
woonplaats in Gosen.
Fund. Chr. Ed. 95-96.
Wat de ouders zijn, dat zullen in grote mate de
kinders zijn. De fysische condities van de ouders, hun geschiktheden en
eetlust, hun mentale en morele geneigdheden, zijn op een grotere of mindere
graad, weergegeven in hun kinderen ...
Hoe edeler de doeleinden zijn, hoe hoger de mentale
en spirituele gaven en hoe beter de fysische krachtenvan de ouders ontwikkeld
worden. In het ontwikkelen van dat wat het beste is in hunzelf, oefenen de
ouders een invloed uit om de gemeenschap te formeren, en om de volgende
geslachten hoger op te heffen. Vaders en moeders moeten hun
verantwoordelijkheid begrijpen. De wereld zit vol verleidingen voor hun
kinders. Menigten zijn aangetrokken door een leven vol zelf zucht en sensuele
genoegens. Zij kunnen de verscholen gevaren van een te vrezen einde van het
pad, dat voor hen het pad van het geluk schijnt, niet onderscheiden. Door het
toegeven aan eetlust en passies, wordt hun energie verminderd en miljoenen
zijn verloren voor deze wereld en voor de toekomstige wereld. Ouders zullen er
aan denken, dat hun kinderen deze bekoringen moeten tegenkomen. Zelfs van voor
de geboorte zal de voorbereiding beginnen, opdat de strijd tegen het kwaad mag
suksesvol worden. De verantwoordelijkheid rust speciaal op de moeder. Zij door
wiens levensbloed het kind gevoed wordt en zijn fysisch gestel opgebouwd
wordt, deelt aan dit kind mentale en spirituele invloeden uit, die zorgen voor
de vorming van geest en karakter. Het was Jochebed, de Hebreeuwse moeder, die
sterk in het geloof, "het gebod des konings niet vreesde" Hebr. 11:23, waaruit
Mozes geboren werd, de bevrijder van Israël
The ministry of Healing. 371-72.
PP 382;592.
Als het vreselijk dekreet uitgevaardigd was, werd
Mozes geboren. Zijn moeder hield hem zolang zij kon inveiligheid en
vervaardigde dan een mand uit riet, en maakte ze veilig met teer, zodat er
geen water kon binnendringen in de kleine ark en plaatste ze aan de rand van
het water terwijl zijn zuster zou gadeslaan zonder schijn van interesse. Zij
wachtte angstig om te zien wat er van haar broeder zou geworden. Engelen waren
waakzaam opdat er geen schade zou komen aan het hulpeloze kind, dat daar
geplaatst werd door een liefhebbende moeder en toevertrouwd aan de zorg van
God door haar ernstige gebeden gemengd met wenen. En deze engelen richtten de
voetstappen van de dochter van de Farao, bij de plaats waar het onschuldige
vreemdelingetje lag. Haar aandacht werd getrokken naar het kleine vreemde
voorwerp, en zij zond een van haar dienaressen om het bij haar te brengen. En
als zij het deksel weggenomen had van dit klein, eigenaardig gebouwde
scheepje, zag zij er een liefelijk kind in, "en zie het knaapje weende; en zij
werd met barmhartigheid bewogen over hetzelve". Zij wist dat een tedere
Hebreeuwse moeder deze eigenaardige voorzorgsmaatregels genomen
had om het leven van haar zo geliefd kind te sparen,
en zij besliste terstond dat het haar zoon zou worden. De zuster van Mozes
kwam onmiddelijk naar voor en vroeg: "Zal ik heengaan en U een voedstervrouw
uit de Hebreeuwen roepen, die U dat jongsken zooge?". En de dochter Farao's
zelde tot haar: "Ga heen". De zuster spoedde zich met vreugde naar haar moeder
en verhaalde haar het gelukkige nieuws, en leidde haar met haast naar de
dochter van de Farao, waar het kind toevertrouwd werd aan de moeder als
voedster„ en zij werd rijkelijk betaald om haar eigen zoon op te voeden.
Dankbaar begon de moeder nu met de nu veilige en gelukkige taak. Zij geloofde
dat God zijn leven in veiligheid gebracht had. Getrouw nam zij de kostbare
gelegenheid te baat om haar zoon op te voeden tot een leven van
dienstbaarheid. Zij was meer specifiek bezig met zijn instruktie dan met deze
van andere kinders; want zij voelde zich overtuigd dat hij voorbehouden was
voor •
een groot werk. Door haar
getrouwe onderrichtingen vestigde zij zijn jonge geest op de vreze des Heren,
en de liefde voor de waarheid en de gerechtigheid. Zij bleef hier niet
stilstaan in haar inspanningen maar bad God niet aandrang, dat hij zou bevrijd
zijn van alle verderfelijke invloeden., Zij leerde hem te buigen en te bidden
voor God, de levende God, want Hij alleen kon hem horen en hem helpen in alle
omstandigheden. Zij wist, dat hij spoedig zou weggenomen worden uit haar
invloedssfeer, en gegeven zou worden aan zijn pleegmoeder en omringd zou zijn
met invloeden, berekend om hem ongelovig te maken in het bestaan van de Maker
van hemel en aarde.
De onderrichtingen die hij kreeg van zijn ouders
waren er op berekend om zijn geest te versterken en te.beschutten tegen het
feit, dat hij zou hoogwaardig worden en bevlekt met zonde en dat hij zou trots
geworden zijn temidden van de praal en de buitensporigheden van het leven aan
het hof. Hij had een klaar verstand en een begrijpend hart, en verloor nooit
de godsvruchtige indrukken die hij ontving in zijn jeugd. Zijn moederbehield
hem zo lang als zij kon, maar was verplicht van hem te scheiden als hij
ongeveer twaalf jaar oud was, en dan werd hij de zoon van de dochter van de
Farao.
Hier onderging Satan de nederlaag. Door de Farao te
bewegen om de mannelijke kinders te vernietigen, dacht hij de doeleinden van
God te verdraaien, en de ene te doden, die zou opstaan om het volk te
bevrijden. Maar dit dekreet, die de Hebreeuwse kinderen ter dood deed brengen,
was het middel, dat God beheerste om Mozes in de koninklijke familie te
plaatsen, waar hij voordelen had om een geleerd man te worden, en op een
bijzondere manier geschikt te zijn om zijn volk te leiden vanuit Egypte.
Farao dacht zijn aangenomen zoon op de troon te
plaatsen. Hij leidde hem op om aan het hoofd te staan van de legers van
Egypte, en leidde hem op het strijdveld. Mozes was gaarne gezien in het leger
van de Farao en werd geëerd omdat hij de strijd bestuurde met verhevener
behendigheid en wijsheid. "En Mozes werd onderwezen in al de wijsheid der
Egyptenaren en was machtig in woorden en in werken". Hand. 7: 22. De
Egyptenaren herkenden Mozes als een merkwaardig karakter. Engelen lichtten
Mozes in, dat God hem verkozen had om de kinderen van Israel te bevrijden. De
leiders van het Israëlitische volk werden ook ingelicht door engelen, dat de
tijd van hun verlossing nabij was, en dat Mozes de man was, die God wilde
gebruiken om dit werk te volbrengen. Mozes dacht dat de kinderen van Israel
zouden bevrijd worden door oorlog, en dat hij aan het hoofd van het Hebreeuwse
leger zou staan om de strijd te leiden tegen de Egyptische legers en dat hij
zijn broeders zou bevrijden van het juk van verdrukking. Met deze dingen in
het vooruitzicht bewaakte Mozes zijn genegenheden, opdat zij niet te sterk
zouden geplaatst worden op zijn pleegmoeder of op Farao, omdat het anders
moeilijker zou zijn voor hem om vrij te blijven om de wil van God te doen.
De luister en de praal ten toon gespreid aan het
Egyptische hof, en de vleierijen die hij ontving, konden hem zijn misprezen
broeders in de slavernij niet doen vergeten. Hij kon er niet toe gebracht
worden, zelfs niet met de belofte dat hij de kroon van Egypte zou dragen, om
zich met de Egyptenaren te identificeren en zich met hen te vermengen in de
afgodendienst. Hij wilde zijn verdrukte broeders nietvergeten, van wien hij
wist, dat zij Gods uitverkoren volk waren. De koning was geinteresseerd in
Mozes en hij beval dat hij zou onderwezen worden in de aanbiddingsdienst van
de Egyptenaren. Dit werk was toevertrouwd aan de priesters, die dienst deden
in de heidense feesten die waargenomen werden door de Egyptenaren ter ere van
hun afgoden. Maar zij konden door geen enkel pogen noch belofte van beloning,
er toekomen Mozes te bewegen om met hen de heidense ceremonien mede te volgen.
Hij werd bedreigd met het verlies van de kroon en dat hij zou verstoten worden
door de dochter van Farao, als hij zijn Hebreeuws geloof niet zou
verloochenen. Maar hijwilde zijn geloof niet verzaken. Hij bleef beslist geen
eer te betuigen aan geen enkel voorwerp tenzij aan God, de Schepper van hemel
en aarde, aan wien alleen eerbied en eer verschuldigd was. Hij redeneerde
zelfs met priesters en de afgodendienaars over de supersistieuze afgodendienst
van gevoelloze objekten. Zij konden hem niet antwoorden. Zijn beslistheid op
dat gebied werd verdragen, omdat hij het aangenomen kleinkind was van Farao,
en omdat hij een algemene gunsteling was met de meeste invloed in het
koninkrijk.
De Heer beschermde Mozes van de
bevlekking van de invloeden rondom hem. De princiepen van waarheid, die hij in
zijn jeugd van God vrezende ouders ontvangen had, werden nooit vergeten. En
als het meest nodig was, dat hij beschermd werd voor de verderfelijke
invloeden en de levenswijze aan het hof, dan droegen de lessen van zijn jeugd
vrucht. De vreze des Heren was vbbr hem. En zijn liefde was zo groot voor zijn
broeders, en het respekt voor het Hebreeuws geloof was zo groot, dat hij zijn
verwantschap niet wou verborgen houden terwille van de eer van een erfgenaam
te zijn van de koninklijke familie.
3 Spir. Gifts 180-185.
De opvoeding, die Mozes ontving, als de kleinzoon van
de koning, was zeer grondig. Niets werd verwaarloosd, opdat hij een wijs man
zou worden, zoals de Egyptenaren wijsheid begrepen. Maar het voornaamste deel
van Mozes geschikt maken voor zijn levenswerk was dat wat hij ontving als
schaapherder. Als hij zijn kudden leidde door de wildernissen van de bergen en
in de groene weiden van de valleien onderwees de God van de natuur hem in de
hoogste wijsheid. In de school van de natuur met Christus als leermeester,
leerde hij de lessen van nederigheid, zachtheid, geloof en vertrouwen, die
zijn ziel dichter aan God vasthechtten. In de eenzaamheid van de bergen leerde
hij dat wat al de instrukties van het koninklijk paleis niet in staat waren
hem te verschaffen eenvoudig onwankelbaar geloof en een bestendig vertrouwen
in de Heer. Mozes had verondersteld, dat zijn opvoeding in de wijsheid van
Egypte hem tenvolle gekwalificeerd had om Israel te leiden uit hun slavernij.
Was hij niet geleerd in al de dingen, nodig om generaal te zijn van een leger?
Had hij de voordelen niet genoten van de beste scholen van het land? Ja, hij
voelde dat hij in staat was om zijn volk te bevrijden. Hij begon zijn werk met
te pogen hun gunst te winnen door hun verkeerdheden recht te zetten.
Hij doodde een Egyptenaar, die zich stelde tegen een
Israeliet. Hierin openbaarde hij de geest van deze, die een moordenaar was van
den beginne, en bewees ongeschikt te zijn om de God van barmhartigheid en
liefde en tederheid voor te stellen.
Mozes maakte een ellendige fout bij zijn eerste
poging en, gelijk vele anderen, verloor hij onmiddelijk vertrouwen in God en
keerde zijn rug af van het hem toegekende werk. Hij vluchtte voor de wraak van
de Farao. Hij besloot, dat wegens zijn grote zonde door het benemen van het
leven van een Egyptenaar God hem niet zou toelaten maar een deel te hebben in
de bevrijding van zijn volk uit de slavernij. Maar de Heer liet deze dingen
aan Mozes overkomen om de vriendelijkheid, goedheid en verdraagzaamheid, die
iedere werker voor de Meester moet bezitten, om een suksesvolle werker te zijn
in Zijn zaak te leren. Mozes was onderwezen geweest van vleierij en prijzen te
verwachten wegens zijn superieure behendigheid; nu moest hij een andere les
leren. Als herder van schapen, leerde Mozes te zorgen voor de lijdenden, van
de zieken te verzorgen, van met geduld te zoeken naar de rondzwervenden, van
geduld te hebben met de weerbarstigen van met liefhebbende zorg te voorzien in
de noden van de jonge lammeren en in de noodwendighedenvan de oude en de
zwakken. Door deze bevindingen was hij dichter gebracht bij de Leider Herder.
Hij werd één gemaakt met en ingenomen door de Heilige van Israel. Hij geloofde
in de grote God. Hij hield vereniging met de Vader in nederig gebed. Hij zag
naar de Hoogste. op voor een opvoeding in geestelijke dingen, en voor een
kennis van zijn plichten als schaapherder. Zijn leven werd zo dicht verenigd
met de hemel, dat God tot hem sprak van aangezicht tot aangezicht, "gelijk een
man met zijn vriend spreekt". Ex. 33 : 11. Aldus opgevoed, werd Mozes
voorbereid om op de roep van God acht te slaan om zijn schaapherdersstaf om te
wisselen voor de roede van gezag; om zijn kudde schapen te verlaten om de
leiding te nemen van een afgoden dienend en opstandig volk. Maar hij moest
steeds afhangen van de onzichtbare Leider. Als de roede een instrument in zijn
hand was, zo moest hij ook een gewillig instrument zijn in de hand van
Christus. Hij moest de herder worden van Gods volk; en door zijn vast geloof
en blijvend vertrouwen in de Heer, moesten vele zegeningen komen over de
kinderen van Israël
Het was kompleet geloof in God dat van Mozes maakte
wat hij was. In overeenkomst met alles wat de Heer hem beval, aldus handelde
hij. Al de geleerdheid van de wijze mensen kon van Mozes geen kanaal maken
waar door de Heer kon werken, voordat hij zijn zelfvertrouwen verloren had,
dat hij zijn eigen hulpeloosheid beseft had, en dat hij zijn vertrouwen in God
geplaatst had; totdat hij gewillig was van Gods bevelen te gehoorzamen, of ze
nu voor zijn menselijke redenering juist waren of niet ....
Het was niet de onderwijzing van de scholen van
Egypte, die Mozes in staat stelden om te zegevieren over de vijanden, maar een
blijvend en onwankelbaar geloof, een geloof dat niet faalt onder de meest
moeilijke omstandigheden. Op het bevel van God ging Mozes vooruit, ofschoon er
schijnbaar geen grond was om zijn voet op te plaatsen. Meer dan een miljoen
mensen hingen van hem af, en hij leidde ze voowaarts stap voor stap, dag bij
dag. God liet deze lange reis toe door de wildernis, opdat Zijn volk een
bevinding mocht hebben in het verdragen van hardheid, en dat als zij in gevaar
waren, zij mochten weten dat er opbeuring en bevrijding was in God alleen. Zo
konden zij God leren kennen en vertrouwen, en Hem dienen met een levend
geloof. God hangt niet af van mannen, met een perfekte opvoeding. Zijn werk
moet niet wachten, terwijl Zijn dienaren doorheen zo lange ingewikkelde
voorbereidingen gaan, zoals sommige van onze scholen van plan zijn te geven.
Hij heeft mannen nodig, die het voorrecht van medewerkers te zijn met God naar
waarde schatten - mannen, die Hem willen eren door volle gehoorzaamheid te
schenken aan Zijn eisen, zonder rekening te houden met te voren ingeprente
theorieën. Er is geen grens aan de bruikbaarheid van dezen, die zichzelf opzij
zetten, om plaats te maken voor de werking van de Heilige Geest in hun hart,
en een leven lijden totaal toegewijd aan God, de noodzakelijke discipline
doormakend, die opgeleid worden de Heer zonder klagen of zonder zwak te vallen
op de weg. Als zij niet flauw vallen bij de berisping van de Heer, en zij niet
hardvochtig en koppig worden, zal de Heer hen onderwijzen zowel oud als jong
uur na uur, dag na dag. Hij verlangt zijn redding te openbaren aan de kinderen
van mensen; en als Zijn uitgelezen volk de struikelblokkken wil wegruimen, dan
zal Hij waters van redding in overvloedige stromen laten vloeien doorheen de
menselijke kanalen. Velen, die naar doeltreffendheid zoeken voor het verheven
werk van God, door hun opvoeding te vervolmaken in de scholen van mensen
zullen ondervinden dat zij de meest belangrijke lessen gemist hebben. Door dat
zij verwaarlozen van zichzelf aan de indrukken van de Heilige Geest te
onderwerpen, door niet te leven in gehoorzaamheid aan alle eisen van God, is
hun spirituele doeltreffendheid verzwakt; zij hebben hun handigheid verloren
om suksesvol werk te doen voor de Heer. Door zich afwezig te houden in de
school van Christus, hebben zij de stem van de Leermeester vergeten, en Hij
kan hun levenswijze niet richten. De mens mag nog zoveel kennis verwerven, die
door menselijke leeraars kan toebedeeld worden, maar God vraagt van hen nog
steeds groter wijsheid.. Gelijk Mozes moeten zij zachtheid, eenvoud des harten
en wantrouwen in zichzelf leren. Onze Heiland zelf, als hij de test van mens
zijn doormaakte, erkende dat Hij uit zichzelf niets kon. Wij ook moeten leren,
dat er in het menselijke alleen geen kracht is. De mens wordt alleen
doeltreffend door deelname aan de goddelijke natuur.
Counsels to P. T. S. 406 - 410.
VERS 10.
Lees ook Hebr. 11 : 26, 27. Mozes
studeerde in Egypte de wetten van God. De kracht van Mozes was zijn verbinding
met de Bron van alle macht, de Heer God der heirscharen. Hij rijst ver boven
elke aardse drijfveer, en hij vertrouwt zich ten volle aan God. Hij nam aan
dat Hij van de Heer was. Terwijl hij verbonden was met de officiele belangen
van de koning van Egypte, studeerde hij bestendig de wetten van Gods
gouvernement, en aldus groeide zijn geloof. Dat geloof had waarde voor hem.
Het was diep geworteld in de grond van zijn vroegste onderwijs, en de kultuur
van zijn leven bestond erin zich voor te bereiden voor het groot werk van de
bevrijding van Egypte uit de slavernij. Hij mediteerde opdeze dingen; hij
luisterde bestendig naar zijn opdracht van God. Nadat hij de Egyptenaar gedood
had, zag hij dat hij Gods plan niet verstaan had, en hij vluchtte weg van
Egypte en werd schaapherder. Hij was niet langer meer van plan een groot werk
te doen, maar hij werd zeer nederig; de mist, die zijn geest benevelde was weg
en hij disciplineerde zijn geest om God te zoeken als zijn toevlucht.
Letter 21a, 1893.
VERS 15.
Het was Christus, die sprak met Mozes in de bergen
van Midian .... " 4.
Desire of Ages. 291.
Mozes werd onderwezen in de wijsheid van Egypte. In
Gods voorzienigheid, ontving hij een brede opvoeding, maar een groot deel van
deze opvoeding moest afgeleerd worden en aanzien worden als dwaasheid. De
indrukken ervan moesten uitgewist worden door veertig jaar bevinding in het
zorgen voor de schapen en de tere lammeren. Als velen, die verbonden zijn met
het werk van de Heer afgezonderd konden zijn zoals Mozes, en verplicht zijn
door de omstandigheden van een nederige roeping te volgen tot hun hart teder
werd dan zouden zij niet zo gereed zijn om zich te verheerlijken met hun eigen
handigheden, of van te tonen, dat wijsheid of een opgedreven opvoeding de
plaats kon innemen van een gezonde kennis van God ... Idem 417.
Als Mozes veertig jaar oud was "ging hij uit Midian"
vers 11-15. De zaak van Mozes, dat hij een Egyptenaar gedood had werd bekend
gemaakt door jaloerse Hebreeuwen, die Mozes berispt hadden. En als het de
Farao bereikte was het grotelijks overdreven. En de Egyptenaren vertelden
Farao dat Mozes van plan was van oorlog te voeren tegen de Egyptenaren en hen
wilde overmeesteren en dat hij zelf wilde heersen als koning. Farao was
uitnemend kwaad. Hij dacht dat de houding van Mozes veel betekenend was en dat
er geen veiligheid was voor zijn koninkrijk, terwijl hij leefde. Hij gaf het
bevel dat Mozes zou gedood worden. Maar deze bleef niet onwetend nopens de
bedoelingen van Farao, en hij verliet in het geheim Egypte. De Heer richtte
zijn loopbaan en hij vond een tehuis bij Jetro, een man die God aanbad. Hij
was een herder alsook een priester van Midian. Zijn dochters hoedden de kudde.
Maar spoedig werden de kudden onder de leiding van Mozes geplaatst, die de
dochter van Jetro huwde, en die veertig jaar in Midian bleef. Mozes was te
snel wanneer hij de Egyptenaar doodde. Hij veronderstelde dat het volk van
Israël verstond dat Gods Voorzienigheid hem had doen opstaan om hen te
verlossen. Maar God had de bedoeling niet om het volk van Israël te verlossen
door oorlog, zoals Mozes dacht, maar door Zijn eigen macht, opdat de eer
alleen aan Hem toegeschreven mocht worden.
God beheerste de handeling van Mozes in het neerslaan
van de Egyptenaar om Zijn doel te bereiken. Hij had in Zijn Voorzienigheid
Mozes in de koninklijke familie laten terecht komen, waar hij een grondige
opvoeding gekregen had; en toch was hij niet gereed opdat God hem het werk,
waarvoor Hij hem had geroepen om te vervullen, zou toevertrouwen. Mozes kon
niet onmiddelijk het koninklijk hof verlaten en de gunsten hem toegekend als
kleinkind van de koning, om het speciaal werk te vervullen, dat God hem
toekende. Hij moest tijd hebben om een ondervinding op te doen, en opgevoed te
worden in de school van tegenkanting en armoede. Zijn schoonvader vreesde God,
en was speciaal in eer gehouden door al het volk dat hem omringde wegens zijn
verreikende oordeel. Zijn invloed op Mozes was groot.
Als Mozes teruggetrokken leefde, zond de Heer Zijn
engelen om hem speciaal in te lichten nopens de toekomst. Hier leerde hij meer
volledig de grote les van zelfbeheersing en nederigheid. Hij hoedde de kudden
van Jetro, en terwijl hij zijn nederige plichten van schaapherder volbracht,
bereidde God hem om een geestelijke herder te worden van Zijn schapen, t, z.
t. vanZijn volk Israël. Hij was tenvolle geschikt als generaal, om aan het
hoofd te staan van een leger, en nu wilde de Heer hem de plichten leren en de
diensten van een getrouwe herder van Zijn volk, om met tederheid te zorgen
voor Zijn dwalende, dolende schapen. 3 Spir. Gifts 185 - 187.
Er waren eerst slechts weinig families die in Egypte
terecht kwamen. Zij groeiden aan tot een grote menigte. Sommigen waren
zorgzaam in het onderwijs van hun kinders in de wet van God, maar vele
Israelieten waren getuige geweest van zoveel afgoderij, dat zij verwarde
ideeën hadden nopens de wet van God. Dezen, die God vreesden aanriepen Hem in
angst van geest opdat hun juk van droevige slavernij mocht verbroken worden en
hen mocht wegbrengen uit het land van gevangenhouding, OPDAT ZIJ VRIJ MOGEN
ZIJN OM Hem te dienen, God hoorde hun geroep en deed Mozes opstaan als ins trument
om de bevrijding van zijn volk te verwezenlijken. The Story of Redemption.
147.
|
|