|
HOOFDSTUK 13. VERS
1-18 PP (132-34) 115-117
VERS 2. CS ( 139 )
VERS 5 - 13; 8 - 11.
"De Heilige Schrift geeft ons kenmerkende voorbeelden van beoefening van ware
hoffelijkheid. Abraham was een man van God. Als hij zijn tent opsloeg heeft hij
tegelijk zijn altaar voor offeranden opgericht en nodigde God uit om met hem te
verblijven. Abraham was een wellevend man. Zijn leven is niet besmet met
zelfzucht, zo hatelijk in ieders karakter en zo beledigend in het oog van God.
Wees getuige van zijn gedrag, als hij op het punt was te scheiden van Lot.
Evenwel was Lot zijn neef, en veel jonger dan hijzelf, en het behoorde Abraham
toe het eerst te kiezen voor het land, hoffelijkheid leidde er hem toe om zijn
recht te laten varen, en liet toe aan Lot om dit gedeelte van de streek te
kiezen, die hem het meest begerenswaardig scheen. Zie hem als hij de twee
reizigers verwelkomt in de hitte van de dag enzich haast om hen te bevoorraden
in hun behoeften. Sla hem opnieuw gade, als hij een zaak afhandelt met de zonen
van Heth, om eenbegraafplaats te kopen voor Sara. In zijn droefheid vergat hij
niet van beleefd te zijn. Hij boog voor hen, ofschoon hij Gods edelman is.
Abraham wist wat ware wellevendheid was en welke de plichten waren van een mens
voor zijn evennaaste".
My life to Day blz. 192.
De eerste jaren van het leven van Christus werden doorgebracht in afzondering.
Dienende engelen bewaakten de Heer van leven als hij zijde aan zijde wandelde
met de landlieden en arbeiders op de heuvels van Nazareth, onherkend en niet
geëerd. Deze edele voorbeelden ( Ook van Johannes de Doper: lees vooraf in het
artikel op vorige blz. ) zouden ons moeten erop wijzen hoe wij kwade invloeden
moeten schuwen en hoe wij het gezelschap moeten vluchten van deze, die niet in
gerechtigheid leven. Wij zullen onszelf niet vleien met de gedachte, dat wij te
sterk zijn om ons te laten beinvloeden door zulke invloeden, zodat zij ons
zouden beinvloeden, maar wij zullen ons in nederigheid behoeden van het gevaar.
Het oude Israël werd op een speciale wijze door God geleid om een afgezonderd
volk te zijn en te blijven uit alle andere naties. Zij moesten niet onderworpen
worden aan het bijwonen van afgoderij van dezen rondom hen, opdat hun eigen hart
niet zou verdorven worden, opdat omgang met onheilige praktijken deze in hun
ogen minder zondig zouden schijnen. Weinigen zijn zich bewust van hun eigen
zwakheid en dat de natuurlijke zondigheid van het menselijke hart al te dikwijls
het edelste streven verlamt. De noodlottige invloed van zonde vergiftigt het
leven van de ziel. Onze enige veiligheid bestaat in het ons afzonderen van
dezen, die leven in haar duisternis. De Heer heeft ons voorgeschreven van uit
hen uit te komen en afgezonderd te zijn, en het onreine niet aan te raken, en
Hij wil ons ontvangen en een Vader voor ons zijn en wij zullen Zijn zonen en
dochters zijn. Als wij wensen aangenomen te worden in de familie van God, om
kinderen te worden van de hemelse Koning, moeten wij ons schikken naar Zijn
voorwaarden; wij moeten uit de wereld treden en staan als een apart volk vóór de
Heer. Zijn voorschriften gehoorzamend, en Hem dienend.
Lot koos Sodoma als verblijfplaats, omdat hij zag dat daar voordelen te winnen
waren van werelds standpunt uit gezien. Maar nadat hij er zich gevestigd had, en
rijk geworden was aan aardse schatten, was hij overtuigd, dat hij een fout
begaan had door de morele toestand van de gemeenschap, waar hij zich onder
vestigde niet in acht te nemen.
De inwoners van Sodoma waren verdorven; gemene gesprekken kwamen dagelijks aan
zijn oren en zijn rechtvaardige ziel was geërgerd door het geweld en de misdaad,
waar hij machteloos was om deze te beletten. Zijn kinderen werden gelijkaardig
aan dit zondig volk, want door met hen om te gaan, waren hun zeden verdorven.
Als hij dat alles in acht nam, schenen de wereldse rijkdommen, die hij verworven
hadklein en de prijs niet waard, die hij ervoor betaald had. Zijn
familierelaties waren uitgebreid, daar zijn kinderen gehuwd waren met Sodomieten.
De toorn des Heren was eindelijk ontstoken tegen de zondige inwoners van de
stad, en engelen van God bezochten Sodoma om Lot eruit te halen, opdat hij niet
zou vergaan in de vernietiging van de stad. Zij verzochten Lot zijn familie mede
te brengen, zijn vrouw, en de zoons en dochters die gehuwd waren in het
verdorven Sodoma, en zegden hem uit de plaats te vluchten. "Want", zegden de
engelen "wij gaan deze plaats verderven, omdat het geroep aangaande hen groot
geworden is voor het aangezicht des Heeren, en de Heere ons uitgezonden heeft om
haar te verderven". Gen. 19 : 13.
En Lot ging uit en verzocht dringend zijn kinderen. Hij herhaalde de woorden van
de engel: "Maakt u op en gaat uit van deze plaats, want de Heere gaat deze stad
verderven". Gen. 19: Maar hij leek in de ogen van zijn wettige zonen alsof hij
aan het spotten was; want zij hadden zolang in Sodoma geleefd, dat zij
deelnemers geworden waren van de zonden van dit volk. En de dochters waren
beinvloed door hun echtgenoten om te geloven dat hun vader gek was. Zij waren
goed genoeg, waar zij waren. Zij waren rijk en hadden grote bezittingen; en zij
konden niet geloven, dat het schone Sodoma, een rijke en vruchtbare streek, door
de wraak van een zondewrekende God zou vernietigd worden. Lot keerde droevig
naar de engelen terug en vertelde het verhaal van zijn mislukken. Dan bevalen de
engelen hem op te staan en zijn vrouw te nemen en de twee dochters die nu in
zijn huis waren, en de stad te verlaten; maar Lot was treurig; de gedachte van
zijn vrouw en kinderen te verlaten, want zij weigerden met hem mede te gaan,
brak bijna zijn hart. Zij zouden allen omgekomen zijn in de verschrikkelijke
ondergang van Sodoma, had de Heer niet in Zijn grote barmhartigheid, zijn
engelen gezonden tot bevrijding.
Lot was verlamd door de grote ellende, die zich zou voordoen; Hij was bedwelmd
door hartzeer bij de gedachte aan allen die hij genegen was op deze aarde. Maar
als hij talmde, legden de engelen Gods vat op zijn hand en op de handen van zijn
vrouw en zijn twee dochters, en brachten hem uit de stad, en gaven hem opdracht
te vluchten voor hun leven, en noch achter zich te zien noch stil te blijven
staan op de ganse vlakte, maar te vluchten tot in de bergen. 125.
Hoe schoorvoetend gehoorzaamde Lot de
engelen en ging hij zo ver mogelijk van het verdorven Sodoma, bestemd tot
volledige vernietiging! Hij wantrouwde God en vroeg om te blijven. Door in de
verdorven stad te leven was zijn geloof verzwakt alsook zijn vertrouwen in de
gerechtigheid van de Heer. Hij pleitte, dat Hij niet zou doen, wat Hij geëist
had, opdat er geen kwaad hem zou overkomen, en hij zou sterven. Engelen werden
in speciale opdracht gezonden om het leven van Lot en zijn familie te sparen;
Maar Lot had zo lang omgeven geweest van verdorven invloeden, dat zijn
gevoeligheden verdoofd waren, en hij kon de werken des Heren niet meer
onderscheiden noch Zijn doeleinden; hij kon zich niet in Zijn handen geven opdat
Hij Zijn wil zou kunnen volvoeren. Hij pleitte altijd maar door voor zichzelf,
en dat ongeloof kost hem het leven van zijn vrouw. Zij keek om naar Sodoma, en,
mopperend tegen de goddelijke beschikkingen, werd zij veranderd in een
zoutpilaar, opdat zij moge staan als een waarschuwing voor al dezen, die de
speciale barmhartigheid en voorzienigheid van de hemel miskennen. Na deze
verschrikkelijke vergelding, durfde Lot niet langer te dralen op de weg, maar
vluchtte in de bergen, overeenkomstig de richtlijnen van de engelen. Het zondig
gedrag van zijn dochters nadat zij Sodoma verlaten hadden, was het resultaat van
de verdorven gezelschappen terwijl zij daar waren. Het besef van recht en
verkeerd was verward in hun hoofd en de zonde scheen hen niet meer zondig.
Het geval van Lot zou een waarschuwing moeten zijn voor al dezen, die een
godverbonden leven willen leiden, dat zij zich afscheiden van alle invloeden,
die erop berekend zijn om hen van God af te leiden. Lotverbleef zolang onder de
zondige mensen, dat hij slechts in staat was om zichzelf en twee dochters te
redden, en toch waren zij verdorven door hun verblijf in Sodoma.
God meent wat Hij zegt, en laat niet met Zich spotten. 0! hoe veel kortzichtigen,
zondige stervelingen plei
ten met God om Hem ertoe te nopen het met hen eens te worden, terwijl Hij, als
zij zich zonder voorbehoud aan Hem in Zijn handen willen overgeven Hij hun
redding wil uitstippelen en hen waardevolle overwinningen schenken. Testimonies
for the Church Deel 4. 109 - 112.
VERS 10 - 13.
LESSEN VAN LOT EN ENOCH. Als er ongerechtigheid overheerst in een natie, moet er
altijd een stem van waarschuwing gehoord worden en van onderricht, zoals de stem
van Lot gehoord werd in Sodoma. Toch had Lot zijn familie van veel kwaad kunnen
besparen, had hij zijn huis niet moeten plaatsen in deze verdorven, bezoedelde
stad. Alles, wat Lot en zijn familie in Sodoma deden, kon door hen gedaan
geweest zijn hadden zij in een teruggetrokken plaats geleefd op afstand van de
stad. Enoch wandelde met God en toch leefde hij niet in het midden van enige
stad, bevuild met alle soort van geweld en zondigheid als dat Lot wel deed in
Sodoma. Manuscript 4, 1903 Evangelism 78.
"Wij moeten de gunstigste omgang zoeken tot onze spirituele vooruitgang, en
gebruik maken van alle hulp
in ons bereik; want Satan zal vele hinderpalen plaatsen om onze vooruitgang naar
de hemel zo moeilijk mogelijk te maken. Wij zullen in lastige positie gebracht
worden, want velen kunnen niet de omgeving hebben, die zij zouden wensen; maar
wij zullen ons niet uit eigen wil aan de invloed bloot stellen, die ongunstig is
voor de vorming van een Christelijk karakter. Als plicht ons roept om dit te
doen, zullen wij dubbel waakzaam zijn en in gebed, opdat, door de genade van
Christus, wij onbesmet mogen stand houden. Lot koos Sodoma als een plaats van
verblijf omdat hij meer de tijdelijke voordelen die hij wilde verwerven in het
oog had dan de morele invloeden, die hem zouden omringen evenals zijn familie.
Wat won hij voor wat betreft de dingen van deze wereld? Zijn bezittingen werden
vernietigd en een deel van zijn kinders kwamen om in vernietiging van de
verdoemde stad. Zijn vrouw werd een zoutpilaar onder weg, en hijzelf werd gered
"zoals door vuur". En ook eindigden hier de slechte resultaten niet van zijn
zelfzuchtige keuze; maar de morele corruptie van de plaats was zo samengeweven
met het karakter van zijn kinderen, dat zij geen onderscheid meer konden maken
tussen goed en kwaad, zonde en gerechtigheid. The Sign of the Times, Mei 29,
1884. Messages to young people; 419.
PK ( 229) 181 - 82.
PP ( 156 - 57 ). 141 - 42. ( 174) 160 - 61 Lees verder de raad voor dezen, die
gehuwd zijn voor zij bekeerd waren.
"Onze sanatoria zullen niet opgericht worden dicht bij de verblijfplaatsen van
rijke mensen, waar zij zullen gezien worden als nieuwigheid en een gebouw dat de
omgeving ontsiert, en ongunstig zal besproken worden omdat het de lijdende
mensheid opneemt van alle klassen. Reine en onbevlekte godsdienst maakt dezen,
die kinderen van God zijn één familie. samengebonden met Christus in God. Maar
de geest van de wereld is hovaardig, partijdig, uitsluitend, slechts weinigen
begunstigend.
Bij het oprichten van onze gebouwen, moeten wij ons afhouden van de huizen van
de grote mannen van de wereld, en hen laten zoeken naar de hulp, die zij nodig
hebben in meer teruggetrokken oorden. Wij kunnen God niet behagen in het bouwen
van onze sanatoria temidden van mensen, buitensporig in hun klederdracht en in
hun leven, die aangetrokken worden door dezen, die een vertoon aan de dag kunnen
leggen". Test. for the Church Vol/7 : 89.
VERS 13.
Jezus zat op de olijfberg en gaf onderricht aan zijn discipelen aangaande de
tekenen, die Zijn komst zouden voorafgaan: "Want zoals het was in de dagen van
Noah, zo zal de komst van den Zoon des mensen zijn. Want zoals zij in die dagen
vóór den zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende,
tot op den dag, waarop Noah in de ark ging, en zij niets bemerkten, en de
zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal de komst des mensen zijn"
Dezelfde zonden van overdaad en dronkenschap benevelden de morele gevoeligheid
van de inwoners van Sodoma, zodat misdaad een verlustiging was voor de mens van
dit zondig oord. Christus waarschuwt aldus de wereld: " Op dezelfde wijze als
het geschiedde in de dagen van Lot: zij aten, zij dronken, zij kochten en
verkochten, zij plantten, zij bouwden.',' 126.
Maar op den dag, waarop Lot uit Sodoma
ging, regende vuur en zwavel van den hemel en verdelgde hen allen. Op dezelfde
wijze zal het gaan op den dag, waarop de Zoon des mensen geopenbaard wordt".
Lucas 17 : 28-30. Christus heeft ons hier een zeer belangrijke les gegeven. Hij
legt voor ons het gevaar van ons eten en drinken van overwegend belang te maken.
Hij toont ons de gevolgen van onbeperkt toegeven aan eetlust. De morele krachten
worden verzwakt, zodat de zonde niet meer zondig schijnt. Misdaad wordt niet te
erg opgenomen, en passies hebben toezicht op het verstand, zodat goede
princiepen en impulsen uitgeroeid worden, en God gelasterd wordt. Dit alles is
het resultaat van overdadig eten en drinken. Dat is de ware toestand die zal
heersen bij Zijn tweede komst.
De Heer stelt ons iets hoger voor om naar te streven dan louter, wat wij zullen
eten en drinken, en waarmede wij ons kleden. Eten en drinken en kleden zijn
uitgegroeid tot zulk een overdaad, dat zij misdadig worden. Zij behoren tot de
kenmerkende zonden van de laatste dagen, en maken een teken uit van
Christus'spoedige komst. Tijd, geld en kracht, die aan de Heer toebehoren, maar
die Hij ons toevertrouwd heeft, worden verkwist in overvloed aan kleding en
buitensporigheden voor de verdorven eetlust, die de levenskracht verzwakt en
lijden en verval meebrengt. Het is onmogelijk ons lichaam als levende offeranden
aan God aan te bieden, als wij hen bestendig vullen met corruptie en
ongezondheid door onze eigen zondige toegevingen. Er moet kennis opgedaan worden
in verband met hoe er moet gegeten, gedronken en zich gekleed worden om de
gezondheid te beschermen. Ziekte is het resultaat van het overtreden van de
wetten van de natuur. Onze eerste plicht die wij schuldig zijn aan God, aan
onszelf en aan onze naaste, is te gehoorzamen aan de wetten van God. In deze
zijn de gezondheidswetten inbegrepen". Counsels on Health. 23 - 25.
EW 45. Eerste Geschriften 41 - 42.
VERS 10 - 11.
Lot ging binnen in rijkdom en kwam buiten met niets. Hij ( Lot) koos een land
dat mooi gelegen was, dat grote opbrengsten beloofde. Lot ging rijk binnen en
kwam buiten met niets als resultaat van zijn keuze. Het maakt een groot
verschil, als men zich plaatst in een toestand, waar men de beste hulp zal
verkrijgen van korrekte invloeden, of als men tijdelijke voordelen kiest. Er
zijn veel wegen die naar Sodoma leiden. Wij hebben allen een gezalfd gezicht
nodig, opdat wij de weg mogen onderscheiden die naar God leidt. Letter 109,
1899.
Lot was overtuigd van vergissing. Lot koos Sodoma als verblijfplaats, omdat hij
voordelen zag, die hij daar kon verwerven van werelds standpunt uit gezien. Maar
nadat hij zichzelf gevestigd had, en rijk werd in aardse bezittingen, was hij
overtuigd dat hij een fout begaan had door niet in acht te nemen in welk een
morele toestand de gemeenschap was, waar hij zijn tehuis wilde maken.
RH Nov. 14, 1882.
VERS 2.
"Het is de liefde voor het geld, welke de bijbel bestempelt als de wortel van
het kwaad. Geld op zichzelf is de gift van God aan de mens, om gebruikt te
worden in getrouwheid aan Zijn dienst. God zegende Abraham, en maakte hem rijk
in vee, in zilver en in goud ....
Gelijk andere giften van God, brengt het bezit van rijkdom een stijgen mede van
verantwoordelijkheid, enveroorzaakt aparte bekoringen. Hoevelen, die in
tegenspoed trouw bleven aan God, zijn gevallen onder de flonkerende bekoringen
van voorspoed. Door het bezit van weelde, wordt de overheersende passie van
zelfzucht opgewekt. De wereld is heden ten dage vervloekt door de ellendige
hebzucht en de zich zelf toegevende ondeugden van de aanbidders van de mammon".
Counsels on Stewardship 139.
"Als de mens zich vermenigvuldigde op de aarde na de vloed, vergaten zij opnieuw
God en verdierven hun wegen voor Hem. Onmatigheid steeg in iedere vorm, totdat
ongeveer gans de aarde overgegeven was in haar greep. Ganse steden zijn van het
aanschijn van de aarde weggeveegd tengevolge van de lage misdaden en walgelijke
ongerechtigheid, dat hen een vlek maakte op het zuiver veld van Gods geschapen
werken. Het toegeven aan onnatuurlijke eetlust, leidde tot zonden, die de
oorzaak waren van de vernietiging van Sodoma en Gomora. God schrijft de val van
Babylon toe aan haar gulzigheid en dronkenschap. Toegeven aan eetlust en passie
was de grondslag voor alle zonden".
Counsels on Health. 110. VERS 18.
Patr. en Profeten 116 ( 133 ) 519 ( 511 ).
Ik heb een diepgaande interesse in het opvoedingsinstituut van Battle Creek.
Voor jaren waren mijn man en ik grotelijks bekommerd in verband met het
oprichten van een school waarin onze jeugd en kinderen de voordelen zouden
hebben van een verhevener karakter dan deze die zich bevonden in de publieke
scholen of in de colleges van de wereld. De Heer specifieerde tenvolle welke de
aard van de invloed zou zijn en de onderwijzing, die tij zou handhaven, opdat
het belangrijke werk zou kunnen volbracht worden, waarvoor de school bestemd
was. Als de kennis en de vreze des Heren het begin is van de wijsheid, was het
noodzakelijk,datdestudievandebijbel een voorname plaats zou hebben in de
gevarieerde takken van wetenschappelijke opvoeding. De standaard van de school
moest van een hoge klasse zijn, en de princiepen van vitale godsvrucht moesten
altijd aan de studenten voorgehouden worden, als een meest essentiele hoofdtrek
van opvoeding. "En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, dan eenigen
waarachtigen God en Jezus Christus, dien Gij gezonden hebt". Joh. 17 : 3. De
jeugd moet onderwezen worden in verband met de tijden, waarin wij leven, en
moeten aan het verstand gebracht worden wat er gebeuren zal vóór dat de
wereldgeschiedenis zal afgesloten worden. Een reden waaromhet noodzakelijk was,
dat wij eigen instellingen oprichtten was het feit, dat de ouders niet in staat
zijn om de invloed tegen te werken van de onderrichtingen, die hun kinderen
ontvangen in de publieke scholen, en de dwaling, die zij onderwijzen, leidde de
jeugd op valse paden. Er kan geen groter invloed gelegd worden op de geest van
de jeugd en de kinderen dan deze die erop gelegd wordt door dezen, die zij
opleiden in de princiepen van de wetenschap. 127.
Om deze reden bleek het, dat scholen
moesten opgericht worden waarin onze kinderen konden opgeleid worden in de weg
van waarheid. In onze scholen was vastgelegd, dat zij zouden onderricht worden
in verband met de bijbelse matigheid, en alle invloed moest op hen gebracht
worden dat zou er toe leiden hen te helpen de dwaasheden van deze gedegenereerde
wereld te schuwen, die van de wereld spoedig een tweede Sodoma aan het maken
was.
In onze instellingen voor studie moet een een invloed uitgeoefend worden, die de
invloed van de wereld tegenwerkt, en die geen aansporing geeft tot toegeving aan
eetlust, aan zelfvoldoening van de zinnen, aan trots, ambitie, liefde voor
kledij en vertoon, liefde voor prijzen en vleierij, en streving naar hoge
beloningen en eer als beloning voor goede geleerdheid. Al dat moet eerder
tegengegaan worden in onze scholen. Het is onmogelijk deze dingen te ontgaan en
ze terzelvertijde te zenden naar publieke scholen, waar zij dagelijks in kontakt
zullen gebracht worden met dat wat hun zedelijk gedrag zal aantasten. Er is over
gans de wereld zo een gebrek aan huisopvoeding, dat de kinderen, die zich
bevinden in de publieke scholen, voor het grootste deel losbandig zijn en
doordrongen van ondeugd. Het werk, dat wij als volk moeten doen in dit opzicht,
was van scholen op te richten, en hetzelfde werk te doen, dat Jezus Christus,
vanuit de wolkkolom beval als zijnde het werk van Zijn volk, namelijk van onze
jeugd en kinderen op te voeden in verband met de geboden van God. De openlijke
miskenning van de wereld van de wet van God verdierf de moraal van deze, DIE
BELIJDEN DE WET VAN, GOD TE ONDERHOUDEN. Maar wij moeten het voorbeeld van
Abraham volgen. Van hem heeft de Heer gezegd, "Want Ik heb hem gekend, opdat hij
zijnen kinderen en zijnen huize na hem zou bevelen, en zij den weg des Heeren
houden om te doen gerechtigheid en gericht. " Gen. 18 - 19.
Abraham moest zijn land en zijn vaders huis verlaten, en in een vreemd land
verblijven om op een suksesvolle wijze de nieuwe gang van zaken in zijn
huishouden in te voeren. De voorzienigheid was altijd gereed om nieuwe methoden
te gebruiken en in te voeren en er moest vooruitgang zijn van generatie tot
generatie, opdat in de wereld de kennis van de ware God zou in stand gehouden
worden,' evenals van Zijn wetten en geboden.
Dit kon alleen verwezenlijkt worden door de opvoeding in het huishouden. Maar
het was onmogelijk voor Abraham van dit te doen, daar hij omgeven was door zijn
afgodische familie en vrienden. Hij moest op Gods bevel alleen gaan wonen, en
naar DE STEM VAN CHRISTUS luisteren, de leider van de kinderen van Israël. Jezus
was op de aarde om het uitgelezen volk van God te onderrichten en op te voeden.
Abraham besliste van de wet van God te onderhouden, en de Heer wist, dat er van
zijn kant geen verraad zou zijn van heilige waarheid, geen toegeven aan andere
leiding dan aan Hem, aan Wien hij zich onder verantwoordelijkheid voelde te
gehoorzamen. Hij nam aan, dat hij toerekenbaar was voor het onderricht in zijn
huishouden en zijn kinderen, en leidde hen na hem in het doen van gerechtigheid
en oordeel. Door hen de wetten van God te leren, toonde hij hen dat de Heer onze
rechter is, onze wetgever en koning, en dat ouders en kinders door Hem moeten
geregeerd worden; dat van de kant van de ouders er geen onderdrukking moet zijn,
en van de kant van de kinderen geen onkinderlijke ongehoorzaamheid ....
Als de waarheid gebracht is in het praktische leven, moet de standaard HOGER EN
HOGER verheven worden, om de eisen van de BIJBEL te bereiken. Dat vergt
tegenkanting tegen de gewoonten, gebruiken, en stelregels van de wereld.
Wereldse invloeden stoten, gelijk de baren van de zee, tegen de volgelingen van
Christus om hen weg te drijven van de ware princiepen van de deemoedigheid en
genade van Christus; maar zij moeten zo vasthouden aan hun princiepen als aan
een rots. Het zal morele moed vragen aan hen, en dezen, wiens ziel niet
gegrondvest is op de eeuwige Rots, zullen weggeslagen worden door de stroming
van de wereld. Wij kunnen allen stand houden als ons leven geborgen is in God
met Christus. Morele onafhankelijkheid zal tenvolle aanvaardbaar zijn als zij in
oppositie staat met de WERELD. Als wij ons TENVOLLE in harmonie plaatsen met de
wil van God, zullen wij in een gunstige positie geplaatst worden, en zullen wij
de noodzakelijkheid zien van besliste afscheiding van de gewoonten en praktijken
van de wereld. Wij moeten onze standaard geen klein beetje boven deze van de
wereld plaatsen, MAAR WIJ MOETEN DE LIJN VAN AFBAKENING BESLIST ZICHTBAAR MAKEN.
Er zijn er velen in de kerk, die met hun hart aan de wereld behoren, maar God
roept dezen op, die beweren de waarheid te geloven, om op te stijgen boven de
huidige houding van de algemene kerken van vandaag. Waar bl ijft de
zelfverloochening, waar het dragen van Christuskruis, waarvan Hij gezegd heeft,
dat het Zijn volgelingen zou onderscheiden? De oorzaak, waarom wij zo weinig
invloed gehad hebben op ongelovige relaties of medemensen is, dat wij zo weinig
beslist onderscheid gemaakt hebben in onze praktijken van deze van de wereld.
Ouders moeten waakzaam zijn, en hun ziel reinigen door de waarheid in hun
huiselijk leven toe te passen. Als wij de standaard zullen bereiken, die de Heer
wenst dat wij zouden bereiken, dan zullen wereldlingen ZEVENDEDAGS ADVENTISTEN
BEKIJKEN ALS GEK, ZONDERLING, KLEINGEESTIGE EXTREMISTEN. "WANT WIJ ZIJN EEN
SCHOUWSPEL GEWORDEN DER WERELD EN DEN ENGELEN EN DEN MENSCHEN". 1 Cor. 4 : 9.
Wij staan onder het plechtig, heilig verbond met God van onze kinderen op te
brengen, niet voor de wereld, van hun handen niet te leggen in deze van de
wereld, maar van God te beminnen en te vrezen, en van Zijn, wetten te
onderhouden. Wij moeten hen leren wijselijk in de lijn van Christus te werken,
om een edel en verheven christelijk karakter te kunnen tonen aan dezen die hen
omringen. Daarom werden onze scholen opgericht, opdat onze kinderen aldus zouden
opgevoed worden, zodat zij een invloed ten gunste van God zouden kunnen
uitoefenen in de wereld.
Als dit zo moet zijn, zullen dan inplaats daarvan onze scholen bekeerd worden
tot de wereld en de gewoonten en zeden van de wereld volgen? ... "WANT IK BID U
DAN, BROEDERS DOOR DE ONTFERMINGEN GODS, DAT GIJ UWE LICHAMEN STELT TOT EENE
LEVENDE HEILIGE EN GODE WELBEHAGELIJKE OFFERANDE, WELKE IS UW REDELIJKE
GODSDIENST; EN WORDT DEZE WERELD NIET GELIJKVORMIG, MAAR WORDT VERANDERD DOOR DE
VERNIEUWING UWS GEMOEDS, OPDAT GIJ MOOGT BEPROEVEN, WELKE DE GOEDE EN
WELBEHAGELIJKE EN VOLMAAKTE WIL GODS ZIJ". Rom. 12:1-2. Als dezen, die de jaren
van de jeugd en volwaasenheid bereikt hebben geen onderscheid zien tussen onze
scholen en deze van de wereld, en geen voorkeur hebben tot welke zij zich zullen
voegen, ofschoon dwaling
128.
onderwezen wordt door de voorschrift en
voorbeeld in de scholen van de wereld, dan moet er grondig nagegaan worden welke
de redenen zijn die leiden tot zulk een besluit
Revieuw and Herald, Jan 9, 1894. FE 283 - 90.
Na de zondvloed vermenigvuldigde zich het volk op de aarde en meteen ook de
boosheid. Afgoderij was ongeveer algemeen, en de Heer ten laatste liet de
verharde overtreders hun kwade wegen volgen, terwijl Hij Abraham koos, uit de
lijn van Sem, en van hem de houder van Zijn wet maakte voor de volgende
generaties. Tot hem kwam de boodschap, "Ga uit uw land en uit uwe maagschap en
uit uws vaders huis naar het land, dat Ik u wijzen zal". En door het geloof
gehoorzaamde Abraham. "en hij is uitgegaan niet wetende waar hij komen zou".
Hebr. 118.
FE. 504 - 505.
Als Abraham geroepen was om een zaaier te worden van het zaad van de waarheid,
werd hem gevraagd, "Ga uit uw land en uit uw maagschap en uit uws vaders huis,
naar het land dat Ik u wijzen zal" " en hij is uitgegaan niet wetende waar hij
komen zou, Gods lichtdrager, om Zijn naam levend te houden in de wereld. Hij
zegde zijn land vaarwel, zijn huis en relaties, .... om pelgrim en vreemdeling
te worden. Gospel Workers 112.
"De Heer koos Abraham om Zijn wil uit te voeren. Hij werd aangeraden zijn
afgodische land te verlaten, en zich af te scheiden van zijn familie.
De Heer had zich geopenbaard aan Abraham in zijn jeugd, en gaf hem begrip, en
beveiligde hem van afgoderij. Hij besliste van hem een voorbeeld van geloof te
maken en ware godsvrucht voor Zijn volk dat nadien op de aarde leven zou. Zijn
karakter onderscheidde zich door onkreukbaarheid, edelmoedigheid en
herbergzaamheid. Hij verwekte eerbied als een machtige prins temidden van het
volk. Zijn eerbied en liefde voor God, en zijn strikte gehoorzaamheid van het
volbrengen van Zijn wil, won voor hem het respect van zijn dienaren en geburen.
Zijn vroom voorbeeld en rechtvaardige wandel, verenigd met zijn betrouwvolle
onderrichtingen aan zijn dienaren, en aan gans zijn huisgezin, leidde dezen
ertoe de God van Abraham te vrezen en te beminnen en te eren".
3 Spir. Gifts 98 - 99 en Story of Redemption 75.
"God riep Abraham om een onderrichter te zijn van Zijn woord, Hij koos hem om de
vader te zijn van een grote natie, omdat hij zag dat Abraham zijn kinderen en
zijn huishouden wilde opleiden in de princiepen van de wet van God. En wat macht
gaf aan het onderwijs van Abraham was de invloed van zijn eigen leven. Zijn
groot huishouden bestond uit meer dan duizend zielen, velen van hen aan het
hoofd van een familie, en niet weinigen pas bekeerd uit het heidendom. Zulk een
huishouden vergde een stevige hand aan het roer. Geenweke wankelende methoden
zouden voldoen". Education 187.
VERS 6 - 8.
Het leven van Abraham, de vriend van God, was een leven van gebed. Waar hij ook
zijn tent plaatste, werd dicht erbij een altaar gebouwd, waar het morgen en
avond offer werd opgedragen. Als zijn tent weggenomen werd, bleef het altaar
staan. En de reizende Kanaanieten, als zij kwamen tot aan dit altaar, wisten wie
daar geweest was. Als zij er hun tent opgesteld hadden gingen zij naar het
altaar en vereerden de levende God.
Zo zullen de huizen van de christenen lichten zijn in de wereld. Morgen- en
avondgebeden zullen er opstijgen naar God als zachte wierook. En als de
morgendauw, zullen Zijn genaden en zegeningen neerdalen op de smekenden.
Vaders en moeders, breng iedere morgen en avond uw kinders bij u en in nederige
smeking verhef uw hart tot God om hulp. Uw dierbaren zijn blootgesteld aan
bekoringen. Dagelijkse lasten liggen op het pad van oud en jong. Deze die willen
een leven van geduld, liefde en opgewektheid moeten bidden. Slechts door
bestendige hulp van God te ontvangen, kunnen wij de overwinning behalen over ons
zelf. Wijdt iedere morgen uw kinders en uzelf aan God voor de ganse dag. Maak
geen berekeningen voor maanden of jaren; deze behoren u niet toe. Een korte dag
is u gegeven. Leg al uw plannen voor God, om uitgevoerd te worden of om
opgegeven te worden, zoals Zijn voorzienigheid zal uitmaken. Aanvaard Zijn plan
in plaats van het uwe, zelfs als door deze te aanvaarden dit het opgeven
betekent van geliefde projekten. Zo zal het leven meer en meer gegoten worden
naar het goddelijke voorbeeld; en "de vrede Gods, die alle verstand te boven
gaat, zal uwe harten en uwe zinnen bewaren in Christus Jezus". Fil. 4 : 7.
7 Test. Church 44.
|
|