|
HOOFDSTUK 11.
VERS 1 - 9.
Patriarchen en Profeten: Hoofdstuk "De Toren van Babel". Patriarchs and Pr. 117.
Idem 328. Patr. and Pr. 332.
"De Heer stelde het eerst het systeem van de offerdienst in met Adam bij zijn
val, want hij onderwees aan zijn nakomelingen. Dit systeem werd verdorven vóór
de vloed, door dezen, die zich afscheidden van de gelovige volgelingen van God,'
en zich voornamen een toren van Babel te bouwen. Zij offerden aan goden van
eigen maaksel, in plaats van aan de God van de hemel. Zij offerden niet omdat
zij geloofden in de komende Verlosser, maar omdat zij dachten dat zij hun goden
zouden behagen in het offeren van een grote menigte dieren op bevuilde
afgodenaltaren. Hun superstitie leidde hen tot grote buitensporigheden. Zij
leerden aan het volk, dat hoe waardevoller het offer was, hoe meer vreugde het
zou geven aan hun goden, en hoe groter hun voorspoed zou zijn en rijkdom van de
natie. Dikwijls werden menselijke wezens geofferd aan deze gevoelloze idolen.
Deze naties hadden wetten en reglementen, die de handelingen van het volk
beheersten, die wreed waren tot het uiterste. Hun wetten werden gemaakt door
dezen, wiens hart niet verzacht was door de genade, en terwijl zij de spons
vaagden over de laagste misdaden, kon voor een klein overtreding de grootste
straf toegepast worden door dezen, die de macht bezaten".
3 Spir. Gifts 301 - 302.
VERS 10 - 32.
De patriarchen van Adam tot Noah leefden allen ongeveer duizend jaar, met
weinige uitzonderingen. Sindsdien daalde de gemiddelde leeftijd.
Counsels on Diet and Foods 117.
"God liet aan het lang-levend ras van na de vloed toe van vlees te eten, om hun
leven van zonde te bekorten. Spoedig na de vloed begon het mensenras te
verminderen in grootte en in lengte van jaren". 4 Spir. Gifts a 121.
"De mens kwam uit de hand van God volmaakt in iedere mogelijkheid van geest en
lichaam; in volmaakte gaafheid en daarom in volmaakte gezondheid. Het nam meer
dan tweeduizend jaar in beslag van toegeven aan eetlust en wellustige passies
eer zulk een toestand in het menselijke organisme tot stand kwam, die de vitale
kracht zou verminderen. Doorheen opeenvolgende generaties was de tendens vlugger
afdalend. Toegeven aan eetlust en passie, samengebundeld leidde tot overdaad en
geweld; losbandigheid en gruwel van allerlei aard verzwakte de energien en deed
op het mensenras ziekte komen van alle soort, tot de kracht en glorie van de
eerste generatie voorbij was, en, in het derde geslacht na Adam, begon de mens
tekenen van verval te vertonen. De opeenvolgende generaties na de vloed
degenereerden vlugger. Al deze last van wee en opeengestapeld lijden kan
toegeschreven worden aan de toegeving aan eetlust en passie. Weelderig leven en
het gebruik van wijn verderft het bloed, ontvlamt de passies, en veroorzaakt
ziekte van allen aard. Maar het kwaad eindigt hier niet. Ouders laten ziekten
achter als erfelijkheid aan hun kinderen. In de regel draagt ieder onmatig mens,
die kinderen voortbrengt, zijn geneigdheden en kwade tendensies over aan zijn
nazaten; hij geeft hun ziekte, voortkomend van zijn ontstoken en verdorven
bloed. Losbandigheid, ziekte, en idiootheid worden overgedragen van generatie
tot generatie, en dit brengt angst en lijden in de wereld, en is niet minder dan
een herhaling van de val van de mens. De voortdurende overtreding van de
natuurwetten is een bestendige overtreding van de wet van God. De hedendaagse
zwaarte van lijden en angst, die wij overal zien, de huidige misvorming,
afgeleefdheid, ziekte, en zwakhoofdigheid, die de wereld nu vervult, maakt van
haar, in vergelijking tot wat het hadkunnen zijn en wat God bedoeld had, dat het
zou zijn, een kompleet ziekenhuis; en de huidige generaties zijn mentaal, moreel
en fysisch zwak. Al deze ellende heeft zich opgestapeld van generatie tot
generatie, omdat de gevallen mens de wet van God wil verbreken. Zonden van de
grootste draagwijdte worden bedreven door toegeven aan verdorven eetlust".
Test. 4 29 - 30.
VERS 27 - 32. PP 109 - 110. (PP127) VERS 29.
"Sara was de enige ware vrouw van Abraham. Zij vereerde haar echtgenoot, hem
heer noemend ... " The Story of Redemption 80.
VERS 2 - 9. DE MENS HERBEGON MET VIJANDSCHAP.
Maar nog niet langer was de aarde herbevolkt of de mens hervatte zijn
vijandschap met God en de hemel. Zij zetten hun vijandschap over aan hun
nageslacht, alsof de aard en de methode van de misleidende mens, een oorzaak
zijnde voor hen om de strijd voort te zetten, een gewijde erfenis was. ( Letter
4, 1896 )
VERS 3 - 7. KOMPLOT GEBOREN UIT OPSTAND.
Dit komplot werd geboren uit opstand tegen God. De bewoners van de vlakte van
Sinear, richtten hun koningdom in voor zelf-verheffing, niet voor de glorie van
God. Hadden zij moeten slagen, dan zou een grote macht de scepter gezwaaid
hebben, die gerechtigheid zou verbannen hebben, en een nieuwe godsdienst zou
ingehuldigd hebben. De wereld zou ontmoedigd geworden zijn. De religieuse ideeën
, vermengd met dwaaltheorieën zou uitgelopen zijn op het sluiten van de deur
voor vrede, geluk en veiligheid. Deze veronderstellingen, dwaaltheorieën, als
zij doorgevoerd en vervolmaakt werden, zou de geesten geleid hebben tot ontrouw
aan de goddelijke beelden, en de wet van Jehova zou onbekend en vergeten geraakt
zijn. 119.
Bepaalde mensen, geinspireerd en gedreven
door de eerste grote opstandeling, zouden alle tussenkomsten in hun plannen of
in hun kwade levenswandel tegen gegaan zijn. In plaats van de goddelijke
voorschriften, zouden zij wetten gesteld hebben, ontworpen in overeenstemming
met de begeerten van hun zelfzuchtige hart, opdat zij hun doeleinden zouden
kunnen verwezenlijken.
RH. Dec. 10, 1903.
VERS 1 - 9. ( PP 117 - 124.) 100 - 107. De
Toren van Babel.
"Sommige van de afstammelingen van Noah begonnen vroeg af te vallen. Een deel
volgde het voorbeeld van Noah en gehoorzaamden Gods geboden; anderen waren
ongelovig en opstandig, en dezen geloofden niet hetzelfde in betrekking met de
zondvloed. Sommigen twijfelden aan het bestaan van God, en in hun eigen gedachte
aanzagen zij dat de zondvloed voortkwam uit natuurlijke oorzaken. Anderen
geloofden, dat God bestond en dat hij het antediluviaanse geslacht vernietigde
door de zondvloed; en hun gevoelens, gelijk deze van Kain rezen op in rebellie
tegen God omdat Hij het volk van de aarde verdelgd had en de aarde voor een
derde maal vervloekte door de zondvloed.
Deze, die vijanden waren van God voelden zich dagelijks terecht gewezen door de
rechtmatige gesprekken en vrome leven van deze die God lief hadden, Hem
gehoorzaamden en Hem loofden. De ongelovigen spraken elkander en besloten zich
te scheiden van de gelovigen, wiens rechtvaardig leven een bestendige controle
was op hun slechte gedragslijn. Zij verbleven op een afstand van hen en kozen
een grote vlakte, waar ze woonden. Zij bouwden zich een stad, en vatten dan het
idee op van een hoge toren te bouwen, die zou reiken tot in de wolken, opdat zij
mogen samen wonen in de stad en de toren, en niet meer zouden verspreid worden.
Zij redeneerden aldus, dat zij zich zouden moeten beveiligen voor het geval, dat
een nieuwe vloed zou komen, want zij wilden hun toren bouwen op een veel groter
hoogte dan de waters gestegen waren in de tijd van de vloed, en gans de wereld
zou ze eren, en zij zouden als goden zijn en heersen over het volk. Deze toren
was erop berekend dat hij zijn bouwers zou verheerlijken, en had als doel, dat
hij de aandacht van anderen, die op de aarde zouden leven zou aftrekken van God
opdat zij zich zouden met hen verenigen in hun afgoderij. V66r de toren
afgewerkt was, woonden mensen erin. Zalen werden weelderig voorzien, gedekoreerd
en toegewijd aan hun afgoden. Deze, die niet in God geloofden, beelden zich in,
dat, als hun toren tot de wolken zou reiken, zij in staat zouden zijn de
oorzaken van de vloed te ontdekken. Zij verheerlijkten zichzelf tegen God. Maar
Hij zou hen niet toelaten om dit werk te voltooien. Zij hadden hun toren gebouwd
tot een verheven hoogte, als de Heer twee engels stuurde om hen te verwarren in
hun werk. Mannen werden aangeduid met het doel om bevel te ontvangen van de
werklieden, die op de top werkten van de toren, om materiaal te ontvangen voor
hun werk; de eerste moest mede delen aan de tweede en aan de derde, totdat het
bevel deze bereikte, die beneden waren. Als het woord van de een naar de andere
overgebrachtwerd verwarde de engel hun taal en als het bevel deze bereikte, die
op de grond waren, werd materiaal gevraagd, waarvoor niet verzocht geweest was.
En na het zware proces van het naar boven voeren van het materiaal voor de
werklieden op de top van de toren, ontvingen zij, wat zij niet gevraagd hadden.
Ontgoocheld en vertoornd, verweten zij deze, waarvan zij dachten dat zij in fout
waren.
Nadien was er geen harmonie in hun werk. Nijdig de een met de ander, en niet in
staat het misverstand te verklaren in vreemde woorden onder elkander, verlieten
zij het werk en scheidden van elkander en verspreidden zich over de aarde. Tot
op deze tijd hadden de mensen maar één taal gesproken. Bliksems van de hemel als
een teken van Gods toorn, vielen op hun toren en braken hem af tot op de grond.
Aldus wilde God aan de opstandige mens tonen, dat Hij de oppermachtige is. Story
of Redemption 72 - 73.
VERS 2 - 4. PP ( 118 )
"Deze toren ( van Babel) was ontstaan uit opstandigheid tegen God. De bewoners
van de vlakte van Shinar richtten hun koninkrijk in tot zelfverheffing, niet
voor de glorie van God. Hadden zij moeten slagen, dan zou een grote macht de
scepter gezwaaid hebben, die gerechtigheid zou verbannen hebben en die een
nieuwe godsdienst zou ingesteld hebben. De wereld zou gedemoraliseerd zijn.
Dwaaltheorieën zou de geest afgetrokken hebben van getrouwheid aan de goddelijke
statuten, en de wet van Jehovah zou onbekend en vergeten zijn. Maar God laat de
wereld nooit zonder getuigen voor Hem. In deze tijd waren er mensen, die zich
verdeemoedigden voor God en tot Hem riepen: "O God", pleitten zij "kom tussen
beide, tussen uwe zaak en de plannen en methoden van mensen". "Toen kwam de
Heere neder om te bezien de stad en den toren, die de kinderen der mensen
bouwden". Gen. 11 : 5.
Engelen werden gezonden om de bedoelingen van de bouwers teniet te doen
God verdraagt lang de verdorvenheid van de mens, door hem ruime mogelijkheid te
schenken tot bekering; maar Hij noteert al hun listen om het gezag van Zijn
rechtvaardige en heilige wet tegen te staan. Tot hiertoe hadden allen dezelfde
taal gesproken; nu verenigden zich deze, die elkanders taal konden verstaan in
groepen; sommigen gingen de ene weg en de anderen gingen een andere weg op. "en
daar verstrooide hen de Heere over de gansehe aarde".
In onze dagen wenst de Heere, dat Zijn volk zal verspreid zijn over de aarde.
Zij moeten niet koloniseren. Jezus zegt: "Gaat heen in de geheele wereld,
predikt het Evangelie aan alle creaturen". Marcus 16 : 15. Als de discipelen hun
neigingen volgden om met velen in Jerusalem te blijven, werd vervolging
toegestaan over hen, en zij werden verspreid over alle delen van de bewoonde
wereld
"Niettegenstaande vele verwittigingen van het tegenovergestelde, gaat de mens
voort met plannen te maken voor centralisatie van macht, voor het samenbundelen
van vele belangen onder één controle Het was de vijand van ons werk, die de
vraag aanmoedigde voor bevestiging van het publicatiewerk onder één
controlerende macht in Battle Creek.
Dan werd de idee begunstigd, dat het medisch werk grotelijks zou bevorderd
worden als al onze medische instituten en andere medische zendingsbelangen
zouden gebonden worden onder de controle van de medische zendings vereniging te
Battle Creek. 120.
Mij werd gezegd, dat ik mijn stem moest
verheffen in waarschuwing tegen dit. Wij moeten niet onder toezicht van mensen
staan, die zichzelf niet kunnen leiden en die niet gewillig zijn om onderworpen
te zijn aan God. Wij moeten niet geleid worden door mensen, die wensen dat hun
woord de heersende macht uitoefent. De ontwikkeling van het verlangen om te
heersen is zeer opvallend geweest, en God zendt verwittiging op verwittiging,
die federaties en verenigingen verbiedt. Hij waarschuwt ons tegen het binden van
onszelf om zekere contracten te vervullen, die door mensen voorgesteld worden,
die werkzaam zijn in het beheren van de werkzaamheden van hun broeders". 8T 213.
28 Zie vroeger 3 T 138.
31 PP ( 127 ) 110.
121.
|
|