|
||
You are home- www.agp-internet.com/react- sermonroom Nederlands (overdenkingen & Bijbelstudies) | ||
. ONTMOETINGEN IN DE BIJBEL
Deze
studie laat drie dingen zien: 1.
Hoe een aantal personen uit de Bijbel een ontmoeting met een ander en met
zichzelf hadden. 2.
Hoe ze daarop reageerden. 3.
Wat dit voor gevolgen had voor henzelf en hun omgeving. Veel
bijbelse ontmoetingen blijven onbesproken. Het doel van deze studie is laten
zien, hoe een ontmoeting vormend kan zijn. De
ene ontmoeting kan een totaal ander karakter hebben dan de andere. Het boeiende
is, dat het op verschillende manieren kan ‘klikken’. Het is belangrijk te
beseffen, dat ieder zo zijn eigen manier heeft om anderen te benaderen. Aan de
andere kant wil je ook het liefst op een bepaalde manier benaderd worden (b.v.
voorzichtig, direct, adviserend, e.d.) Hoe
het ook zij, uiteindelijk gaat het niet alleen om een verlangen naar ontmoeting,
maar ook om de bereidheid te willen ontvangen én te geven van wat je zelf in
huis hebt. Juist
omdat je gesprekspartner anders is dan jij, heeft hij je wat te bieden. Hij of
zij ziet soms dingen, waar je zelf geen oog voor hebt, om maar eens iets te
noemen. Omgekeerd
kun jij hem of haar weer iets geven, wat jíj hebt ontdekt of kunt. Ontmoetingen
in de Bijbel zijn vaak niet gemakkelijk, toch hebben ze zin. LUCAS
5 Jezus
heeft ervoor gezorgd, dat Petrus veel vis heeft gevangen. Dit geschenk heeft
Petrus niet blij, maar bang gemaakt. Hij had Jezus liever níet ontmoet. “Ga
weg van mij, want ik ben een zondig mens!”, roept hij afwerend. Petrus vindt
zichzelf niet goed genoeg voor zo’n geschenk. Jezus
reageert met de woorden:”Wees niet bevreesd, van nu aan zul je ménsen
vangen”. Dat is inderdaad gebeurd. Wat
kunnen u en ik daarvan leren? Iemand
die de boot afhoudt kan wel eens bang zijn of weinig zelfrespect hebben. Hij of
zij is niet per definitie ondankbaar. Stel zo iemand op z’n gemak en laat de
ander merken, dat je in hem of haar gelooft. JOHANNES
21 Petrus
heeft Jezus drie keer verloochend. Nu vraagt Jezus Petrus drie keer “Heb je
Mij lief?” Hoe
pijnlijk moet deze ontmoeting voor Petrus aanvankelijk geweest zijn. Hij stond
oog in oog met zijn eigen zondige verleden tegen de achtergrond van
Jezus’aanhoudende liefde voor hem. Jezus had hem ondanks alles weer opgezocht
en opnieuw een grote visvangst gegeven. Bovendien nodigde Hij Petrus uit met hem
te gaan eten. Petrus vluchtte niet en daarom kreeg hij de gelegenheid , de
schrijnende herinnering aan de drievoudige verloochening teniet te doen met een
drievoudige verklaring van genegenheid aan Jezus’ adres. Het maakte hem klaar
voor een nieuwe taak: het weiden van Jezus’ ‘schapen’, d.w.z. het zorgen
voor de gelovigen. Wat
kunnen u en ik hiervan opsteken? Een
pijnlijke ontmoeting kan toch herstel van een onderlinge band bewerken. Geef
eigen tijd en aandacht, maar laat de ander ook z’n eigen mogelijkheden zien
(b.v. dat hij kan uitspreken wat er in hem leeft, een uitnodiging kan
accepteren, e.d.). Laat de ander zo mogelijk weten, hoe hij of zij iets voor jou
kan betekenen. JOB
2 EN 3 Job
is intens verdrietig, o.a. omdat zijn kinderen bij een ongeluk om het leven zijn
gekomen. Bovendien zit hij onder de zweren. Zo
treffen zijn vrienden hem aan. Ze moeten huilen om zo veel ellende, scheuren hun
mantels en strooien as op hun hoofd. Daarna gaan ze zeven dagen zwijgend bij Job
op de grond zitten. Vervolgens is Job de eerste die dit stilzwijgen doorbreekt,
hoewel hij eerst niet verder komt dan een vervloeking van zijn geboortedag. Wat
heeft dit ons te zeggen? Vind
je het moeilijk om op bezoek te gaan bij iemand die verdriet heeft? Dan kun je
proberen samen met iemand anders naar de betrokkene te gaan. Probeer
in figuurlijke zin naast de ander te gaan staan. Dit kan letterlijk betekenen:
naast hem gaan zitten. Probeer zo in zijn of haar verdriet te delen, dat de
ander daar wat aan heeft. Wees fijngevoelig, laat je niet blindelings leiden
door regels. Door troost kan een in zichzelf gekeerd mens weer aan het praten
gebracht worden.
2
SAMUËL 12 De
profeet Nathan zocht David op en confronteerde hem met wat hij gedaan had: het
overspel met Bathseba en de moord op haar man Uria. David erkent zijn zonde en
ontvangt vergeving. Toch sterft daarna het zoontje van hem en Bathseba, ook al
zocht hij contact met God door regelmatig te bidden toen het overlijden van het
kind hem was voorzegd. Wat
we hiervan kunnen leren is,
dat een confrontatie met wie je bent bijzonder pijnlijk kan zijn , maar daarin
zit tegelijkertijd de mogelijkheid van herstel. Als je aan God wat vraagt, maar
Hij geeft geen antwoord, dan heeft Hij het je misschien al eerder duidelijk
gemaakt, maar wilde je het toen niet horen. JOHANNES
4 Jezus
ontmoet een samaritaanse vrouw. Deze ontmoeting draagt een uitnodigend karakter.
Jezus
zegt in wezen “Ik heb jou nodig” met de woorden “Geef Mij te drinken” Hij
zegt eigenlijk ook:”Jij hebt Mij nodig”, want je leeft in zonde en Ik kan
jou levend water geven en eeuwig leven. Jezus
draagt haar op:”Ga heen, roep uw man en kom hier”. Confronterend, maar nodig
voor de vrouw om dat levende water te kunnen ontvangen. De
ontmoeting van de vrouw met Jezus leidt tot een aantal nieuwe ontmoetingen: van
de vrouw met een aantal mede-Samaritanen en van hen met Jezus. Wat
heeft dit verhaal ons te zeggen? Laat
de ander weten, dat hij waardevol is. Laat weten wat je zelf te bieden hebt. Informeer
naar de achtergrond van de ander. Zo leer je de ander beter begrijpen, maar
leert de ander ook zichzelf beter kennen! Een
ontmoeting kan leiden tot nieuwe ontmoetingen. HANDELINGEN
2 Hierin
staat Petrus’ toespraak tot een grote groep mensen in Jeruzalem. Petrus
wil komen tot een diepgaande, levensveranderende ontmoeting met zijn hoorders.
Daartoe doet hij vier dingen: a.Hij
stelt een vooroordeel bij het publiek aan de kaak door te zeggen:”Deze mensen
zijn niet dronken”. b.Hij
roept op tot luisteren (vers 14) c.Hij
confronteert zijn hoorders met hun zondige verleden (vers 23) d.Hij
confronteert zijn hoorders met Gods werk (vers 24,32,33,36) Zo
komen zij tot een ontmoeting met zichzelf en worden ze diep in hun hart
getroffen (vers 37). Ze
tonen besef van schuld en de wil om met die schuld af te rekenen:”Wat moeten
wij doen?”(vers 37) Pas
dan komt Petrus met zijn advies:”Bekeert u …” e.d.(vers 38) In
dit bijbelgedeelte springen er in elk geval vier dingen uit: a.
Ga in op vooroordelen die bij anderen leven. b.
Luisteren is riskant, maar pure noodzaak wil je in positieve zin veranderen. c.
Zeg niet te gauw wat een ander allemaal moet doen. Als de ander je vraagt wat
hem te doen staat, staat hij er ook het meeste open voor! d.
Soms is een confrontatie nodig om mensen wakker te schudden. 2
CORINTHIËRS 6 In
de verzen 11 en 12 zegt Paulus over zichzelf en Timoteüs tegen de Corinthiërs:
“Onze mond heeft zich tegen u geopend” en “Ons hart staat wijd open” en
“Bij ons vindt gij niet weinig ruimte”. Wat volgt is een confronterende
oproep aan de Corinthiërs, ontvankelijker te worden. Waar
gaat het hier om? Heb
de moed anderen te wijzen op een verkeerde levenswijze, maar het is wijs
tegelijk open te staan voor wat anderen jóu te zeggen hebben. Verhef jezelf
niet boven anderen, maar wees een gelijke. Geef blijk van betrokkenheid bij en
liefde voor de ander (een open hart en een gastvrije houding b.v.), als je hem
of haar ook advies wilt geven.
GENESIS
3 Adam
en Eva zijn bang voor een ontmoeting met God, omdat ze gezondigd hebben (vers
8). God
zoekt ze op en zegt eigenlijk “Kom bij Mij” met de woorden “Waar ben
je?”(vers 9) Hiervan
kunnen we leren,
dat een ontmoeting met God pijnlijk kan zijn, maar dat Hij daarin ons heil op
het oog heeft. Hij wil een relatie met ons en laat ons daarom niet zitten in het
web dat we sponnen en waar we in verstrikt raakten. Zo
mogen ook wij elkaar vragen:”Waar zit jíj?”, om elkaar verder te helpen en
weer zo nodig met God te verzoenen. Roelof Upperman, 7-5-2003.
ONTMOETINGEN IN DE BIJBEL
Deze
studie laat drie dingen zien: 1.
Hoe een aantal personen uit de Bijbel een ontmoeting met een ander en met
zichzelf hadden. 2.
Hoe ze daarop reageerden. 3.
Wat dit voor gevolgen had voor henzelf en hun omgeving. Veel
bijbelse ontmoetingen blijven onbesproken. Het doel van deze studie is laten
zien, hoe een ontmoeting vormend kan zijn. De
ene ontmoeting kan een totaal ander karakter hebben dan de andere. Het boeiende
is, dat het op verschillende manieren kan ‘klikken’. Het is belangrijk te
beseffen, dat ieder zo zijn eigen manier heeft om anderen te benaderen. Aan de
andere kant wil je ook het liefst op een bepaalde manier benaderd worden (b.v.
voorzichtig, direct, adviserend, e.d.) Hoe
het ook zij, uiteindelijk gaat het niet alleen om een verlangen naar ontmoeting,
maar ook om de bereidheid te willen ontvangen én te geven van wat je zelf in
huis hebt. Juist
omdat je gesprekspartner anders is dan jij, heeft hij je wat te bieden. Hij of
zij ziet soms dingen, waar je zelf geen oog voor hebt, om maar eens iets te
noemen. Omgekeerd
kun jij hem of haar weer iets geven, wat jíj hebt ontdekt of kunt. Ontmoetingen
in de Bijbel zijn vaak niet gemakkelijk, toch hebben ze zin. LUCAS
5 Jezus
heeft ervoor gezorgd, dat Petrus veel vis heeft gevangen. Dit geschenk heeft
Petrus niet blij, maar bang gemaakt. Hij had Jezus liever níet ontmoet. “Ga
weg van mij, want ik ben een zondig mens!”, roept hij afwerend. Petrus vindt
zichzelf niet goed genoeg voor zo’n geschenk. Jezus
reageert met de woorden:”Wees niet bevreesd, van nu aan zul je ménsen
vangen”. Dat is inderdaad gebeurd. Wat
kunnen u en ik daarvan leren? Iemand
die de boot afhoudt kan wel eens bang zijn of weinig zelfrespect hebben. Hij of
zij is niet per definitie ondankbaar. Stel zo iemand op z’n gemak en laat de
ander merken, dat je in hem of haar gelooft. JOHANNES
21 Petrus
heeft Jezus drie keer verloochend. Nu vraagt Jezus Petrus drie keer “Heb je
Mij lief?” Hoe
pijnlijk moet deze ontmoeting voor Petrus aanvankelijk geweest zijn. Hij stond
oog in oog met zijn eigen zondige verleden tegen de achtergrond van
Jezus’aanhoudende liefde voor hem. Jezus had hem ondanks alles weer opgezocht
en opnieuw een grote visvangst gegeven. Bovendien nodigde Hij Petrus uit met hem
te gaan eten. Petrus vluchtte niet en daarom kreeg hij de gelegenheid , de
schrijnende herinnering aan de drievoudige verloochening teniet te doen met een
drievoudige verklaring van genegenheid aan Jezus’ adres. Het maakte hem klaar
voor een nieuwe taak: het weiden van Jezus’ ‘schapen’, d.w.z. het zorgen
voor de gelovigen. Wat
kunnen u en ik hiervan opsteken? Een
pijnlijke ontmoeting kan toch herstel van een onderlinge band bewerken. Geef
eigen tijd en aandacht, maar laat de ander ook z’n eigen mogelijkheden zien
(b.v. dat hij kan uitspreken wat er in hem leeft, een uitnodiging kan
accepteren, e.d.). Laat de ander zo mogelijk weten, hoe hij of zij iets voor jou
kan betekenen. JOB
2 EN 3 Job
is intens verdrietig, o.a. omdat zijn kinderen bij een ongeluk om het leven zijn
gekomen. Bovendien zit hij onder de zweren. Zo
treffen zijn vrienden hem aan. Ze moeten huilen om zo veel ellende, scheuren hun
mantels en strooien as op hun hoofd. Daarna gaan ze zeven dagen zwijgend bij Job
op de grond zitten. Vervolgens is Job de eerste die dit stilzwijgen doorbreekt,
hoewel hij eerst niet verder komt dan een vervloeking van zijn geboortedag. Wat
heeft dit ons te zeggen? Vind
je het moeilijk om op bezoek te gaan bij iemand die verdriet heeft? Dan kun je
proberen samen met iemand anders naar de betrokkene te gaan. Probeer
in figuurlijke zin naast de ander te gaan staan. Dit kan letterlijk betekenen:
naast hem gaan zitten. Probeer zo in zijn of haar verdriet te delen, dat de
ander daar wat aan heeft. Wees fijngevoelig, laat je niet blindelings leiden
door regels. Door troost kan een in zichzelf gekeerd mens weer aan het praten
gebracht worden.
2
SAMUËL 12 De
profeet Nathan zocht David op en confronteerde hem met wat hij gedaan had: het
overspel met Bathseba en de moord op haar man Uria. David erkent zijn zonde en
ontvangt vergeving. Toch sterft daarna het zoontje van hem en Bathseba, ook al
zocht hij contact met God door regelmatig te bidden toen het overlijden van het
kind hem was voorzegd. Wat
we hiervan kunnen leren is,
dat een confrontatie met wie je bent bijzonder pijnlijk kan zijn , maar daarin
zit tegelijkertijd de mogelijkheid van herstel. Als je aan God wat vraagt, maar
Hij geeft geen antwoord, dan heeft Hij het je misschien al eerder duidelijk
gemaakt, maar wilde je het toen niet horen. JOHANNES
4 Jezus
ontmoet een samaritaanse vrouw. Deze ontmoeting draagt een uitnodigend karakter.
Jezus
zegt in wezen “Ik heb jou nodig” met de woorden “Geef Mij te drinken” Hij
zegt eigenlijk ook:”Jij hebt Mij nodig”, want je leeft in zonde en Ik kan
jou levend water geven en eeuwig leven. Jezus
draagt haar op:”Ga heen, roep uw man en kom hier”. Confronterend, maar nodig
voor de vrouw om dat levende water te kunnen ontvangen. De
ontmoeting van de vrouw met Jezus leidt tot een aantal nieuwe ontmoetingen: van
de vrouw met een aantal mede-Samaritanen en van hen met Jezus. Wat
heeft dit verhaal ons te zeggen? Laat
de ander weten, dat hij waardevol is. Laat weten wat je zelf te bieden hebt. Informeer
naar de achtergrond van de ander. Zo leer je de ander beter begrijpen, maar
leert de ander ook zichzelf beter kennen! Een
ontmoeting kan leiden tot nieuwe ontmoetingen. HANDELINGEN
2 Hierin
staat Petrus’ toespraak tot een grote groep mensen in Jeruzalem. Petrus
wil komen tot een diepgaande, levensveranderende ontmoeting met zijn hoorders.
Daartoe doet hij vier dingen: a.Hij
stelt een vooroordeel bij het publiek aan de kaak door te zeggen:”Deze mensen
zijn niet dronken”. b.Hij
roept op tot luisteren (vers 14) c.Hij
confronteert zijn hoorders met hun zondige verleden (vers 23) d.Hij
confronteert zijn hoorders met Gods werk (vers 24,32,33,36) Zo
komen zij tot een ontmoeting met zichzelf en worden ze diep in hun hart
getroffen (vers 37). Ze
tonen besef van schuld en de wil om met die schuld af te rekenen:”Wat moeten
wij doen?”(vers 37) Pas
dan komt Petrus met zijn advies:”Bekeert u …” e.d.(vers 38) In
dit bijbelgedeelte springen er in elk geval vier dingen uit: a.
Ga in op vooroordelen die bij anderen leven. b.
Luisteren is riskant, maar pure noodzaak wil je in positieve zin veranderen. c.
Zeg niet te gauw wat een ander allemaal moet doen. Als de ander je vraagt wat
hem te doen staat, staat hij er ook het meeste open voor! d.
Soms is een confrontatie nodig om mensen wakker te schudden. 2
CORINTHIËRS 6 In
de verzen 11 en 12 zegt Paulus over zichzelf en Timoteüs tegen de Corinthiërs:
“Onze mond heeft zich tegen u geopend” en “Ons hart staat wijd open” en
“Bij ons vindt gij niet weinig ruimte”. Wat volgt is een confronterende
oproep aan de Corinthiërs, ontvankelijker te worden. Waar
gaat het hier om? Heb
de moed anderen te wijzen op een verkeerde levenswijze, maar het is wijs
tegelijk open te staan voor wat anderen jóu te zeggen hebben. Verhef jezelf
niet boven anderen, maar wees een gelijke. Geef blijk van betrokkenheid bij en
liefde voor de ander (een open hart en een gastvrije houding b.v.), als je hem
of haar ook advies wilt geven.
GENESIS
3 Adam
en Eva zijn bang voor een ontmoeting met God, omdat ze gezondigd hebben (vers
8). God
zoekt ze op en zegt eigenlijk “Kom bij Mij” met de woorden “Waar ben
je?”(vers 9) Hiervan
kunnen we leren,
dat een ontmoeting met God pijnlijk kan zijn, maar dat Hij daarin ons heil op
het oog heeft. Hij wil een relatie met ons en laat ons daarom niet zitten in het
web dat we sponnen en waar we in verstrikt raakten. Zo
mogen ook wij elkaar vragen:”Waar zit jíj?”, om elkaar verder te helpen en
weer zo nodig met God te verzoenen. Roelof Upperman, 7-5-2003.
|
|
|