"Waarom besteedt u geld voor wat geen brood is?"
Het meesterbrein in het complot van het kwaad is voortdurend bezig het woord van God buiten het gezichtsveld te houden en de meningen van mensen voor het voetlicht te plaatsen. Zijn bedoeling is, dat wij de stem van God, die zegt: "Dit is de weg, wandelt daarin," (1) niet zullen horen. Door de verdorven opvoedingsprocessen doet hij zijn uiterste best om het licht van de hemel voor de mens te verduisteren.
Filosoñsche speculaties en wetenschappelijke onderzoekingen waarin God niet wordt erkend, maken van duizenden mensen sceptici. In de hedendaagse scholen worden de conclusies, die de geleerden hebben getrokken als resultaat van hun weten- schappelijk onderzoek, zorgvuldig geleerd en uitgebreid ver- klaard; teiwijl de indruk wordt gewekt, dat als deze mannen het bij het juiste eind hebben, de Bijbel onjuist is. Scepticisme is aantrekkelijk voor de menselijke geest. De jeugd ziet hierin de onafhankelijkheid die de verbeelding gevangen houdt, en zij wordt bedrogen. De Satan triomfeert. Hij voedt ieder zaad van twijfel dat in de jonge harten wordt uitgestrooid. Hij zorgt ervoor dat het groeit en vmcht draagt, en spoedig wordt een rijke oogst van ontrouw en ongeloof bimien gehaald. Het komt doordat het menselijk hart geneigd is tot het kwade, dat het zo gevaarlijk is om zaden van scepticisme in jonge harten te zaaien. Wat het geloof in God verzwakt, beroofi de ziel van kracht om verzoeking te weerstaan. Het verwijdert de emge beschermmg tegen de zonde. Wij hebben heel hard scholen nodig waargeleerd wordt dat grootheid bestaat in het eren van God door in het dagelijks leven Zijn karakter te openbaren. Door Zijn woord en Zijn werken moeten wij leren dat onze levens Zijn doel kumien vervullen.
Ongelovige Schrijvers
Velen denken dat het, om ontwikkeling te verkrijgen, een vereiste is om geschrifien van ongelovige schrijvers te bestu- deren, omdat deze vele schitterende gedachten bevatten. Maar wie was de oorsprong van deze gedachten? Het was God en God alleen. Hij is de bron van alle licht. Waarom zouden wij dan door een massa van dwaling, die de werken van ongelovigen bevatten, heen waden ter wille van enkele intellectuele waar- heden, terwijl alle waarheid tot onze beschikking staat?
Hoe komt het dat mannen, die in strijd met Gods heerschappij leven, m het bezit komen van de wijsheid die zij soms ten toon spreiden? De Satan zelf werd opgevoed en opgeleid in hemelse hoven en hij heefi een kemiis van goed zowel als van kwaad. Hij mengt het kostbare met het verfoeilijke, en dit is het wat hem de macht geefi tot bedrog. Maar omdat de satan zich bekleed heeft met de kleden van hemelse schittering, zullen wij hem daarom als een engel des lichts ontvangen? De verzoeker heeft zijn medewerkers opgevoed naar zijn methoden, geïnspi- reerd door zijn geest, aangepast aan zijn werk; zullen wij met hem samenwerken? Zullen wij het werk van zijn medewerkers ontvangen als omnisbaar in het verkrijgen van een opvoeding? A_ls de tijd en inspanning, besteed in het zoeken naar schitterende ideeën van ongelovigen, gebruikt werden om de kostbaarheden in het woord van God te bestuderen, zouden duizenden, die nu in de duisternis en de schaduwen des doods verkeren, vreugde beleven in de heerlijkheid van het Levenslicht.
Historische en Theologische Tradities
Velen denken dat het als voorbereiding voor christelijk werk noodzakelijk is om een uitgebreide kennis voor historische en theologische geschrifien te verkrijgen. Zij veronderstellen dat deze kennis ze een hulp zal zijn in het onderwijzen van het evangelie. Maar hun moeizame studie van de meningen van mensen leiden eerder tot de verzwakking van hun dienstwerk dan tot versteviging ervan. Als ik bibliotheken vol zware historische en theologische tradities zie, denk ik: "Waarom geld besteden voor dat wat geen brood is?" Het zesde hoofdstuk van Johannes veitelt ons meer dan gevonden kan worden in zulke werken. Christus zegt: "Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt, zal nimmermeer hongeren, en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten." (2) "Ik ben het levende brood, dat uit de hemel is neergedaald. Indien iemand van dit brood eet, hij zal in eeuwigheid leven." (3) "Wie in Mij geloofi, heefi; het eeuwige leven." (4) "De woorden die Ik tot u spreek zijn Geest en zijn leven." (5)
Er is een studie van de geschiedenis die niet veroordeeld moet worden. Studie van gewijde geschiedenis was een van de studies op de scholen van de profeten. In het verslag van zijn relaties met de volkeren werden alle voetstappen van de Here nagegaan en weergegeven. Zo moeten ook wij nu de betrekkingen van God met de naties der aarde overdenken. Wij moeten in de geschiedenis de vervulling van de profetie zien, de werking van de Voorzienigheid bestuderen in de grote hervonningsbe- wegingen, om de voortgang der gebeurtenissen te begrijpen in het ordenen van de naties voor het eindconflict van de grote stiijd.
Zo°n studie zal een brede samenvattende kijk op het leven geven. Het zal ons helpen iets te verstaan van de relaties en afliankelijkheden, hoe wonderlijk alles tezamen verbonden is in de grote broederschap van maatschappij en naties en tot hoe grote omvang onderdrukking en vemedering van één lid verlies voor allen betekent. Maar de geschiedenis zoals die gewoonlijk wordt bestudeerd, heeft betrekking op de prestaties van de mens, zijn oveiwimiingen in de strijd, zijn successen in het verkrijgen van macht en grootheid. Gods bemiddeling in de zaken van de mens wordt uit het oog verloren. Weinigen bestuderen het uitwerken van Zijn doel in de opkomst en de val van volkeren.
En, in grote mate is theologie, zoals die bestudeerd en geleerd wordt, slechts een verslag van menselijke speculatie, met enkel het doel om "de raad te verduisteren door woorden zonder kemiis." Te dikwijls is het bijeenbrengen van deze boeken niet zozeer een wens om voedsel voor geest en ziel te verkrijgen, alswel de eerzucht om bekend te worden met filosofen en theologen, een wens om christelijkheid in geleerde termen en stellingen te presenteren.
Niet alle boeken die geschreven zijn kunnen het doel van een heilig leven dienen. "Leer van Mij ," zei de grote Leermeester. "Neem Mijn juk op u, en leer van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart." Uw intellectuele trots zal u niet helpen om contacten te leggen met zielen die ten onder gaan door gebrek aan het brood des levens. Door het bestuderen van deze boeken geeft u ze de kans de plaats in te nemen van de praktische lessen die u van Christus zou moeten leren. Met de resultaten van die studie wordt het volk niet gevoed. Heel weinig van het onderzoek dat zo vermoeiend is voor de geest, voorziet in datgene dat u zal helpen om een succesvol werker voor zielen te zijn.
De Heiland kwam "om het evangelie aan de armen te prediken." (6) In Zijn leer gebruikte Hij de eenvoudigste temien en de duidelijkste symbolen. En er wordt gezegd dat "het gewone volk Hem gaame hoorde." (7) Wie Zijn werk voor deze tijd zoeken te verrichten, hebben dieper inzicht nodig in de lessen die Hij heefi gegeven.
De woorden van de levende God vormen de hoogste van alle opleiding. Wie het volk dienstbaar wil zijn moet het brood des levens eten. Dit zal hen geestelijke kracht geven; dan zullen zij voorbereid zijn om alle klassen van het volk te dienen.
De Klassieken
ln de colleges en universiteiten wijden duizenden jongeren een groot deel van de beste jaren van hun leven _aan de_ studie van Grieks en Latijn. En terwijl zij met deze studies b_ezig zijn, worden geest en karakter gevomid door de kwade invloeden van de heidense literatuur, en het lezen daarvan wordt beSCh0uWd als een belangrijk onderdeel van de studie van deze talen. __ Zij die vertrouwd zijn met deze klassieken, vertellen dat de Griekse tragediën vol incest zijn_,_ moord en mensenoffers aan lustzieke en wraakgienge goden._ Het zou veel beter zijn voor de wereld, als van de opleiding die uit zulke bronnen verkregen wordt afstand werd gedaan. "Kan iemand over gloeiende kolen gaan zonder zijn voeten te verbraiiden?" (8) "Komt een felne uit een onreine? Niet één." (9)
Kumien we dan verwachten dat de jeugd een christelijk karakter ontwikkelt, terwijl hun opvoeding gevomid wordt door leringen van hen die de principes van Gods wetten bestrijden? Door het wegwerpen van zelfbeheersing, zich roekeloos in amusement te storten, verstrooiing en ondeugd, imiteren stu- denten slechts wat hun geest wordt voorgehouden in__die studies. Er zijn beroepen waarin kermis van Gneks en Latijn nodig i_s. Sommigen moeten die talen bestuderen. Maar de kemiis die speciaal vereist wordt voor praktisch gebruik, zou verkregen kunnen worden zonder een studie van literatuur die verdorven en verderfelijk is.
En een studie van Grieks en Latijn is voor velen niet nodig. De studie van dode talen zou ondergeschikt gemaakt moeten worden aan de studie van die onderwerpen die een juist gebrui_k leren maken van al de krachten van geest en lichaam. Het is dwaasheid voor studenten om hun tijd wijden aan hel lefen van dode talen of boekeiikennis m die nchtmg, ten nadele van een training in de praktische plichten van het leven.
Wat nemen de studenten n_i_ee als zij de school verlaten? Waar gaan zij heen? Wat zullen zij gaan doen? Hebben zij de l_<enni_s die hen in staat zal stellen anderen te ondeiwijzen? Zijn zij
opgeleid om goede vaders en moeders te worden? Kunnen zij aan het hoofd van een gezin staan als wijze raadgevers? De emge opvoedingdie die naam waard is, is die, die jonge mensen opleidt chnstelijk te zijn, die hen geschikt maakt om de verantwoordelijkheden van het leven te dragen, hen geschikt maakt aan het hoofd van een gezin te staan. Zo”n opleiding wordt niet verkregen door de studie van de heidense klassieken.
Opwindende Literatuur
Veel van de hedendaagse populaire publicaties staan vol van sensationele verhalen, die de jeugd opvoeden in ondeugden en die leiden naar het pad van de ondergang. Nog haast kinderen in jaren zijn zij oud in kennis van misdaad. Zij worden tot het kwade aangespoord door de verhalen die zij lezen. In verbeelding doen zij de geschetste handelingen na, tot hun zucht gewekt wordt om te zien wat zij kunnen doen in een misdrijf en het ontlopen van de straf.
Voor de actieve geest van kinderen en de jeugd zijn de in beeld gebrachte scènes als fantastische openbaringen van de toekomst, werkelijkheid. Als revoluties worden voorspeld en alle soorten handelingen beschreven, die de banières van wet en zelfbeheersing doorbreken, krijgen velen de geest van deze voorstellingen te pakken. Zij worden tot de uitvoering van misdaden gebracht, zo mogelijk zelfs erger dan deze sensationele schrijvers afschilderen. Door zulke invloeden wordt de samen- levmg gedemoraliseerd. De zaden van wetteloosheid worden wijd uitgezaaid. Niemand hoefi verbaasd te staan welk een oogst van misdaad het resultaat daarvan is.
Romans
Romantische werken, lichtzinnige, opwindende verhalen, zijn nauwelijks in mmdere mate, een vloek voor de lezer. De schrijver mag dan voorgeven een_morele les te leren, hij kan door zijn werk godsdienstige sentimenten weven; maar dikwijls dienen deze alleen om de dwaasheid en de waardeloosheid daaronder te verbergen.
De wereld wordt overstroomd met boeken die vol verleidende dwaasheden staan. De jeugd aanvaardt wat de Bijbel tot valsheid bestempelt als waarheid en zij houden van bedrog en hangen dat aan tot ondergang van hun ziel.
Fiction, Fantasie in Stripvorm
Er zijn werken van ñctie die geschreven werden met het doel waarheid te leren of het kwade tentoon te stellen. Sommige van deze werken hebben iets goeds tot stand gebracht. Toch hebben zij ook onzegbaar veel schade berokkend. Zij bevatten uiteenzettingen en goed uitgewerkte pentekeningen die de fantasie prikkelen en een gedachtegang oproepen, die vol gevaar is voor de jeugd. De beschreven tonelen worden in hun gedachten steeds weer opnieuw beleefd. Zulk lezen maakt de geest ongeschikt voor goed gebruik en belemmert geestelijke activiteit. Het vemietigt ook belangstelling in de Bijbel. Hemelse dingen vinden weinig plaats in de gedachten. Waar de geest zich bezig houdt met de onreine tonelen die in beeld zijn gebracht, wordt de hartstocht geprikkeld en het einde is zonde.
Zelfs fantasieverhalen die geen suggesties van onreinheid bevatten en die bedoeld zijn om uitstekende beginselen te leren, zijn schadelijk. Zij moedigen de gewoonte van haastig en oppervlakkig lezen aan, ter wille van het verhaal. Dat heeft de neiging om intens en samenhangend denken te belemmeren; het maakt de ziel ongeschikt om de grote problemen van plicht en bestemming te overdenken. Door het koesteren van een voorliefde voor amusement, schept het lezen van fantasieverhalen een afkeer van de praktische plichten van het leven. Door de prikkelende, verdovende macht daarvan is het dikwijls een oorzaak van mentale en lichamelijke stoomissen. Vele ellendige en verwaarloosde huisgezinnen, vele levenslange invaliden, vele inwoners van zenuwinrichtingen zijn zo geworden door de gewoonte van het lezen van romans.
Er wordt dikwijls op aangedrongen om, teneinde de jeugd van opwindende en waardeloze lectuur af te brengen, hen te voorzien van een betere soort fictie. Dit is als het trachten om een dronkaard te genezen door hem in plaats van whisky of brandewijn een mildere drank te geven, zo iets als wijn, bier of cider. Het gebruik hiervan zou onophoudelijk het verlangen naar sterkere stimulantia opwekken. De enige veilige weg voor een verslaafde en de enige bescherming voor de matige mens is totale onthouding. Voor de liefliebbers van stripverhalen is dit precies hetzelfde geval. Totale onthouding is de enige bescherming.
Mythen en Sprookjes
In de opvoeding van kinderen en jeugdigen wordt aan sprookjes, mythen en fantasieverhalen een grote plaats gegeven. Boeken van dit soort worden op scholen gebruikt en zij worden in vele huisgezimien gevonden. Hoe kunnen christelijke ouders hun kinderen toestaan om boeken te gebruiken die vol leugens staan? Wanneer de kinderen de betekenis vragen van verhalen die zo tegengesteld zijn aan de leringen van hun ouders, luidt het antwoord dat de verhalen niet waar zijn; maar dat doet de kwade gevolgen van die lectuur niet te niet. De ideeën in die boeken misleiden de kinderen. Zij geven een valse kijk op het leven, wekken en koesteren een wens voor het onware.
Het wijdverbreide gebruik van zulke boeken in deze tijd is een van de slimste trucs van de satan. Hij tracht de gedachten van oud en jong af te leiden van het werk van karaktervonning. Zijn bedoeling is onze kinderen en onze jeugd mee te slepen door het zielenverdervende bedrog waarmee hij de wereld vervult. Daarom tracht hij hun geest af te trekken van het woord van God en zo te voorkomen dat zij kemiis verkrijgen van die waarheden die hun beschenning zouden zijn.
Nooit zouden boeken met verhalen waarin de waarheid wordt verdraaid in handen van kinderen of jeugdigen geplaatst moeten worden. Laat niet toe dat onze kinderen in de loop van him opvoeding ideeën krijgen, die het zaad van zonde blijken te zijn. Als zij, die een meer volwassen geest bezitten niets van doen zouden willen hebben met zulke boeken zouden zij zelf veel veiliger zijn, en hun voorbeeld en invloed naar de goede kant zou het gemakkelijker maken om de jeugd tegen verzoekmg te beschennen.
Een Reiner Bron
Wij hebben een overvloed van wat echt is, wat goddelijk is. Zij die dorstig zijn, behoeven met naar verontremigde bromien te gaan. De Here zegt: "Neig uw oor en hoor de woorden der wijzen, richt uw hart op Mijn kemis... Opdat uw betrouwen op de Here zij, onderricht Ik u heden, ja u." (10)
"Heb Ik niet kemspreuken voor u opgeschreven, met raadgevingen en kennis, _ om u bekend te maken de juistheid van betrouwbare woorden, opdat gij uw zender betrouwbare woorden ktmt antwoorden?" (11)
"Hij richtte een getuigenis op in Jacob en stelde een wet in Israël, die Hij onze vaderen gebood hun kinderen te leren." (12)
"Dat willen wij hun kinderen niet verhelen; wij willen vertellen aan het volgende geslacht des Heren roemrijke daden, Zijn kracht, en de wonderen die Hij gewrocht heefi." (13)
"Opdat het volgende geslacht die zou kennen, de kinderen die geboren zouden worden, dat zij zouden opstaan om ze te vertellen aan hun kinderen: Opdat die vertrouwen op God zouden stellen." (14)
"De zegen des Heren, die maakt rijk; zwoegen voegt er niets aan toe." (15)
Het Onderwijs van Christus
Zo bracht ook Christus de beginselen der waarheid in het evangelie. In Zijn leer mogen wij drinken van de zuivere stromen die vloeien van de troon van God. Christus zou de mensen kennis hebben kumien geven die alle vroegere ontdekkingen overtrolïen zouden hebben en iedere andere ontdekking op de achtergrond zou hebben gezet. Hij zou verborgenheid na verborgenheid ontsloten ktmnen hebben en Hij zou rondom deze wonderbare openbaringen de actieve, emstige gedachten van opvolgende geslachten hebben ktmnen concentreren tot het einde der tijden. Maar Hij wilde geen moment verliezen om de wetenschap tot redding te onderwijzen. Zijn tijd, Zijn moge- lijkheden en Zijn leven werden gewaardeerd en gebruikt, enkel als middel om redding van de zielen van mensen tot stand te brengen. Hij was gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was en Hij wilde niet van Zijn doel afwijken. Hij liet Zich door niets daarvan atbrengen.
Christus deelde alleen die kennis mee die nuttig was. Zijn aanwijzingen aan het volk waren afgestemd op hun eigen toestand in het praktische leven. Nieuwsgierigheid die de mensen ertoe leidde tot Hem te komen met uitlokkende vragen, bevredigde Hij niet. Al zulke vragen benutte Hij voor plechtig, emstíg en dringend beroep. Wie verlangend waren om van de boom der kermis te plukken, bood Hij de vruchten aan van de boom des levens. Zij vonden ieder pad afgesloten, uitsluitend de weg die naar God leidt. Iedere fontein was verzegeld, behalve de fontein van het eeuwige leven.
Onze Verlosser moedigde het bezoeken van de rabbijnse scholen van Zijn tijd in het geheel niet aan, omdat de geest verdorven zou worden met de voortdurend herhaalde "Zij zeggen," of "Er wordt gezegd." Waarom zouden wij dan de onstandvastige woorden van mensen als wij sheid vereren wanneer een grotere, een zekere wijsheid tot onze beschikking Staat?
Wat ik gezien heb van eeuwige dingen, en wat ik gezien heb van de zwakheid van het mensdom, heeft een diepe indruk op mijn geest gemaakt en heeft mijn levenswerk beïnvloed. Ik zie niets waarvoor de mens geëerd of verheerlijkt zou kunnen worden. Ik zie geen reden waarom de mening van wereldwijze mensen vertrouwd kan worden en vereerd. Hoe kunnen zij, die helemaal verstoken zijn van goddelijke verlichting, juiste ideeën hebben over Gods plannen en Gods wegen? Of zij negeren Hem geheel en ontkennen Zijn bestaan, of zij omschrijven Zijn macht door middel van hun beperkte opvattingen. Laten wij verkiezen onderwezen te worden door Hem die de hemel en de aarde geschapen heeft, door Hem die de sterren in hun ordelijke baan heeft gesteld in het firmament en de zon en de maan hun werk heefi aangewezen.
Kennis die Benut Kan worden
Het is goed dat de jeugd het gevoel heeft dat zij de hoogste ontwikkeling van hun mentale krachten moeten bereiken. Wij zouden de opleiding waaraan God geen grens heefi gesteld, niet moeten beperken. Maar de bereikte resultaten dienen tot niets als zij niet tot Gods eer worden gebruikt en tot welzijn van de mensheid. _ _ Het is niet goed om de geest vol te stoppen met studies die intense inspamring vragen, maar die niet in de praktijk van het leven worden gebruikt. Zo°n opleiding betekent verlies voor de student. Want deze studies venninderen zijn verlangen en geneigdheid, die hem bruikbaar moeten maken en hem in staat stellen om verantwoordelijkheden te dragen. Een praktische training is veel meer waard om verantwoordelijkheden te dragen. Een praktische training is veel meer waard dan welke hoeveelheid theorie ook. Het is zelfs niet genoeg om kemiis te hebben. Wij moeten in staat zijn die kermis direct te benutten.
De tijd, de middelen en de studie die zo velen besteden voor een betrekkelijk onbruikbare opleiding moesten gewijd worden aan een opvoeding die hen tot praktische mannen en vrouwen maakt, geschikt om de verantwoordelijkheden van het leven te dragen. Zo”n opleiding is van de hoogste waarde.
Opvoeding van het Hart
Wat wij nodig hebben is de kemiis die geest en ziel versterkt, die ons tot betere mensen maakt. De opvoeding van het hart is van veel meer belang dan alleen maar boekengeleerdheid. Het is goed en zelfs vereist om kemiis te hebben van de wereld waarin wij leven; maar als wij de eeuwigheid buiten onze overwegingen houden, zullen wij een mislukking beleven, waan/an we nooit meer zullen herstellen. Een student mag al zijn krachten wijden aan het verkrijgen van kemiis; maar, tenzij hij kemiis van God heefi, tenzij hij de wetten die zijn wezen beheersen, gehoorzaamt, zal hij zichzelf vemietigen. Door verkeerde gewoonten verliest hij de kracht van zijn eigenwaarde; verliest hij zelfbeheersing. Hij kan niet redelijk denken omtrent zaken die hem diepgaand treffen. Hij is roekeloos en onlogisch in de behandeling van zijn geest en lichaam. Door zijn in gebreke blijven om de juiste principes aan te kweken, wordt hij bedorven voor deze wereld en voor de toekomende wereld. Als de jeugdigen hun zwakheden begrepen, zouden zij in God hun kracht vinden. Als zij emaar zouden streven door Hem beleerd te worden, zouden zij wijs worden in Zijn wijsheid en hun levens zouden vruchtbare zegen voor de wereld betekenen. Maar als zij hun geest slechts vullen met wereldse en speculatieve studies en zich zo van God verwijderen, zullen zij alles verliezen wat het leven venijkt.
Verwijzingen: 1. Jes.30:2l. 2. Joh.6:35. 3. Joh.6:5l. 4. Joh.6:47. 5. Joh.6:63. 6. Luc.4:l8. 7. Marc.l2:37. 8. Spr.6:28. 9. Job 14:4. 10. Spr.22:17-19. 11. Spr.22:20,2l 12. Ps.78:5. 13. Ps.78:4. 14. Ps.78:6,7. 15. Spr.l0:22.
|