"Raak niet, smaak niet en roer niet aan. " (Col.2:2I)
Onder de rubriek van stimulerende en verdovende middelen wordt een grote verscheidenheid van artikelen gerangschikt, die allemaal gebruikt worden als voedsel en of drank, de maag irriteren, het bloed vergiftigen en de zenuwen opwinden. Het gebruik ervan is een positief kwaad. Men zoekt de opwinding van de stimulans, omdat de werking voor een tijdje aangenaam is. Maar er volgt altijd een reactie. Het gebruik van opwekkende middelen neigt altijd tot excessen, en het draagt actief bij tot bevordering van lichamelijk verval en verderf.
Specerijen
Hoe minder opwindend de voeding is, hoe beter het in deze jachtige tijd past. Specerijen zijn van nature schadelijk. Mosterd, peper, scherpe kruiden, inmaak in azijnzuur en ander zaken van gelijksoortige aard imiteren de maag en maken het bloed koortsachtig en onzuiver. De ontstoken toestand van de maag van een dronkaard wordt dikwijls gebruikt om het efi`ect van alcoholische dranken te illustreren. Een gelijksoortige ontstoken toestand wordt dikwijls veroorzaakt door het gebruik van specerijen. Zij irriteren en spoedig voldoet gewoon voedsel niet meer aan de eetlust. Het gestel voelt een verlangen, een hunkering naar iets meer opwekkends.
Thee en Koffie
Thee is een opwekkend middel en tot op zekere hoogte veroorzaakt het een verdoving. De werking van koffie en vele andere populaire dranken is gelijksoortig. Het eerste effect is opwekkend. De zenuwen van de maag worden opgewekt; deze brengen de irritatie over naar de hersenen, en hierdoor wordt de werking van het hart versneld, wat een kortdurende energie impuls naar het hele gestel geefi. Vermoeidheid wordt vergeten, kracht lijkt te zijn toegenomen. Het intellect wordt aangespoord, de verbeelding wordt levendig.
Door deze resultaten denken velen dat hun thee of koffie hen goed heefi gedaan. Maar dit is een misvatting. Thee en koffie voeden het gestel niet. Hun efi`ect wordt geproduceerd voordat er tijd was voor de vertering en assimilatie, en wat op kracht lijkt, is slechts een nerveuze opwinding. Wanneer de invloed van de stimulans voorbij is, verflauwt het onnatuurlijke gevoel van kracht en het resultaat is een overeenkomstige mate van matheid en zwakte.
Het voortdurende gebruik van deze zenuwen irriterende middelen veroorzaakt hoofdpijn, slapeloosheid, hartkloppingen, slechte spijsvertering, beven, en vele andere kwade verschijn- selen, want zij putten de levenskrachten uit. Vermoeide zenuwen hebben rust en stilte nodig in plaats van opwekking en overwerk. De natuur heeft tijd nodig om de uitgeputte energie te herstellen. Wanneer haar krachten wordt opgepord door het gebruik van stirnulantia, zal voor een tijd meer tot stand worden gebracht, maar als het gestel verzwakt is door hun voortdurend verbruik, wordt het gaandeweg moeilijker om de energie op te wekken tot het verlangde punt. De vraag naar opwekkende middelen wordt steeds moeilijker te beheersen, totdat de wil overwonnen is en er geen macht meer schijnt te zijn om de onnatuurlijke hunkering tegen te gaan. Er wordt naar steeds sterkere middelen gevraagd, totdat de uitgeputte natuur er niet langer meer aan beantwoordt.
De Tabak
Tabak is een langzaam, verraderlijk, maar heel kwaadaardig vergif. In welke vonn het ook gebruikt wordt, het werkt in op het gestel; het is des te verraderlijker omdat het zo langzaam werkt en eerst nauwelijks merkbaar is. Het wekt op en dan verlamt het de zenuwen. Het verzwakt en benevelt de hersenen. Het heeft meer invloed op de zenuwen dan sterke drank. Het werkt meer subtiel, en de gevolgen zijn moeilijker uit het gestel te verwijderen. Het gebruik ervan wekt het verlangen naar sterke drank op en in vele gevallen legt het de grondslag voor dronkenschap.
Het gebruik van tabak doet overlast aan, is kostbaar, vies, vervuilt de gebruiker en is bedreigend voor anderen. Zijn toegewijde aanhangers worden overal aangetroffen. U kunt zelden een menigte passeren of een of andere roker blaast u zijn giftige adem in het gezicht. Het is onplezierig en ongezond om in een treincoupé of in een kamer te moeten verblijven waar de atmosfeer geladen is met de lucht van alcohol en tabak. Ofschoon men erop staat dit vergif zelf te gebruiken, welk recht heefi men om de lucht, die anderen moeten inademen, te vervuilen?
Onder kinderen en jeugdige personen doet het gebruik van tabak onnoemelijk veel kwaad. De ongezonde praktijken van de vorige generatie zijn van invloed op de kinderen en de jeugd van vandaag. Geestelijk onvermogen, lichamelijke zwakte, gestoorde zenuwen en onnatuurlijke hunkeiingen zijn overge- dragen als erfenis van ouders aan kinderen. En dezelfde praktijken, voortgezet door de kinderen, venneerderen en vervolgen de kwade resultaten. Aan deze oorzaak is in hoge mate de fysieke, mentale en morele achteruitgang te wijten, die zo°n alamrerende toestand te weeg brengt.
Jongens beginnen op heel jonge leeftijd met het gebruik van tabak. De gewoonte die dan gevormd wordt, wanneer het lichaam en de geest vooral zo vatbaar zijn voor de effecten, ondennijnt de lichaamskrachten, belemmert de groei, benevelt de geest en bederft de moraal.
Maar wat kan er gedaan worden om de kinderen en de jeugd het kwaad van een gewoonte te doen inzien, als de ouders, leraars en geestelijken hun het voorbeeld geven? Kleine jongens nauwelijks de babytijd ontgroeid, kan men hun sigaretten zien roken. Als men er iets van zegt, is het antwoord: "Mijn vader gebruikt ook tabak." Zij wijzen naar de dominee of de zondagsschool onderwijzer en zeggen: "Zo°n man rookt; welke schade kan het mij doen als hij het ook doet?"
Vele werkers in de °geheelonthoudersbeweging” zijn verslaafd aan het gebruik van tabak. Welke invloed kumen zulke mensen hebben in het stoppen van de voortgang van de onmatigheid? Ik doe een beroep op hen, die belijden het ,woord van God te geloven en te gehoorzamen: Kunt u als christen verslaafd zijn aan een gewoonte die uw verstand verlamt en u van de macht beroofi de eeuwige waarheden naar waarde te schatten? Kunt u toestaan dat God dagelijks wordt beroofd van de dienst waar Hij recht op heeft en uw medemens van uw diensten en van de macht van uw voorbeeld?
Hebt u als Gods rentmeesters uw verantwoordelijkheid overdacht over de middelen in uw handen? Hoeveel van Gods geld besteedt u aan tabak? Reken uit wat u gedurende uw leven daaraan besteed hebt. Hoe verhoudt zich dat bedrag dat u hebt uitgegeven aan deze onterende gewoonte tot het bedrag dat u hebt gegeven voor de hulp van de annen en de verspreiding van het evangelie?
Geen enkel mens heeft tabak nodig, maar grote menigten komen om door gebrek aan de middelen die door dit gebmik erger dan weggegooid zijn. Hebt u zich Gods goederen niet wederrechtelijk toegeëigend? Hebt u zich niet schuldig gemaakt aan diefstal tegenover God en uw medemens? "Weet gij niet dat gij niet van uzelf zijt? Want gij zijt duur gekocht; daarom verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Gods zijn." (1)
Verdovende Dranken
De wijn is een spotter, de drank een luidruchtige, ieder die zich daaraan overgeeft, is onwijs. (2) Bij wie is ach? bij wie is wee? bij wie is twist? bij wie geklaag? bij wie zijn wonden zonder reden? bij wie troebele ogen? Bij hen die laat opzitten bij de wijn, die komen om de gemengde drank te proeven. Zie niet naar de wijn, wanneer hij roodaehtig fonkelt, wanneer hij in de beker parelt; vlot glijdt hij naar bimien, tenslotte bijt hij als een slang en spuwt gif als een adder." (3)
Nooit werd door menselijke hand een levendiger beeld gegeven van de verlaging van de slavernij van het slachtoffer van bedwelmende dranken. Verslaafd en onteerd, is hij niet in staat de boeien te verbreken, zelfs al wordt hij zich van zijn ellende bewust, hij "zal het toch weer opzoeken." (4)
Er is geen argument nodig om de kwade gevolgen van sterke drank op de dronkaard aan te tonen. De suffige, verdwaasde menselijke wrakken - zielen waarvoor Christus stierf, en over wie engelen schreien - zijn overal. Zij zijn een smet op de beschaving waar wij zo prat op gaan. Zij zijn een schande, een vloek en een gevaar voor elk land.
En wie kan de ellende beschrijven, de verschrikking en de wanhoop, die verborgen zijn in het gezin van een dronkaard? Denk aan de vrouw, dikwijls heel fijn opgevoed, gevoelig, ontwikkeld en fijnbesnaard, gebonden aan een man, die door drank veranderd is in een zuiplap of een duivel. Denk aan de kinderen, beroofd van huiselijk comfort, opvoeding en ont- wikkeling, teiwijl zij tegelijkertijd angst hebben voor degene waarop zij trots hadden moeten zijn, die hen had moeten beschermen. Maar nu in de wereld geworpen, beladen met schande en vaak met een erfelijke zucht naar drank.
Denk aan de vreselijke ongevallen die elke dag gebeuren onder invloed van de drank. Eén of andere beambte op een trein verzuimt op een signaal te letten, of verstaat de opdracht ïferkeerd. De trem gaat voort, een botsing tegemoet, en vele evens gaan verloren. Of eenstoomschip vaart aan de grond, en passagiers en bemanning vmden een watergraf. Wanneer de zaak wordt onderzocht, ontdekt men dat iemand op een llzelangnjke post onder invloed van drank verkeerde. Hoever an iemand gaan met drank, zodat een mensenleven veilig aan hem kan worden toevertrouwd? Hij kan alleen vertrouwd worden als hij er totaal afstand van doet.
De mildere bedwelmingen
lt/Iensen die een omiatuurlijk lust naar opwekkende middelen geerfd hebben, moeten in geen geval wijn, bier of cider onder ogen krijgen of binnen hun bereik; want dan staan zij voortdurend bloot aan verleiding. Velen beschouwen zoete cider als onge- vaarlijk en kopen het zonder gewetensbezwaren. Maar het blijfi slechts korte tijd zoet; dan begint de gisting. De scherpe smaak die het dan krijgt, maakt het voor velen aantrekkelijk en de gebruiker zal niet toegeven dat er een gistiirgsproces heeft plaats gevonden.
Er is gevaar voor dengezondheid het gebruik van Zoete cider zoals die gewoonlijk wordt bereid. Als men kon zien wat de microscoop openbaart in de cider die ze kopen, zouden wemigen het nog willen dnnken. Dikwijls zijn de fabrikanten die cider voor de markt produceren, niet zo zorgvuldig waar het de toestand van het fruit betreft, en het sap van bedorven en womistekige appels wordt ook gebruikt. Wie er anders niet aan zou denken om bedorven appels te gebruiken, willen de cider die van zulk fiuit gemaakt wordt, wel drinken en noemen het een IUXC; maar de microscoop laat zien dat zelfs vers van de pers, deze plezierige drank geheel ongeschikt is voor het gebruik. Verdoving wordt evengoed veroorzaakt door wijn, bier en cider, als door sterkere dranken. Het gebruik hiervan wekt de smaak voor sterkere dranken op, en zo wordt de alcohol gewoonte gevormd. Matig drinken (sociaal drinken) is de school, waarin men wordt opgeleid voor een canière als dronkelap. Toch is werk van deze mildere stimulantia zo verraderlijk, dat de snelweg tot dronkenschap betreden is, voordat het slachtoffer het gevaar vermoedt.
Sommigen, die nooit als echt dronken worden beschouwd, zijn voortdurend onder invloed van deze mildere verdoving. Zij zijn koortsachtig, onstandvasti g en onevenwichtig. Zij verbeelden zich heel zeker te zijn en gaan steeds verder. De sterkste besluiten worden ondemrijnd, de beste overwegingen zijn niet meer voldoende om de bedorven lust onder controle van de rede te houden.
De Bijbel staat nergens het gebruik van bedwehnende wijn toe. De wijn die Christus van water maakte op het bruiloñsfeest te Kana, was het zuivere sap van de druif. Dit is "de nieuwe wijn uit de tros", waarvan de Schritt zegt: "Verderf hem niet; want er ligt een zegen in." (5)
Het was Christus, die in het Oude Testament aan Israël de waarschuwing gaf, "Wijn is een spotter, de drank een luidruch- tige; ieder, die zich daaraan overgeefi is onwijs." (6) Hijzelf voorzag niet in zo°n drank. Satan verzoekt mensen om toe te geven aan dat wat het verstand benevelt en geestelijke waarne- ming afstompt; maar Christus leert ons om de lagere natuur tot onderwerping te brengen. Hij zet de mens nooit iets voor, dat een verzoeking betekent. Zijn gehele leven was een voorbeeld van zelfverloochening. Het was om de kracht van de eetlust te breken dat Hij het veertig dagen durende vasten onderging in de felste verzoeking die de mens kon verdragen. En dat was voor ons. Het was Christus, die Johamies de Doper de aanwijzing gaf geen wijn te drinken, noch sterke drank. Hij was het, die een gelijke opdracht tot onthouding gaf aan de vrouw van Manoah. Christus spreekt Zijn eigen leer niet tegen. De ongegiste wijn waarin Hij voorzag voor de biuiloftsgasten was een heilzame verfrissende drank. Dit is de wijn die door onze Verlosser en Zijn discipelen bij het eerste avondmaal werd gebruikt. Het is de wijn die altijd gebruikt moet worden op de avondmaalstafel als een symbool van het bloed van de Verlosser. De avond- maaldienst is bedoeld om de ziel te verkwikken en te doen herleven. Daar mag niets aan verbonden worden dat naar het kwade zou kunnen wijzen.
In het licht van wat de Schrifien, de natuur en het verstand ons leren aangaande het gebruik van bedwelmende middelen, kan men zich afvragen hoe christenen zich kunnen bezig houden met het kweken van hop voor de bierproductie, of met de fabricage van wijn of cider voor de markt? Als zij hun naaste liefliebben als zichzelf, hoe kunnen zij iets op zijn weg plaatsen, wat een strik voor hem kan zijn?
Verantwoordelijkheden van de Ouders
Dikwijls begint onmatigheid thuis. Door het gebruik van lijke, ongezonde voeding worden de spijsverteiingsorganen verzwakt en er ontstaat een verlangen naar voedsel dat nog opwekkender is. Zo wordt de begeerte aangekweekt naar sterkere middelen. Het verlangen naar stimulantia komt steeds vaker en wordt moeilijker te weerstaan. Het gestel raakt min of meer doortrokken van vergif, en hoe zwakker het wordt, hoe groter het verlangen naar deze dingen. Een stap in de verkeerde richting bereidt de volgende stap voor. Velen die zich niet schuldig zouden maken aan het plaatsen van wijn of andere alcoholica op hun tafel, overdekken die wel met voedsel dat zo°n dorst naar sterke drank opwekt, dat het bijna omnogelijk is de verzoeking te weerstaan. Verkeerde eet- en drinkgewoonten bedeiven de gezondheid en zijn een wegbereider voor dronkenschap.
Er zou spoedig weinig noodzaak meer bestaan voor geheel- ontlioudersacties als in de jeugd, die de maatschappij vonnt, de juiste beginselen met betrekking tot matigheid ingeplant konden worden. Laat ouders in eigen huis en haard een actie tegen omnatigheid beginnen, door de goede beginselen die zij hun kinderen vanaf hun p1'i1Ste jeugd lefen en 21] megen OP succes hopen.
Moeders moeten hun kinderen helpen om de juiste gewoonten en een zuivere smaak te ontwikkelen. De smaak moet gevelmd worden en de kinderen moet geleerd worden om opwekkende middelen te verafschuwen. Voedt uw kmderen zo op, dat zij de morele moed bezitten om het kwade te weerstaan dat overal om hen heen heerst. Leer hen, zich niet door anderen Illï hun evenwicht te laten brengen, en niet toente geven aan sterke invloeden, maar anderen ten goede te bemvloeden.
Persoonlijke Verantwoordelijkheid
Grote inspanningen worden aangewend om onmatigheid uit de weg te ruimen; maar er zijn veel p0gm8en gedaan dle måt op het juiste punt gencht waren. De voorstanders van e geheelonthouding zouden opmerkzaam moeten zijn op de kvfffflde resultaten van het gebruik van ongezond voedsel, specerijen, tliee en koffie. Wij wensen iedereen,_ die voor de gellee_l0n1l- houding werkt alle succes toe; maar wij nodigen hen uit dieper te kijken naar de oorzaak van het .kwaad waar zij tegen vechtâfl, en er zeker van te zijn dat zij consequent werken in die hervorming.
Het moet de mensen worden voorgehouden dat het juisï evenwicht van de mentale en morele vennogens in grote ma afhangt van de goede conditie van het licl_iamelijke_gestel.'A1le narcotica en omiatuurlijke opwekkingsmiddelen die de licha- melijk natuur verzwakken en bederven, dragen ertoe bij, de kracht van het intellect en de moraal te verlagen. Omnlaitiglåieid ligt ten grondslag aan het morele verval van deze Were . 00f toe te geven aan een verdorven eetlust, verliest men de kracht om verzoekingen te kunnen weerstaan.
Matigheidshervormers hebben de opdracht om ekmensen in dit opzicht op te voeden. Leer hen dat gezondheid, alakfef en zelfs het leven, in gevaar worden gebracht door het gebruik van stimulerende middelen die de uitgeputte krachten opwekken tot onnatuurlijke, krampachtige werking.
Wat betreft koñie, thee, tabak en alcoholische dranken is de enige veilige weg: raak niet, smaak niet, en roer niet aan. De tendens van thee en gelijksoortige dranken wijst in dezelfde richting als die van alcoholische dranken en tabak, en in sommige gevallen is het even moeilijk om die gewoonte te breken als het voor een dronkaard is om zijn verdovende middelen op te geven. Zij die proberen om deze stimulantia op te geven, zullen tijdelijk een verlies voelen en zullen daaronder lijden. Maar door volharding zullen zij de hunkering oveiwirmen en het gemis verdwijnt. De natuur kan enige tijd nodig hebben om te herstellen van de geleden mishandeling; maar geef haar een kans en zij zal weer opleven en haar werk goed en vlot tot stand brengen.
Verwijzingen: 1. 1 Cor.6:19,20. 3. Spr.23:29-32 5. Jes.65:8. 2. Spr.20:l. 4. Spr.23:35. 6. Spr.20:l.
|