"Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. "
Niet_ iedereen die belijdt in dieethervomiing te geloven, is werkelijk een hervonner. Voor velen bestaat deze hervonning slechts uit het weglaten van bepaalde ongezonde soorten voedsel. Zij begrijpen de gezondheidsbeginselen niet goed, en him tafels, nog steeds volgeladen met schadelijke lekkernijen, zijn verre een voorbeeld van christelijke zelfbeheersing en matigheid. Een andere groep, in hun wens om een goed voorbeeld te stellen, slaat door naar het andere uiterste. Sommigen zijn niet in staat het meest gezonde voedsel te bemachtigen en in plaats van dat voedsel te neme wat het beste het tekort kan aanvullen, nemen zij een veramid dieet aan. Hun voeding voldoet niet aan de vereiste benodigde elementen om goed bloed te maken. Hun gezondheid lijdt eronder, hun bruikbaarheid laat te wensen over, en hun voorbeeld getuigt eerder tegen dan voor de dieethervor- mmg.
Anderen denken, dat waar het dieet eenvoudig moet zijn, er weinig zorg aan de keuze of de bereiding van het voedsel besteed hoeft te worden. Sommigen beperken zichzelf tot een heel schraal dieet met weinig variatie om in de behoefte van het gestel te voorzien en zij lijden onder de gevolgen. Zij die maar een gering inzicht hebben in het beginsel van deze hervormmg, zijn dikwijls het strengst, niet alleen in het zelf uitvoeren van hun inzichten, maar dringen het him gezinnen en hun buren op. Het elïect van him foutieve hervormingen zoals dat tot uiting komt in hun eigen slechte gezondheid en hun pogingen om hun inzichten aan anderen op te dringen, geven menigeen een vals idee van de voedingshervorming en leidt hen eitoe het geheel te verwerpen.
Zij die de gezondheidswetten begrijpen en die zich laten leiden door beginselen, zullen uitersten vennijden, zowel wat omnatigheid als wat beperkingen aangaat. Hun dieet wordt gekozen, niet slechts om de eetlust te voldoen, maar voor de opbouw van het lichaam. Zij zoeken ieder vermogen in de beste conditie te bewaren voor de hoogste dienst aan God en de medemens. De eetlust is onder beheersing van de rede en het geweten, en zij worden beloond met gezondheid naar lichaam en geest. Terwijl zij hun inzichten niet aan anderen opdringen, is hun voorbeeld een getuigenis ten gunste van goede beginselen. Deze personen hebben een grote invloed ten goede.
Er is echt gezond verstand in de dieet hervonning nodig. Het onderwerp zou breed en diep bestudeerd moeten worden en niemand moet anderen bekritiseren, omdat de ander niet in alle dingen overeenstemt met de manier waarop hij het zelf in praktijk brengt. Het is omnogelijk om een vaste regel te stellen voor ieders gewoonten en niemand moet menen dat hij een maatstaf is voor iedereen. Niet allen kunnen hetzelfde eten. Voedselsoorten die smakelijk en heilzaam zijn voor de een, kumien onsmakelijk en zelfs schadelijk zijn voor een ander. Sorrmiigen kunnen geen melk gebruiken, anderen gedijen er goed op. Sommige personen kunnen geen erwten en bonen verteren; anderen vinden ze heilzaam. Voor sommigen zijn de bereidingen van grof graan goed, terwijl anderen ze niet kunnen gebruiken.
Zij die in nieuwe landen wonen of in arme gebieden, waar fruit en noten schaars zijn, moeten er niet toe gedrongen worden melk en eieren uit hun dieet weg te doen. Het is waar, dat mensen die krachtig ontwikkeld zijn en in wie de dierlijke haitstochten sterk zijn, het gebruik van stimulerende voeding moeten vermijden. Speciaal in gezimien met kinderen die zich vaak overgeven aan sensuele gewoonten, moeten geen eieren gebruik worden. Maar als iemands bloedvorrnende organen zwak zijn - vooral wanneer andere voedselsoorten die de benodigde elementen verschaffen, niet verkrijgbaar zijn - moeten melk en eieren niet geheel weggelaten worden. Er moet echter voorzorg getrofien worden om melk van gezonde koeien te verkrijgen en eieren van gezonde kippen; en de eieren moeten zo gekookt worden, dat zij het gemakkelijkst verteerbaar zijn. De dieethervonning moet progressief zijn. Als ziekte in de dieren toeneemt, zal het gebruik van melk en eieren meer en meer onveilig worden. Een poging zou ondemomen moeten worden om hun plaats door andere dingen te vervangen, die gezond zijn en niet duur. Overal zou de mensen geleerd moeten worden, hoe men zoveel als mogelijk is, zonder eieren en melk te gebruiken toch het voedsel gezond en smakelijk klaar kan maken.
De gewoonte om twee maaltijden per dag te gebruiken komt in het algemeen de gezondheid ten goede; maar onder bepaalde omstandigheden kunnen sommigen een derde maaltijd nodig hebben. Als deze toch wordt gebruikt, zou die heel licht moeten zijn, van voedsel dat heel licht verteerbaar is. "Crackers" - de engelse biscuit - of zwiebaek - in de oven geroosterd brood -, en fruit of kofñe van granen, zijn het best geschikt voor het avondmaal.
Sommigen vrezen voortdurend dat hun voedsel, hoe eenvoudig en gezond ook, hun kwaad zal doen. Laat mij tot deze mensen zeggen: Denk niet dat uw voedsel schadelijk voor u zal zijn; denk er helemaal niet aan. Eet naar uw beste oordeel; en als u de Here gevraagd hebt uw voedsel te zegenen voor de versterking van uw lichaam, geloof dan dat Hij uw gebed verhoort en wees gerust.
Omdat het beginsel eist, dat we afstand moeten doen van zaken, die de maag irriteren en de gezondheid schaden, moeten we bedenken, dat een annelijk dieet slecht bloed tot gevolg heeft. Hieruit komen ziekten voort die heel moeilijk te genezen zijn. Het gestel wordt niet voldoende gevoed, een slechte stoelgang en algehele zwakte zijn het gevolg. Wie zo eet, is daartoe niet altijd gedwongen door armoe, maar men kiest dit door gebrek aan kemris of door nalatigheid, of brengt .op die manier zijn foutieve opvattingen over dieethervormmg rn praktijk.
God wordt niet geëerd, wanneer het lichaam verwaarloosd of misbruikt wordt, waardoor het ongeschikt wordt voor Zijn dienst. De zorg voor het lichaam door het te voorzien van voedsel dat smakelijk is en versterkend, is één van de eerste plichten van de huisvrouw. Het is veel beter om goedkopere kleding en meubilering te hebben, dan op het voedsel te bekrribbelen.
Sommige huisvrouwen bekrribbelen op de gezinstafel om gasten te kunnen onthalen. Dat is niet verstandig. Bij het ontvangen van gasten moet grotere eenvoud worden betracht. De behoeften van het gezin moeten de grootste aandacht knj gen. Onverstandig beleid en gekunstelde gewoonten staan gast- vrijheid waar dit nodig is, vaak in de weg, terwijl dit een grote zegen kan betekenen.
De dagelijkse voorziening van voedsel voor onze tafel zou zo moeten zijn, dat een onverwachte gast verwelkomd kan worden zonder belasting voor de huisvrouw in het maken van extra bereidingen.
Allen zouden moeten leren wat men moet eten en hoe het klaar te maken. Mannen zowel als vrouwen moeten de bereiding van eenvoudig gezond voedsel leren. Hun werk roeptnhen dikwijls naar plaatsen waar geen gezond voedsel te verknj gen is; als zij dan kemris van koken hebben, kurmen zij dit goed in toepassing brengen.
Overweeg zorgvuldig uw voedselbehoeften. Bestudeer het van oorzaak tot gevolg. Cultiveer zelfbeheersing. Houdt uw eetlust onder het beheer van het verstand. Misbruik de maag nooit door te veel te eten, maar doe uzelf niet tekort wat betreft gezonde, smakelijke voeding, want dat is een vereiste voor de gezondheid. De bekrompen ideeën van z.g. gezondheidshervor- mers zijn tot grote schade geweest voor de goede zaak. Deze mensen zouden moeten bedenken, dat dieethervonning in hoge mate beoordeeld zal worden naar de voorzieningen die zij treffen voor htm tafels; en in plaats van een koers te volgen die dat in diskrediet brengt, zouden zij de beginselen zo moeten toelichten, dat het bij eerlijke mensen in de smaak valt. Er is een grote klasse van mensen die iedere hervorming, hoe redelijk ook, zullen tegenstaan als het aan de eetlust beperkingen oplegt. Zij gaan bij hun smaak te rade, niet bij him verstand of bij de gezondheidswetten. Door deze groep zullen allen die de gevestigde orde verlaten en hervorming voorstaan, radicaal genoemd worden, ongeacht hoe logisch hun gedachtegang ook is. Om deze mensen geen grond voor kritiek te geven, zouden heivormers het er niet op toe moeten leggen om zoveel mogelijk van anderen te verschillen, maar zouden hen zo nabij mogelijk moeten komen, zonder hun principes op te offeren.
Wanneer heivomiers tot uitersten gaan, is het geen wonder dat velen, die deze personen beschouwen als vertegenwoordigers van de gezondheidsbeginselen, de refonngedachte helemaal verwerpen Deze uitersten doen in korte tijd veel meer schade dan in een mensenleven van verstandig eetgedrag ongedaan gemaakt kan worden.
Gezondheidsrefonnatie is gebaseerd op beginselen die breed en verreikend zijn, en wij moeten dit principe niet kleineren door kortzichtige opvattingen en praktijken. Maar niemand zou tegenstand of bespottingen moeten toelaten, of een wens om anderen genoegen te doen of te beïnvloeden, om hem van de ware beginselen af te brengen, of te maken dat hij die licht opvat. Wie door beginselen geleid wordt, zal standvastig en vastbesloten voor het juiste blijven instaan; en toch zullen zij in al hun relaties een milde, christelijke geest tonen en echte matigheid.
|