"Wat Hij u zegt, doet dat. "
De Bijbel leert bescheidenheid in kleding. "Evenzo, dat de vrouwen zich sieren met waardige klederdracht, zedig en ingetogen." (1) Dit verbiedt vertoon in kleding, opzichtige kleuren, overvloedige versieringen. Elk oogmerk om aandacht op zichzelf te vestigen of bewondering te wekken, wordt niet gerekend tot waardige klederdracht die Gods woord voorschrij lt. Onze kleding mag niet kostbaar zijn - niet met "goud of parels, of kostbare tooi." (2)
Geld wordt ons door God toevertrouwd. Het is niet bedoeld om trots en eerzucht te strelen. In de handen van Gods kinderen is het voedsel voor de hongerigen en kleding voor de naakten. Het is een verdediging voor de verdrukten, een middel tot gezondheid voor de zieken, een middel om het evangelie aan de annen te brengen. U kunt geluk brengen in vele harten door de middelen die nu aan uiterlijk vertoon besteedt worden, wijs te gebruiken. Beschouw het leven van Christus. Bestudeer Zijn karakter en neem deel met Hem aan zelfverloochening. In de belijdende christelijke wereld wordt genoeg besteed aan juwelen en nodeloos dure kleding om al de hongerigen te voeden en de naakten te kleden. Mode en vertoon slokken de middelen op die annen en lijdenden hadden kunnen vertroosten. Zij beroven de wereld van het evangelie van de liefde van de Verlosser. Zendingsposten kwijnen. Menigten gaan ten onder door gebrek aan christelijke onderwijzing. Naast onze eigen deur en in vreemde landen blijven heidenen onbeleerd en verloren. Terwijl God de aarde overladen heeft met Zijn overvloed en de opslagloodsen gevuld zijn met de gemakken des levens, terwijl Hij ons zo rijkelijk van Zijn reddende kemiis van waarheid heeft geschonken, welke verontschuldigingen kunnen wij dan aanvoeren dat wij toelaten, dat de noodkreet van de weduwe en de wees, de zieken en de lijdenden, de onwetenden en de verlorenen opstijgt naar de hemel? Als wij op de dag Gods van aangezicht tot aangezicht staan tegenover Hem die zijn leven gaf voor deze behoefiigen, welke veront- schuldigingen zullen degenen die hun tijd en geld besteed hebben aan eigen verlangens, die God verboden heeft, dan hebben? Tot dezulken kan Christus niet zeggen: "Ik was hongerig en gij hebt Mij te eten gegeven; ik was dorstig en gij hebt Mij te drinken gegeven;... naakt en gij hebt Mij gekleed; ziek, en in de gevangenis, en gij hebt Mij opgezocht'.7"
Maar onze kleding, ofschoon waardig en eenvoudig, moet van goede kwaliteit zijn en geschikt voor dienst. Er moet meer gelet worden op duurzaamheid dan op opschik. Zij moet warm zijn en goede beschemiing bieden. De wijze vrouw, in de Spreuken beschreven, "vreest de sneeuw niet voor haar gezin, want haar ganse gezin draagt dubbele kleding." (3) Onze kleding moet rein zijn, vuile kleding is ongezond en onhygiënisch voor lichaam en ziel. "Want gij zijt de tempel van God... Zo iemand de tempel schendt, God zal hem schenden." (4)
Kleding moet in alle opzichten gezond zijn. "Boven alle dingen wenst God, dat wij gezond zijn," - gezond naar lichaam en ziel, en wij moeten samenwerken met Hem voor de gezondheid van ziel èn lichaam. Beiden worden bevorderd door gezonde kleding.
Het zou de gratie, de bevalligheid en geschiktheid van ongekunstelde eenvoud moeten hebben. Christus heeft ons gewaarschuwd tegen de hoogmoed des levens, maar niet tegen de gratie en natuurlijke schoonheid. Hij wees naar de bloemen op_ het veld, naar de lelie die zich in reinheid openvouwt, en zei: Zelfs Salomo was in al zijn heerlijkheid niet bekleed als een van deze. (5) Zo illustreert Christus de schoonheid die de hemel waardeert door dingen in de natuur. Waardige gratie, eenvoud, reinheid en geschiktheid maken onze kleding Gode aangenaam. Hij zegt ons dat wij onze ziel moeten bekleden met de mooiste tooi. Geen uiterlijke versiering is in waarde en lieflijkheid te vergelijken met die van een "Zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is in het oog van God." (6) Voor hen die de beginselen van onze Verlosser tot hun gids maken, zijn de volgende woorden een kostbare belofte: "Wat zijt gij bezorgd over kleding?" "Indien nu God het gras des velds, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleed, zal Hij u niet veel meer kleden... Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: "Waarmee zullen wij ons kleden?"... Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid en dat alles zal u bovendien geschonken worden." (7)
Standvastige zin bewaart gij in volkomen vrede, omdat men op U vertrouwt." (8)
Heerschappij van de Mode
Wat een tegenstelling is dit tot de verrnoeienis, de rusteloos- heid, de ziekte en ellende, die het gevolg zijn van de heerschappij van de mode! Hoe tegengesteld aan de beginselen die de Schrifi geeft, zijn de vele soorten kleding, die de mode voorschrijft! l)enk aan de stijlen die geheerst hebben in de laatste honderd jaren en zelfs in de laatste paar decemiia. Hoeveel zou, wanneer met volgens de mode, hiervan niet verklaard zijn als onwaardig of ongeschikt; hoeveel zouden niet ongeschikt verklaard worden voor de verfijnde, godvrezende, zichzelf respecterende vrouw. Het maken van verandenngen in de kleding, enkel ter wille van de mode wordt niet goedgekeurd door het woord van God. Stijlveranderingen en ingewikkelde, kostbare versieringen ver- spillen tijd en middelen van de rijken en verwaarlozen de energie en de ziel. Zij leggen een zware last op de midden- en arme klassen. Velen, die nauwelijks in hun levensonderhoud kumien voorzien en die bij eenvoudige mode hun eigen kleding zouden kunnen maken, worden gedwongen naar de kleennaker te gaan teneinde volgens de laatste mode gekleed te zijn. Menig arm meisje heeft zichzelf wann ondergoed ontzegd en heelt dat met haar leven moeten betalen. Vele anderen, naijverig op het vertoon en elegantie van de rijken, werden verleid het pad van oneerlijkheid en schaamte op te gaan. Menig huisgezin werden gemakken ontzegd, menig echtgenoot tot verduistering gedreven of in bankroet om aan de buitensporige eisen van vrouw en kinderen te voldoen.
Menige vrouw, gedwongen om voor zichzelf of haar kinderen de stijlvolle kleding te maken, is gedoemd te zwoegen. Menige moeder heeft met vermoeide zenuwen en trillende vingers tot ver in de nacht gewerkt om op de kleding van de kinderen versieringen aan te brengen, die niets bijdroegen tot de gezondheid, gemak of echte aantrekkelijkheid daarvan. Om wille van de mode offeit ze haar gezondheid op en de kalmte van geest die zo essentieel is in de juiste leiding van haar kinderen. De ontwikkeling van geest en hart wordt verwaarloosd.
En de ziel kwijnt.
De moeder heeft geen tijd om de beginselen van lichamelijke ontwikkeling te bestuderen, zodat zij kan weten, hoe voor de gezondheid van de kinderen te zorgen. Zij heefi geen tijd om aan hun mentale en geestelijke behoeften te helpen voldoen, geen tijd mede te voelen in hun kleine teleurstellingen en moeilijkheden of hun interesses en hun streven te delen. Bijna zodra ze op de wereld komen, zijn de kinderen aan de invloed van de mode onderhevig. Zij horen meer over de mode dan over hun Verlosser. Zij zien dat hun moeders de modebladen beter bestuderen dan de Bijbel. Men vindt de kleding en de mode belangrijker dan de ontwikkeling van het karakter. Ouders en kinderen worden beroofd van dat, wat het beste, het prettigste en het meest waardevolle van het leven is. Om wille van de mode wordt hun de voorbereiding voor het toekomstige leven ontfutseld.
Lichamelijke Gevolgen van Onjuiste Kleding
Het was de vijand van al het goede die aanzette tot de uitvinding van de altijd veranderende modes. Hij verlangt niets zo erg als verdriet te brengen en God oneer aan te doen door ellende en ondergang aan mensen te veroorzaken. Eén van de middelen waarmee hij dit effectief tot stand brengt is mode, die het lichaam verzwakt en geest en ziel doet verschrompelen. De manier van kleden is vaak oorzaak van emstige ziekten en wanneer mensen reeds ziek zijn, dan kan dat door modegrillen nog verergerd worden. In plaats van hun gezondheid te verbeteren voor moeilijke tijden die zeker zullen komen, offeren zij maar al te vaak niet alleen hun gezondheid op, maar ook het leven, en zij laten hun kinderen ellende na in een verzwakt gestel, verdorven gewoonten en valse opvattingen over het leven. Eén van de meest ongezonde voorschriften is de lange rok die de vloer aanveegt. Vuil, ongemakkelijk, onaangenaam, ongezond - dit alles is van toepassing op de slepende rok. Het is extravagant, om het te veel aan stof die ze vereist en door de nodeloze vennoeienis door de lengte. En wie een vrouw in een slepende rok gezien heefi, de handen vol pakjes, in een poging de trap op of af te gaan, of in een voertuig te stappen, of door de menigte te lopen, of in de regen, of over een modderige weg, heeft geen ander bewijs nodig voor het ongemak van zo°n rok.
Een ander emstig kwaad is het dragen van rokken waarvan het gewicht op de heupen rust. Dit zware gewicht duikt op de inwendige organen, die omlaag worden geduwd en zwakte van de maag veroorzaakt, ook een gevoel van moeheid, waardoor de draagster de neiging krijgt voorover te lopen, wat de longen weer verkrampt en vrije ademhaling bemoeilijkt.
De laatste jaren zijn de gevaren van het samenpersen van de taille zo uitgebreid besproken, dat maar een enkeling daannee onbekend kan zijn; toch is de macht van de mode zo groot dat het kwaad voortduurt.
Door dit gebruik doen vrouwen en meisjes zich onzegbaar veel schade. Het is een eerste vereiste voor de gezondheid, dat de borst ruimte heeñ om zich zo ruim mogelijk te kunnen uitzetten, zodat de longen de volle ademhaling tot stand kunnen brengen. Wanneer de longwerking wordt gehinderd, wordt de hoeveelheid zuurstof die ze binnenkrijgen, venninderd. Het bloed wordt niet voldoende gevitaliseerd en de afvalstoffen, de gifien, die uitgescheiden moeten worden door de longen, blijven zitten. Hierbij komt, dat de circulatie wordt verstoord; en de inwendige organen worden zo verkrampt en verplaatst, dat zij hun werk niet naar behoren kminen vervullen.
Stevig inrijgen verbetert het figuur niet. Een van de voor- naamste vereisten van lichamelijke schoonheid is symmetrie, de harmonische verhoudingen van de delen. En een goed model van lichamelijke ontwikkeling wordt niet gevonden in de vertoonde modellen bij de Franse modemakers, maar in de menselijke gestalte, die ontwikkeld is in overeenstemming met Gods wetten in de natuur. God is de Schepper van alle schoonheid en alleen als wij Zijn ideaal nastreven zullen wij de maatstaf van ware schoonheid benaderen.
Een andere kwade gewoonte die gebruikelijk is, is de onevenredige verdeling van de kleding, zodat sommige delen van het lichaam meer dan nodig bekleed worden, terwijl andere delen onvoldoende bedekt zijn. De voeten en ledematen, die zo ver van de vitale organen verwijderd zijn, moeten speciaal beschermd worden tegen kou door voldoende bekleding. Het is omnogelijk om gezond te zijn, wanneer de uiteinden gewoonlijk koud zijn; want als daar weinig bloed is, zal er in de andere delen van het lichaam te veel bloed zijn. Volmaakte gezondheid vereist een vohnaakte circulatie; maar dit kan niet bereikt worden wanneer drie of viermaal zoveel kleding op het lichaam waar de vitale organen liggen, gedragen wordt, als op de voeten en de benen.
Zeer vele vrouwen zijn nerveus en uitgeput, omdat zij zichzelf zuivere lucht ontzeggen, wat zuiver bloed betekent, de vrijheid van beweging die bloed door de aderen doet stromen, wat gezondheid geefi, en leven en energie. Menige vrouw is chronisch ziek geworden, terwijl zij gezondheid had kmmen genieten, en velen zijn aan tering en andere ziekten gestorven, waar zij de toegemeten levensduur hadden kunnen genieten, als zij zich gekleed hadden overeenkomstig de gezondheidsbeginselen, en vrijelijk beweging hadden genoten in de openlucht.
Teneinde zich van de meest gezonde kleding te verzekeren, moet de behoefie van elk lichaamsdeel zorgvuldig bestudeerd worden. De aard van het klimaat, de omgeving, de toestand van de gezondheid, de leeftijd en bezigheden, moeten alle in aanmerking worden genomen. Ieder kledingstuk moet gemakke- lijk zitten, de circulatie van het bloed mag niet gehinderd worden, noch de vrije, volle, natuurlijke ademhaling. Alles wat men draagt, moet zo los zitten, dat bij het opheffen van de armen, de kleding overeenkomstig meegeeft.
Vrouwen met een zwakke gezondheid kunnen veel voor zichzelf doen door verstandige kleding en lichaamsbeweging. Goed op het weer gekleed; zouden zij van beweging buiten kunnen genieten, eerst wat voorzichtig, later wat meer, zoveel als zij verdragen kunnen. Door deze weg te volgen, zouden zij hun gezondheid kunnen hervinden en hun deel doen in het werk op deze wereld.
Onafhankelijk van de Mode
Laten vrouwen, in plaats van te worstelen om aan de eisen van de mode te voldoen, de moed hebben, zich eenvoudig en gezond te kleden. In plaats van ten onder te gaan in de sleur van huishoudelijke bezigheden alleen, lere de echtgenote en moeder tijd te nemen om te lezen, zich goed op de hoogte te houden, een kameraad te zijn voor haar echtgenoot en aandacht te besteden aan de geestelijke ontwikkeling van haar kinderen. Zij moet zich bewust worden van de gelegenheden die zij nu nog heeft om die wijs te benutten en haar geliefden te beïnvloeden voor het hogere leven. Laat haar de tijd nemen om de geliefde Verlosser tot dagelijkse kameraad en goede vriend te maken. Laat haar de tijd nemen voor studie in Zijn woord, tijd om met de kinderen de velden in te wandelen en God te leren kemien door de schoonheid van Zijn werken. Laat haar opgewekt en fleurig zijn en blijven. In plaats van elk moment te besteden aan eindeloos naaiwerk, maak van de avond een gezamenlijk gebeuren, een familiebijeenkomst na de dagelijkse plichten. Menige echtgenoot zal daardoor de gezelligheid thuis verkiezen boven die van een clubhuis of café. Vele jongens zouden van de straat gehouden worden of uit de snoepwinkel op de hoek. Menig meisje zou gered worden van frivole, misleidende contacten. De invloed van het huiselijk leven zou voor ouders en kinderen zij zoals God het bestemd had, een levenslange zegen.
Verwijzingen: 1. 1 Tim 2;9 4. 1 Cor.3:16,17. 7. Matth.6:28,30-33. 2 . 1 Tim 2;9_ 5. Matth.6:29. 8. Jes.26:3. 3. Spr. 31;21 6. 1 Petr. 3:4
|