"De gemeenschap van de ziel met Hem die het leven is. "
De relatie die tussen geest en lichaam bestaat, is heel innig. Wanneer de ene is aangedaan, voelt de ander mee. De geestestoestand beïnvloed de gezondheid veel meer dan menig- een besefi. Vele van de ziekten waaraan mensen lijden, zijn het resultaat van geestelijke depressie. Verdriet, angst, ontevredenheid, zelfverwijt, schuld, wantrouwen, hebben alle de neiging om afbreuk te doen aan de levenskrachten en leiden tot verval en dood.
Ziekte wordt dikwijls veroorzaakt en vaak verergerd door inbeelding. Velen zijn levenslang invalide, die gezond hadden kumren zijn als zij zich dat slechts indachtig maakten. Velen verbeelden zich dat het blootstaan aan een weersverandering ziekte veroorzaakt en de kwade gevolgen worden teweeggebracht door de verwachting ervan. Velen sterven aan ziekten waarvan de oorzaak alleen verbeelding is.
Moed, hoop, geloof, sympathie en liefde bevorderen gezond- heid en verlengen het leven. Een tevreden gemoed en een opgewekte geest betekenen gezondheid voor het lichaam en kracht voor de ziel. "Een vrolijk hart bevordert de genezing." (1)
In de behandeling van zieken moet het effect van geestelijke beïnvloeding niet over het hoofd worden gezien. Juist toegepast, is deze invloed een van de meest effectieve middelen om ziekte te bestrijden.
Beheersing van Geest over Geest, Hypnose
Er is echter een vomr van genezing door beïnvloeding van de geest, de psychotherapie, die één van de meest effectieve middelen ten kwade is. Door deze zogenoemde wetenschap wordt de ene geest onder de beheersing van een andere gebracht, zodat de persoonlijkheid van de zwakkere opgaat in die van de sterkere geest. De ene persoon handelt volgens de wil van de andere. Zo wordt beweerd, dat de gedachtegang veranderd kan worden, zodat genezende impulsen kunnen worden meegedeeld cn de patiënten in staat kunnen worden gesteld ziekten te weerstaan en te overwinnen.
Deze geneesmethode is toegepast door personen die onbekend waren met de werkelijke aard en strekking daarvan en die geloofden dat het een nuttig middel voor zieken was. Maar deze zogenaamde wetenschap is gebaseerd op valse beginselen. Zij is vreemd aan de natuur en de geest van Christus. Het leidt niet tot Hem, die het leven is en verlossing biedt. Hij, die de geest tot zichzelf trekt, brengt ze ertoe zich af te scheiden van de ware Bron van haar kracht.
Het is niet Gods bedoeling dat iemand zijn geest aan de wil van een ander overgeeft tot beheersing en een passief instrument wordt in zijn handen. Niemand moet zijn persoonlijkheid laten opgaan in die van een ander. Hij mag niet op een ander mens zien als de bron van genezing. Hij is aflrankelijk van God. In de waardigheid van zijn Godgegeven menszijn moet hij door God zelf worden beheerst en niet door een ander mens. God wenst de mensen in verbinding met Zichzelf te brengen. ln al Zijn betrekkingen met de mens erkent Hij het beginsel van de persoonlijke verantwoordelijkheid. Hij zoekt een gevoel van persoonlijke aflrankelijkheid aan te moedigen en de behoefte aan persoonlijke leiding te benadrukken. Hij wenst de mens in verbinding te brengen met het goddelijke, zodat de mens veranderd wordt in goddelijke gelijkenis. Satan werkt om dit doel te verijdelen. Hij zoekt de mensen van elkaar aflrankelijk te maken. Wanneer de geest van God is afgeleid, kan de verzoeker hen onder zijn heerschappij brengen. Dan kan hij de mens beheersen.
De theorie dat de geest van de een de geest van iemand anders beheerst, vindt zijn oorsprong in de satan, om zichzelf te introduceren als de voomaamste, om menselijke filosofieën in de plaats te brengen van goddelijke filosofie. Van alle dwalingen die aanvaard worden door belijdende christenen is geen bedrog zo gevaarlijk, geen die de mens meer van God afbrengt, dan deze. Onschuldig als het mag schijnen, zal het, op de patiënten uitgeoefend, tot hun ondergang leiden en niet tot hun genezing. Het opent de deur, waardoor de satan bezit kan nemen van de geest die overgegeven wordt tot beheersing en van de geest die beheerst.
Angstwekkend is de macht, die op deze wijze gegeven wordt aan kwaadwillende mannen en vrouwen. Welke gelegenheid geefi dit niet aan degenen die leven om zich te bevoordelen uit de zwakheden of dwaasheden van anderen! Hoevelen, die door het beheersen van zwakken en zieken een middel zien om hun hartstochten te bevredigen en uit zijn op winstbejag! Er is iets beters voor ons om ons in te verdiepen dan de beheersing van mensen door mensen. De arts moet de mensen leren om van het menselijke op het goddelijke te zien. In plaats van de zieken te leren om van mensen afliankelijk te zijn voor genezing van ziel en lichaam, zou hij hen moeten wijzen op die Ene, die volkomen kan redden, allen die tot Hem komen. Hij die de mens gemaakt heefl, weet wat de geest nodig heeft. God alleen is Degene die genezen kan. Zij die een zieke geest en een ziek lichaam hebben, moeten op Christus zien, de Heehneester. "Want Ik leef en gij zult leven," zegt Hij. (2) Dit is het leven dat de zieken aangeboden moet worden, vertel hen, dat als ze geloof hebben in Christus als Degene die herstelt, als zij met Hem samenwerken, de gezondheidswetten gehoor- zamen, en streven naar volmaakte heiligheid in vreze, dan zal Hij hun Zijn leven meedelen. Wanneer we Christus op deze wijze voorstellen, delen wij kracht mede, een sterkte, die van waarde is; want zij komt van boven. Dit is de ware wetenschap voor de genezing van ziel en lichaam.
Medeleven
Er is veel wijsheid nodig in de behandeling van ziekten die door de geest veroorzaakt zijn. Een bekommerd, ziek hart en een ontmoedigde zieke geest hebben een milde behandeling nodig. Heel vaak zijn huiselijke moeilijkheden net een kanker, die zich doorvreet tot in de ziel en de levenskrachten opslorpt. En soms is het dat wroeging over zonde het gestel ondennijnt en de geest uit balans brengt. Deze klasse van zieken bereikt men slechts door teder medeleven, wil men enig succes boeken. De arts zou eerst hun vertrouwen moeten winnen en hun dan op de grote Geneesheer wijzen. Als hun geloof gericht kan worden op de grote Arts, en zij vertrouwen hebben dat Hij borg staat voor hun geval, zal hun dit opluchting geven en vaak ook gezondheid voor het lichaam.
Medeleven en tact zullen dikwijls van groter nut voor zieken blijken te zijn dan de kundigste behandeling, die op een koude, onpersoonlijke manier gegeven wordt. Wanneer een arts aan het ziekbed komt op een lusteloze, zorgeloze manier, en met weinig belangstelling naar de patiënt kijkt, en door woord en daad de indruk wekt dat het geval niet veel aandacht vereist en de patiënt dan aan zijn eigen gedachten overlaat, heeft hij die patiënt beslist schade berokkend. De twijfel en de ontmoedig- ing door zo”n onverschilligheid veroorzaakt, zullen vaak het goede effect van de geneesmiddelen die hij misschien voor- schrijfi, tegenwerken.
Als artsen zich in de plaats konden stellen van degene die een temeergedrukte geest en een verzwakte wil heeft door het lijden en die naar woorden van medeleven en zekerheid verlangt, zouden zij beter voorbereid zijn om de gevoelens naar waarde te beoordelen. Wamreer de liefde en de sympathie die Christus voor zieken openbaarde, gecombineerd werden met de kennis van de arts, zou zijn aanwezigheid een zegen zijn.
Openhartigheid in de omgang met een patiënt inspireert hem met veitrouwen en blijkt zo een belangnjke hulp tot herstel. Er zijn artsen die het een verstandige politiek vinden om voor een patiënt de aard en oorzaak van de ziekte waaraan deze lijdt, verborgen te houden. Velen, vrezend de patiënt op te winden of te ontmoedigen door de waarheid te vertellen, geven valse hoop op genezing en laten zelfs toe dat de patiënt ten grave daalt zonder hem te waarschuwen voor dat gevaar. Dit alles is onverstandig. Het kan zijn dat het niet altijd veilig of goed is om de patiënt de gehele strekking van het gevaar te verklaren. Dat zou hem kumien alarmeren en het herstel vertragen of zelfs tegenwerken. Noch kan de hele waarheid altijd verteld worden aan zieken met denkbeeldige kwalen. Velen van deze personen kunnen niet met argumenten benaderd worden en hebben zich er niet aan gewend zeltbeheersing te beoefenen. Zij hebben vreemde fantasieën en verbeelden zich vele dingen die onwaar zijn betreffende zichzelf en anderen. Voor hen zijn deze dingen realiteit en degenen die hen verzorgen, moeten altijd vriendelijk blijven en onvennoeid, geduldig en tactvol. Als deze zieken de waarheid over zichzelf werd verteld, zouden sommigen beledigd zijn, anderen ontmoedigd. Christus zei tot de discipelen: "Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen." (3) Maar ofschoon de waarheid niet bij alle gelegenheden verteld kan worden, is het nooit nodig of gerechtvaardigd om te misleiden. Nooit moeten artsen of verpleegsters zich verlagen tot uitvluchten. Wie dit doet plaats zichzelf waar God niet met hem kan samenwerken; en door het verspelen van het vertrouwen van de patiënten, geeft hij een van de meest eíïectieve menselijke hulpmiddelen tot hun herstel uit handen.
De Macht van de Wil
De macht van de wil wordt niet voldoende naar waarde geschat zoals het zou moeten. Houdt de wil wakker en doelgericht en zij zal energie meedelen aan het gehele wezen en zal een wonderbare hulp zijn in de handhaving van de gezondheid. I_-Iet is ook een macht in de behandeling van ziekte. Op de juiste wijze beoefend, zou zij de verbeeldingskracht beheersen en een machtig middel zijn in het weerstaan en overwinnen van geestes- en lichamelijke ziekten. Door de oefening van de wilskracht kan men zich in de juiste relatie tot het leven plaatsen en daannee kan de patiënt veel doen in samenwerking met de pogingen van de arts voor het herstel. Er zijn duizenden die hun gezondheid kunnen herkrijgen als zij dat willen. De Here wil niet dat zij ziek zijn. Hij wil dat zij gezond en gelukkig zijn en zij moeten besluiten Zijn wil te volgen en gezond te zijn. Dikwijls kunnen invaliden ziekte weerstaan, door eenvou- digweg te weigeren aan ongesteldheden toe te geven en werkeloos neer te zitten. Breng ze ertoe, zich boven hun pijnen en pijntjes uit te werken en deel te nemen aan bezigheden die aangepast zijn aan hun krachten. Door zulke bezigheden en het vnje genot van zonlicht en buitenlucht kunnen vele uitgeteerde zieken hun gezondheid en kracht herwimien.
Bijbelse Beginselen van Genezing
Voor hen die de gezondheid willen herwimien en behouden is er een les in het Schriftwoord: "En bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest." (4) Niet door opwinding of vergetelheid, veroorzaakt door onnatuurlijke of ongezonde stimulerende middelen, noch door onmatig toegeven aan lagere lusten en harstochten, wordt ware genezing of verfrissing van lichaam en ziel gevonden. Onder de zieken zijn er velen zonder God en zonder hoop. Zij lijden aan onbevredigde verlangens, ongebreidelde harstochten en de veroordeling van hun eigen geweten; zij verliezen hun greep op dit leven en zij hebben geen uitzicht op het toekomstige leven.
Laat de verzorgers van deze zieken niet denken deze mensen goed te doen door hen frivole, opwindende zaken toe te staan.
Deze zijn de vloek van hun leven geweest. De hongerige, dorstige ziel zal blijven hongeren en dorsten zolang zij daarin voldoening zoeken. Degenen die uit de fontein van zelfzuchtig plezier drinken, worden bedrogen. Zij houden vrolijkheid voor kracht en als de opwinding voorbij is, houdt hun inspiratie op en zij zijn overgeleverd aan ontevredenheid en mistroostigheid. Blijvende vrede, ware geestelijke rust, heefi maar één Bron. Hiervan sprak Christus toen Hij zei: "Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal U rust geven." (5) "Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijk de wereld die geeft, geef Ik hem u." (6) Deze vrede is niet iets dat Hij los van Zichzelf geeft. Die is in Christus en wij kunnen die alleen ontvangen als wij Hem ontvangen. Christus is de Br,n des levens. Wat velen nodig hebben is een duidelijker kennis van Hem; zij moeten vriendelijk, geduldig, maar toch ernstig onderricht worden, hoe het gehele wezen opengesteld kan worden voor de genezende krachten van de hemel. Wanneer het zonlicht van Gods liefde de duistere kamers van het hart verlicht, zullen rusteloze vermoeidheid en onvoldaanheid ver- dwijnen en voldoening gevende vreugde zal de geest levenskracht schenken, en gezondheid en energie aan het lichaam.
Hulp in Iedere Beproeving
Wij zijn in een wereld van lijden. Moeilijkheden, beproevingen en zorgen wachten ons langs de gehele weg naar het hemelse tehuis. Maar er zijn velen, die de lasten van het leven dubbel zo zwaar maken door voortdurend moeilijkheden te verwachten. Als zij tegenspoeden of teleurstellingen ontmoeten, denken zij dat alles verloren gaat, dat hun lot het zwaarste is van allen, dat zij zeker gebrek zullen moeten lijden. Zo brengen zij ellende over zichzelf en werpen een schaduw op allen om hen heen. Het leven zelf wordt hun een last. Maar dat behoeft in het geheel niet. Het vereist vastbesloten inspanning om hun gedachtegang te veranderen. Maar de verandering kan tot stand komen. Hun geluk, zowel voor dit leven als voor het toekomstig leven, hangt af van het richten van hun gedachten op prettige zaken. Leer hen af te zien van het duistere schilderij dat men zich inbeeldt, naar de zegeningen die God op hun pad heefi gestrooid en nog verder naar het ongeziene en het eeuwige. Voor iedere moeilijkheid heeft God hulp voorzien. Toen Israël in de woestijn bij de bittere wateren van Mara kwam, riep Mozes tot de Here. De Here gaf niet één of ander nieuw middel; Hij vestigde de aandacht op dat wat voor de hand lag. Een struik die Hij geschapen had, moest in de bron geworpen worden om het water zuiver en zoet te maken. Toen dit gebeurd was, dronk het volk van het water en het werd verfiist. Als wij Hem zoeken, geefi Christus ons in iedere moeilijkheid hulp. Onze ogen zullen geopend worden om de genezende belofien die in Zijn woord gegeven zijn, te ontdekken. De Heilige Geest zal ons leren hoe wij elke zegen moeten gebruiken tot tegengif voor verdriet. Voor iedere bittere teug die ons aan de lippen komt, zullen wij een genezende twijg vinden.
Wij moeten niet toelaten dat de toekomst met haar problemen cn haar onbevredigende vooruitzichten onze harten aan het wankelen brengt, onze knieën doet knikken en onze handen verslapt. "Laat hen Mijn bescherming aangrijpen," zegt de Machtige, "en vrede met Mij maken; en hij zal vrede met Mij maken." (7) Zij die hun leven aan Zijn leiding hebben overgegeven en tot Zijn dienst bereid zijn, zullen nooit in omstandigheden geplaatst worden, waarvoor Hij geen voorzor- gen genomen heefi. Hoe de situatie ook is, als wij Zijn woord doen, hebben wij een Gids om ons de weg te wijzen, wij hebben een Raadsman, wat onze zorgen ook zijn, verlies of eenzaamheid, wij hebben een meevoelende Vriend.
Als wij in onze onwetendheid misstappen begaan, zal de Here ons niet verlaten. Wij behoeven ons nooit eenzaam te voelen. Engelen zijn onze metgezellen. De Trooster, die Christus ons in Zijn naam beloofde te zenden, blijft bij ons. Op de weg die naar de godsstad leidt, zijn geen moeilijkheden die degenen, die op Hem vertrouwen, niet zouden kunnen overwinnen. Er zijn geen moeilijkheden waaraan wij niet ktmnen ontkomen. Er is niet één zorg, niet één droefheid, niet één menselijke zwaklreid, waarvoor Hij geen oplossing heelt.
Niemand behoefi zich aan ontmoediging en wanhoop over te geven. Satan kan tot u komen met de wrede suggestie: "Jouw geval is hopeloos, jij bent niet te redden." Maar in Christus is er hoop voor u. God vraagt ons niet om in onze kracht te overwinnen. Hij vraagt ons om dicht aan Zijn zijde te komen. Onder welke moeilijkheden wij ook gebukt gaan, wat ons geestelijk en lichamelijk ook temeerdrukt, Hij wacht op ons om ons vrij te maken.
Hij, die menselijkheid op Zich nam, weet hoe met de lijdende mensheid mee te voelen. Christus kent niet alleen iedere ziel, en de bijzondere noden en verzoekingen van die ziel, maar Hij kent ook alle omstandigheden die de geest pijnigen en verwarren. Zijn hand is uitgestrekt in medelijdende tederheid naar ieder lijdend kind. Die het meeste lijden, krijgen het meeste van Zijn medeleven en medelijden. Hij wordt geraakt door het zien van onze gebreken en Hij vraagt ons, onze verwaning en moeilijk- heden aan Zijn voeten te leggen en ze daar te laten.
Het is niet verstandig op onszelf te zien en onze gevoelens te bestuderen. Als wij dit doen, zal de vijand ons moeilijkheden en verzoekingen voor ogen houden die ons geloof verzwakken en onze moed vemietigen. Onze emoties nader te bestuderen en gevolg te geven aan onze gevoelens zal twijfel brengen en onszelf verwarren. Wij moeten naar Jezus zien en niet op onszelf.
Wanneer verzoekingen ons overvallen, wanneer rgen, verwarring en duistemis onze ziel schijnen te omringeï kijk dan naar de plaats waar u het laatst licht zag. Rust in Christus” liefde en onder Zijn beschennende zorg. Wanneer zonde om de ovennacht worstelt in het hart, wanneer schuld de ziel temeer drukt en het geweten bezwaart, wanneer ongeloof de geest benevelt, bedenk dan dat de genade van Christus genoeg is om de zonde te onderwerpen en de duistemis te verdrijven. Door in gemeenschap met Christus te treden, gaan wij een omgeving van vrede bimen.
De Genezende Beloften
"De Here verlost de ziel van Zijn knechten: allen die bij Hem schuilen, zullen niet boeten." (8)
"In de vreze des Heren ligt sterke gerustheid, zelfs voor Zijn zonen is er een schuilplaats." (9)
"Maar Sion zegt, de Here heeft mij verlaten... En de Here heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten, dat zij zich niet ontfennen zou over het kind van haar schoot? Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in Mijn handpalmen gegrifi." (10)
"Vrees niet, want Ik ben met u; zie niet angstig rond, want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met Mijn heilrijke rechterhand." (11)
"Gij die door Mij gedragen zijt van moeders lijf aan, opgenomen van de moederschoot af. Tot den ouderdom ben Ik dezelfde; en tot de grijsheid toe kan Ik u torsen; Ik heb het gedaan, en Ik zal dragen; Ik zal torsen en redden." (12)
Dankbaarheid en Lofzegging
Niets zal de gezondheid van lichaam en ziel zo zeer bevorderen als een geest van dankbaarheid en lofprij zing. Het is een positieve plicht melancholie, ondankbare gedachten en gevoelens te weerstaan, een even grote plicht als om te bidden. Als wij op weg zijn naar de hemel, hoe kumien wij dan als een groep rouwenden, kreunenden en klagenden onderweg zijn naar het tehuis van onze Vader?
Die belijdende christenen, die voortdurend klagen en opge- wektheid en geluk een zonde schijnen te vinden, hebben geen ware godsdienst. Wie een droevig plezier vinden in alles wat melancholiek is in de natuurlijke wereld, die liever naar dode bladeren kijken dan mooie levende bloemen verzamelen, die geen schoonheid zien in grote berghoogten en in dalen met levend groen begroeid; en hun zintuigen afsluiten voor de blijde stem die tot hen spreekt uit de natuur, en die zoet als muziek tot het luisterend oor spreekt - deze zijn niet in Christus. Zij verzamelen voor zichzelf somberheid en duistemis, waar zij licht mochten hebben, ja de Zon der Gerechtigheid, oprijzend in hun harten met genezing onder haar vleugelen. Het gebeurt dikwijls dat uw geest beneveld is door pijn. Probeer dan om niet te denken. U weet dat Jezus u lieflieeft. Hij begrijpt uw zwakheid. U kunt Zijn wil doen door eenvou- digweg in Zijn armen te rusten.
Het is een natuurwet dat onze gedachten en gevoelens versterkt worden als wij er uiting aan geven. Waar woorden gedachten uitdrukken, is het ook waar, dat er op gedachten woorden volgen. Als wij veel meer uitdrukking geven van ons geloof, meer vreugde zouden scheppen in de zegeningen die wij ontvangen hebben - de grote genade en liefde van God - zouden wij een groter geloof en meer liefde hebben. Geen tong kan uiting geven, geen sterfelijke geest kan zich de zegeningen voorstellen, die resulteren uit de waardering van Gods goedheid en liefde. Zelfs op aarde kunnen wij vreugde hebben als een overvloeiende bron, die nooit opdroogt, omdat zij gevoed wordt door de stroom die uit de troon van God vloeit.
Laten wij dan onze harten en lippen trainen om God te loven voor Zijn mateloze liefde. Laten wij onze harten trainen om hoopvol te zijn en te verblijven in het licht dat van Golgotlia schijnt. Nooit zouden wij mogen vergeten dat wij kinderen zijn van de hemelse Koning, zonen en dochters van de Heer der heirscharen. Het is ons voorrecht een kalme nist in God te handhaven.
"En de vrede van Christus regere in uw harten; en weest dankbaar." (13) Laten wij onze moeilijkheden en problemen vergeten en God loven voor de ons geboden gelegenheid om voor de heerlijkheid van Zijn naam te leven. Laat de frisse zegeningen van elke nieuwe dag lofzegging in onze harten wekken voor deze tekenen van Zijn liefdevolle zorg. Wanneer u uw ogen in de morgen opent, dank God, dat Hij u door de nacht behouden heeft. Dank Hem voor de vrede in uw hart. Laat “s morgens, ”s middags en °s avonds uw dank als lieflijke geur hemelwaaits stijgen.
Wanneer iemand vraagt, hoe u zich voelt, probeer dan met iets treurigs te zeggen om zijn medeleven op te wekken. Praat niet over uw gebrek aan geloof en uw zorgen en lijden. De verzoeker schept behagen in zulke woorden. Wanneer wij over sombere onderwerpen praten, zijn wij bezig hem te verheerlijken. Wij moeten onze gedachten niet over de grote macht van de satan laten gaan die ons wil overwinnen. Laten wij in plaats daarvan spreken over de grote macht van God waarmee Hij al onze belangen verenigt met die van Hemzelf. Vertel over de oneindige macht van Christus en spreek van Zijn heerlijkheid. De gehele hemel stelt belang in onze redding. De engelen van God, duizenden en duizenden, en tienduizendmaal tienduizenden, worden uitgezonden ten dienste van hen, die erfgenaam zullen zijn van de verlossing. Zij beschemien ons tegen het kwaad en verdrijven machten der duisternis die onze ondergang zoeken. Hebben wij geen reden om ieder moment dankbaar te zijn, zelfs wanneer er schijnbaar moeilijkheden op ons pad liggen?
Zing Lofliederen
Druk lof en dank uit in gezang. Wanneer u verzocht wordt, geef dan geen uiting aan uw gevoelens, maar laten wij een lied van dank aan God opzenden.
Wij prijzen U, God, voor de komst van Uw Zoon Voor de Heiland, die stierf en nu leeft op Uw troon.
Wij prijzen U, God, voor het licht van uw Geest Dat ons leidt tot de Heiland, die zondaars geneest. Wij prijzen U, God, voor het Lam, ons geslacht, Dat met U ons verzoent heeft en tot U gebracht. Verlevendig ons, ja, ven/ul ”t harte weer Met de gloed van de liefde van Jezus, de Heer. Geef nieuw leven weer, wek de doden op Heer; Dat zij komen tot U en U leven ter eer.
Refrein: Halleluja! U zij d°ere, Halleluja! Amen; Halleluja! U zij d”ere, O, trek ons tot Hem.
Zingen is een wapen dat we altijd kunnen toepassen tegen ontmoediging. Als wij ons hart openen voor de aanwezigheid van de Verlosser, zullen wij gezondheid genieten en Zijn zegen.
"Looft de Here, want Hij is goed, Want Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid. Dat de verlosten des Here zo spreken, Die Hij uit de macht van de tegenstander heeft verlost.(14)
"Zingt Hem, psalmzingt Hem, Gewaagt van al Zijn wonderen. Beroemt u in Zijn Heilige naam, Het hart van wie de Here zoeken, verheuge zich." (15)
"Omdat Hij de dorstende ziel heeft gelaafd En de hongerende ziel met het goede heeft vervuld. Er waren er, die in donkerheid en diepe duistemis zaten, Gebonden in ellende en ijzer. Omdat zij de woorden Gods hadden weerstreefd En de raad des Allerhoogste versmaad, Had Hij htm hart door moeite vemedcrd; Zij struikelden en er was geen helper, Toen riepen zij tot den Here in hun benauwdheid, En Hij verloste hen uit hun angsten; Hij voerde hen uit donkerheid en diepe duistemis En verscheurde hun banden. Dat zij de Here loven om Zijn goedertierenheid En om Zijn wonderen aan de mensenkinderen!" (16)
"Wat buigt gij u neder, om mijn ziel, En wat zijt gij onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven, Mijn Verlosser en mijn Godl" (17)
"Dankt onder alles, want dat is de wil Gods in Jezus Christus ten opzichte van u." (18)
Dit gebod is een verzekering dat zelfs dingen, die ons tegen schijnen te zijn, zullen uitwerken tot ons bestwil. God zegt ons niet om dankbaar te zijn voor dingen die ons schade zouden doen. "De Here is mijn licht en mijn heil, Voor wie zou ik vrezen? De Here is mijn levensveste, Voor wie zou ik vervaard zijn?" (19)
Want Hij bergt mij in Zijn hut Ten dage deze kwaads, Hij verbergt mij in het verborgene van Zijn tent, Hij plaatst mij hoog op een rots, En nu heft mijn hoofd zich op Boven mijn vijanden rondom mij; Daarom wil ik in Zijn tent oíferen, offers met geschal, Ik wil psalmzingen, ja psahnzingen de Here." (20)
"Vurig wachtte ik op de Here, Toen neigde Hij Zich tot mij en hoorde mijn hulpgeroep, Hij trok mij op uit de kuil van het verderf, Uit het slijk van de modderpoel; Hij stelde mij voeten op de rots, Mijn schreden maakte Hij vast, Hij gaf mij een nieuw lied in de mond, Een lofzang aan onze God." (21)
"De Here is mijn kracht en mijn schild; Op Hem vertrouwde mijn hart en ik werd geholpen. Daarom juicht mijn hart En loof ik Hem met mijn lied." (22)
Goed doen
_ Een van de factoren die het herstel van de zieken het meest in de weg staan, is hun aandacht, die op zichzelf gericht is. Vele langdurig zieken denken dat iedereen hun steun en hulp moeten geven, terwijl wat zij nodig hebben, is hun aandacht van zichzelf af te keren om aan anderen te denken en voor anderen te zorgen.
Dikwijls wordt om gebed gevraagd voor lij denden, bezorgden en ontmoedigden, en dat is juist. Wij moeten bidden dat God licht zendt in de duistere geest en troost aan hen die een hart vol zorg dragen. Maar God beantwoordt gebeden voor hen, die zich plaatsen in het kanaal van Zijn zegeningen. Terwijl wij gebeden opzenden voor deze bekommerden, moeten wij hen aanmoedigen om anderen, meer behoeftig dan zijzelf, te helpen. De duistemis zal uit hun eigen hart verdreven worden als zij trachten anderen te helpen: Als wij anderen zoeken te troosten met de troost waarmee wij geholpen zijn, komt de zegen naar ons terug.
Het achtenvijfiigste hoofdstuk van Jesaja is een voorschrifi voor ziekten van lichaam en ziel. Als wij gezondheid en ware vreugde in dit leven wensen, moeten wij dit voorschrift in praktijk brengen. Van de dienst, die voor Hem aanvaardbaar is en de zegenmgen daarop, zegt de Here:
"Is het niet, dat gij voor de hongerige uw brood breekt en arme zwervelingen in uw huis brengt, ja, als gij een naakte ziet, dat gij hem bekleedt en u niet onttrekt aan uw eigen vlees en bloed? Dan zal uw licht doorbreken als de dageraad en uw wond zich spoedig sluiten; uw heil zal voor u uitgaan, de heerlijkheid des Heren zal uw achterhoede zijn. Als gij dan roept, zal de Here antwoorden; Als gij om hulp roept, zal de Here zeggen: Hier ben Ik. Wanneer gij uit uw midden het juk wegdoet, het wij zen met de vinger, en het spreken van boosheid nalaat, wanneer gij de hongerige schenkt wat gij zelf begeert en de verdrukte verzadigt, dan zal in de duisternis uw licht opgaan en uw donkerheid zal zijn als de middag. En de Here zal u voortdurend leiden, U in dorre streken verzadigen en uw gebeente krachtig maken; dan zult gij zijn als een besproeide hof en als een bron, waarvan het water niet teleurstelt." (23)
Goede daden zij tweemaal een zegen, zij zijn een zegen voor zowel de gever als de ontvanger van de vriendelijkheid. Het bewustzijn van goed te doen is een van de beste medicijnen voor een ziek lichaam en een zieke geest. Wanneer de geest vrij is en opgeruimd door een gevoel van zijn plicht welgedaan te hebben en de voldoening van geluk gebracht te hebben aan anderen, brengt een opwekkende, verheffende invloed nieuw leven aan het gehele wezen.
Laat de zieke, in plaats van voortdurend om medeleven te vragen, een mogelijkheid zoeken, die te geven. Wentel de last van eigen zwakheid, zorgen en pijn op de medelij dende Verlosser. Open uw hart voor Zijn liefde en laat die uitvloeien naar anderen. Bedenk dat allen moeilijkheden hebben die zwaar te dragen zijn, verzoekingen die moeilijk zijn te weerstaan, en u zou iets kunnen doen om deze lasten te verlichten. Druk dankbaarheid uit voor de zegeningen die u geniet; toon waardering voor de attenties, die u ontvangt. Houd het hart vol van de kostbare belofien van God, zodat u uit deze schat woorden kunt putten, die tot troost en versterking van anderen kunnen zijn. Dit zal u omringen met een atmosfeer die hulp en verlichting brengt. Streef emaar om tot zegen voor allen om u heen te zijn en u zult wegen vinden om hulpvaardig te zijn voor de leden van uw gezin en voor anderen.
Als zij, die aan een slechte gezondheid lijden, zichzelf zouden vergeten in belangstelling voor anderen; als zij het gebod van de Here om dienstwerk te doen voor anderen, behoefiiger dan zij, zouden opvolgen, zouden zij de waarde van het profetische woord beseffen: "Dan zal uw licht opgaan als de morgen en uw gezondheid zich spoedig herstellen."
Verwijzingen: 1. Spr.17:22. 9 Spr.14:26. 17. Ps.42:12. 2. Joh.14:19. 10. Jes. 49:14-16. 18. 1 Thess.5:18. 3. Ioh.16:12. 11. Jes.41:10. 19. Ps.27:1. 4. Ef.5:18. 12. Jes.46:3,4. 20. Ps.27:5,6. 5. Matth.11:28. 13. Col.3:15. 21. Ps.40:1-4. 6. Joh.l4:27. 14. Ps.107:l,2. 22. Ps.28:7. 7. Jes.27:5. 15. Ps.105.:2,3. 23. Jes.58:7-11. 8. Ps.34:22. 16. Ps.107:9-15.
|