God kan een tafel dekken in de woestijn.
_Er zijn groothartige mannen en vrouwen, die graag kennis willen nemen van de toestand van de armen en nagaan welke maatregelen getroffen kunnen worden om die te verbeteren. Hoe de werklozen en de daklozen geholpen kumien worden om zich de dagelijkse zegeningen van Gods voorzienigheid te verzekeren en een leven te leiden zoals Hij heeft gepland dat de mens zou leven, is een vraag waarop velen emstig trachten een antwoord te vinden. Maar er zijn niet velen, zelfs onder opvoeders en staatslieden, die de onderliggende oorzaken van de tegenwoordige toestand van de maatschappij begrijpen. Zij die de teugels van de staat in handen hebben, zijn niet in staat een oplossmg te vinden voor het probleem van de annoede, verpaupering en toenemende misdaad. Zij worstelen tevergeefs om zakelijke ondernemmgen op een zekerder basis te plaatsen. Als men meer aandacht zou schenken aan de aanwijzingen in Gods woord, zouden zij de oplossingen voor deze problemen vinden die hen zouden verbazen. Veel kan geleerd worden uit het ()ude Testament wat betrefi het vraagstuk van de arbeid en de hulp voor de armen.
Gods Plan voor Israël
In Gods plan voor Israël had ieder gezin een huis op het land met voldoende grond om te bebouwen. Zo werd zowel voorzien in de middelen als in het motief voor een nuttig, ijverig en zelfverzorgend leven. En geen menselijke bedenksels hebben ooit dit plan kuimen verbeteren. Aan het verlaten van dit plan door de wereld is het in grote mate te wijten, dat er vandaag armoede en ellende heersen. Bij de vestiging van Israël in Kanaän werd het land onder de gehele bevolking verdeeld, alleen de Levieten, als priesters van het heiligdom, werden uitgesloten van gelijke verdeling. De gezinnen in de stam werden geteld en aan elk gezin, overeenkomstig het aantal leden, werd de erfenis toebedeeld. En hoewel iemand voor een tijd afstand kon doen van zijn bezit, kon hij de erfenis van zijn kinderen niet voorgoed kwijtraken. Wamieer hij in staat was het land te lossen, was hij vrij om dit te doen. Schulden werden ieder zevende jaar kwijtgescholden en in het vijfiigste jaar, of jubeljaar, werd alle land teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaar.
"Het land zal niet voor altijd verkocht worden," was Gods aanwijzing; want het land is Mijn; en gij zijt vreemdelingen en bijwoners bij Mij. In het gehele land dat gij in bezit hebt, zult gij lossing voor het land toestaan. Wanneer uw broeder verannd is en iets van zijn bezittingen heeft moeten verkopen, dan zal zijn naaste bloedverwant als losser optreden, hij zal loskopen wat zijn broeder heeft moeten verkopen. Wanneer iemand geen losser heeft, maar zijn vermogen wordt toereikend, zodat hij verwerft... zal hij zijn bezittingen terugkrijgen. Maar indien hij niet verwerft wat nodig is om hem terug te betalen, dan blijft wat hij verkocht heeft in het bezit van hem die gekocht heelt tot het jubeljaar." (2)
"Gij zult het vijftigste jaar heiligen en vrijheid in het land atkondigen voor al zijn bewoners, een jubeljaar zal het voor u zijn, dan zal ieder van u tot zijn bezitting en tot zijn geslacht terugkeren." (3)
Zo was dus elk gezin zeker van zijn bezit en beveiligd tegen uitzonderlijke armoede of uitzonderlijke rijkdom. Nijverheids-beoefening
In Israël werd de uitoefening van een ambacht als een plicht beschouwd. Iedere vader had de plicht zijn zoons een of ander nuttig vak te leren. De grootste mannen in Israël waren getrainde vaklieden. _Vaardigheid op huishoudelijk gebied werd beschouwd als essentieel voor iedere vrouw. En bedrevenheid in het huishouden werd voor vrouwen van de hoogste stand als een eer beschouwd.
Verschillende vaardigheden werden in de profetenscholen geleerd en vele studenten voorzagen in hrm eigen onderhoud door handenarbeid.
Welwillendheid voor de Armen
Deze regels rekenden echter niet geheel met armoede af. Het was niet Gods bedoeling dat armoede geheel zou verdwijnen. Het is een van de middelen voor de ontwikkeling van het karakter. De aniien," zei Hij, f'_zullen in het land nooit ontbreken; daarom gebied ik u aldus: Gij zult uw hand wijd openen voor uw broeder, voor de ellendige en de amie in uw land." (4)
"Wanneer er onder u een anne mocht zijn, een van uw broeders, m een van uw woonplaatsen, in het land dat de Here uw God u geven zal, dan zult gij uw hart niet verstokken, noch uw hand gesloten houden voor uw amie broeder, maar gij zult uw hand wijd voor hem openen en hem met mildheid lenen, voldoende voor wat hem ontbreekt." (5)
"Wanneer uw broeder veramit en zich bij u niet staande kan houden, dan zult gij hem - vreemdeling en bijwoner - ondersteunen, opdat hij bij u in leven blijve." (6)
Wanneer gij de oogst van uw land biimenhaalt, zult gij de rand van uw veld niet geheel afinaaien." (7) "Wanneer gij de oogst van uw akker binnenhaalt en een garve op de akker vergeet, dan zult gij niet teruggaan om die weg te halen; voor de vreemdeling, de weduwe en de wees zal die zijn... Waimeer gij uw olijven afslaat, zult gij de takken niet nog eens afzoeken... Waimeer gij de oogst van uw wijngaard inzamelt, zult gij niet nog eens een nalezing houden; het zal zijn voor de vreemdeling, de wees en voor de weduwe." (8)
Niemand behoeft er bevreesd voor te zijn dat zijn vrij geviglieid hem tot annoede zal brengen. Gehoorzaamheid aan Gods geboden zal zeker tot voorspoed leiden. "Want ter wille daarvan zal de Here u zegenen in al uw werk en in alles wat gij ondemeemt." "Dan zult gij aan vele volken lenen, maar gij zult niet te leen ontvangen; gij zult over vele volken heersen, maar over u zullen zij niet heersen." (9)
Zakelijke Beginselen
Gods woord keurt geen politiek goed, die de ene klasse verrijkt door onderdrukking en uitbuiting van de andere. Het leert ons om in al onze handelstransacties onszelf in de plaats te denken van degenen met wie we te doen hebben en niet alleen onze eigen belangen behartigen, maar ook die van anderen. Wie voordeel haalt uit pech van anderen om zichzelf te bevoordelen door zwakheid of onkunde van een ander, is overtreder, zowel van de beginselen als van de voorschriften van Gods woord.
"Gij zult het recht van de vreemdeling en wees niet buigen; ook zult gij het kleed der weduwe niet in pand nemen." (10)
"Wanneer gij van uw naaste iets te vorderen hebt, zult gij zijn huis niet birmengaan om een pand van hem weg te nemen. Gij zult buiten blijven staan, en de man van wien gij een schuld te vorderen hebt, zal het pand buiten bij u brengen. Indien hij een ami man is, zult gij u niet ter ruste leggen in wat hij u als pand gaf." (1 1) "Indien gij het opperkleed van uw naaste tot pand neemt, zult gij het hem vóór zonsondergang teruggeven, want dat is zijn enige bedekking - waarin zal hij zich te niste leggen? Wanneer hij tot Mij om hulp zal roepen, zal Ik horen, want l]< ben genadig." (12) "Wanneer gij iets aan uw volksgenoot verkoopt of iets van hem koopt, dan zal de een de ander niet benadelen." (13)
"Gij zult geen onrecht doen bij het rechtspreken, bij lengtemaat, gewichts~ of inhoudsmaat. Een zuivere weegschaal, zuivere gewichten, een zuivere efa en een zuivere hin zult gij gebruiken: Ik ben de Heer uw God." (14) "Gij zult in uw buidel geen tweeërlei gewicht hebben, een groot en een klein. Gij zult in uw huis geen tweeërlei efa hebben, een grote en een kleine." (15) "Een zuivere weegschaal, zuivere gewichten, een zuivere efa en een zuivere hin zult gij gebruiken." (16)
"Geef hem die van u vraagt, en wijs hem niet af, die van u lenen wil." (17) De goddeloze vraagt te leen en geeft niet terug, maar de rechtvaardige ontfemit zich en schenkt." (18)
"Schaf raad, geef een beslissing, maak op de volle middag uw schaduw als nacht, verberg de verdrevenen; verraad de vluchtelingen niet." "Laat Mijn verdrevenen bij u vertoeven, wees hun een toevlucht tegen de verwoester." (19)
Het levensplan dat God aan Israël gaf, was bedoeld als een aaiischouwelijke les voor de gehele mensheid. Als deze begin- selen heden uitgevoerd werden, hoe anders zou deze wereld dan zijn!
Gunstige Gelegenheden voor de Daklozen
Bimien de wijde grenzen van de natuur is er nog steeds een ruimte voor de lijdenden en behoeftigen om een tehuis te vinden. Aan haar boezem zijn bronnen genoeg om hen van voedsel te voorzien. Verborgen in de diepten van de aarde zijn de zegeningen voor allen die de moed hebben en de wil en het doorzettingsvermogen om haar schatten te vergaderen. De bewerking van de bodem, de bezigheid die God in Eden aan de mens had toevertrouwd, opent voor duizenden de gelegenheid om in hun onderhoud te voorzien. "Vertrouw op den Here en doe het goede, zo zult gij wonen in het land en zeker gevoed worden. (20) Duizenden en tienduizenden zouden op het land kunnen werken, die nu in de stad samengedrongen wonen en uitkijken naar een kans om een kleinigheid te verdienen. In vele gevallen wordt deze kleinigheid niet aan brood besteed, maar wordt bij de alcoholslijter gebracht om iets te krijgen dat lichaam en ziel verwoest.
Velen beschouwen arbeid als slavemij en zij tr_achten_ een middel van bestaan te vinden door oneerlijke praktijken, liever dan door eerlijk werk. Deze wens om een bestaansmiddel te krijgen zonder werk opent de deur tot ellende en zonde en onbegrensde misdaad.
De Achterbuurten van de Stad
In de grote steden zijn duizenden mensen die minder verzorging en aandacht krijgen dan men aan de stomme dieren geeft. Denk aan de gezinnen die benauwd in ellendige huurkazemes wonen, velen van hen in donkere kelders, die vochtig muf stinken. In deze vreselijke plaatsen worden kinderen geboren, groeien op en sterven. Zij zien niets van de schoonheid van de natuur die God geschapen heeft om onze zintuigen in vemikking te brengen en de ziel op te heffen. In lompen gekleed en half verhongerd, leven zij te midden van ondeugd en verdorvenlieid, het karakter gevormd door ellende en zonde die hen omringen. Kinderen horen de naam van God alleen in een vloek. Vuile gesprekken, vervloekingen en schelden vervullen hun oren. De lucht van sterke drank en tabak, verziekende stank, moreel verval bederven hun gevoelens. Zo worden duizenden tot misdadigers gemaakt, vijanden van een maatschappij die ze heeft overgegeven aan ellende en verval.
Niet al de armen in de achterbuurten behoren tot deze klasse. Godvrezende mannen en vrouwen zijn tot. diepe arinoede gebracht door ziekte of ongelukkige omstandigheden, dikwijls door oneerlijke praktijken van lieden die leven ten koste van de medemens. Vele oprechte en welmenende mensen worden ann door gebrek aan vakbekwaamheid. Door onkunde zijn zij ongeschikt om tegen de moeilijkheden van het leven te strijden. Ze trekken naar de stad, maar kurmen er geen werk vinden. Omringd door de aanblik en geluiden van verdorvenheid worden zij blootgesteld aan vreselijke verleidingen. Samengedrongen en dikwijls gelijkgesteld met ondeugdelijken en vervallenen, is het slechts door bovemnenselijke worsteling, en meer dan aardse kracht, dat zij behoed kunnen worden in dezelfde diepten te zinken. Velen houden vast aan hun rechtschapenlieid en verkiezen liever te lijden dan te zondigen. Het is vooral deze klasse die hulp, sympathie en bemoediging nodig heeft.
Buiten Wonen
Als de armen, die nu in de steden opgepakt zitten, op het land woningen vinden, zouden zij niet alleen een middel van bestaan vinden, maar ook gezondheid en geluk, hun tot nu toe onbekend. Hard werken, eenvoudige voeding, zuinigheid, zou him deel zijn. Maar wat een zegen moet het zijn, de stad te verlaten, met al haar verleidingen tot kwaad, de beroering en misdaad, ellende en vuilheid, tegenover de rust, vrede en reinheid van het land.
Voor velen die in steden wonen en geen groen gras vinden om de voet op te zetten, die jaar in, jaar uit op vuile pleinen en nauwe steegjes, stenen muren, plaveisel en bewolkte luchten zien, rook en stof inademen - als deze in landbouwstreken gebracht konden worden, omringd door groene velden, de bossen, heuvels en beekjes, de heldere luchten en de frisse zuivere lucht van het land, het zou hun een hemel toescliijnen. Voor een groot deel afgesneden van contacten met en afliankelijk van mensen en gescheiden van corrupte regels, gewoonten en opwindingen van de wereld, zouden zij dichter bij het hart van de natuur komen. Gods aanwezigheid zou meer werkelijkheid voor hen worden. Velen zouden de afhankelijkheid van Hem leren. Door de natuur zouden zij Zijn_stem tot hun haiten horen spreken van vrede en liefde; geest, ziel en lichaam zouden beantwoorden aan de genezende, levengevende kracht.
De Noodzaak van een Vakopleiding
Velen hebben behoefte aan hulp, bemoediging en aanwijzingen om een vak te leren om in hun eigen onderhoud te kunnen voorzien. Er is een menigte van aime gezinnen voor wie geen beter zendingswerk gedaan kan worden dan hun bij te staan in de vestiging op het land en te leren, hoe zij daar een bcstaansmogelijkheid kunnen opbouwen.
De behoefte voor zulke hulp en instructies is niet beperkt tot de steden. Zelfs op het land met al de mogelijkheden voor een beter leven zijn grote aantallen armen inigrote nood. Hele gemeenschappen zijn verstoken van vakopleidingen en gezond- heidsinfomiatie. Gezinnen leven in hutten, met schaarse meube- len en kleding, zonder werktuigen of boeken, verstoken van eomfoit, gemakken en ontwikkelingsmogelijkheden. Verruwde zielen, zwakke, ziekelijke lichamen, vertonen de resultaten van gcërfde slechte eigenschappen en van verkeerde gewoonten. Deze mensen moeten van de grond af worden opgevoed. Zij leiden een ij del, verdorven leven en zij moeten opgevoed worden in correcte gewoonten.
Hoe kimnen zij opgewekt worden tot de noodzaak van verbetering? Hoe kunnen zij gebracht worden tot hogere idealen in het leven? Hoe kunnen zij daartoe geholpen worden_?_ Wat kan er gedaan worden als armoede heerst en men erbij elke stap mee te kampen heeft? Het werk is zeker moeilijk. De noodzakelijke verbeteringen kunnen nooit bereikt worden, tenzij de mannen en vrouwen bijgestaan worden door een macht buiten henzelf. Het is Gods doel dat de rijken en de amien nader verbonden worden door banden van sympathie en hulpvaardig- heid. Zij, die middelen, talenten en de bekwaamheid hebben, moeten deze gaven gebruiken tot zegen van de medemens.
Een Werk voor Christelijke Agrariërs
Christelijke boeren kunnen werkelijk zendingswerk doen door de annen te helpen een woning te vinden op het land en hen te leren hoe de bodem bewerkt moet worden om die productief te maken. Leer hen hoe landbouwwerktuigen gebruikt moeten worden, hoe de verschillende gewassen gekweekt moeten worden, hoe boomgaarden aangeplant en verzorgd moeten worden.
Velen die land bewerken, oogsten niet voldoende als gevolg van verzuim. Hun boomgaarden worden niet goed onderhouden, de aanplant van gewassen gebeurt niet op de juiste tijd, en de bewerking van de grond wordt te oppervlakkig gedaan. Hun magere opbrengst wijten zij aan onviuchtbaarheid van de bodem. Dikwijls wordt een stuk land verkeerd beoordeeld, dat, wanneer het goed bewerkt werd, rijke oogsten zou opbrengen. De onvoldoende plaming, de geringe aandacht, de verkeerd aan- gewende methodes roepen luid om hervonning.
Laat juiste methoden geleerd worden aan allen die gewillig zijn om te leren. Als iemand niet wenst bekend te worden gemaakt met vooruitstrevende methoden, dan moeten de lessen zwijgend gegeven worden. Houd de cultuur van uw eigen land hoog. Laat waar mogelijk een woord vallen bij de buren en laat de oogst voor zichzelf spreken ten gunste van de juiste methoden. Laat zien wat bereikt kan worden met de juiste' bewerking van het land.
De Vestiging van Nijverheid
Aandacht zou besteed moeten worden aan verschillende soorten nijverheid, zodat anne mensen werk kunnen vinden. Meubelmakers, smeden en iedereen die een nuttig vak verstaat, zou verantwoordelijkheid moeten voelen om onwetenden en werklozen te leren.
ln de hulpverlening aan de armen vinden wij een wijd veld voor dienst aan vrouwen zowel als mannen. De kundige kookster, de huishoudster, de naaister, de verpleegster; de hulp van allen is nodig. Laat de leden van arme huisgezinnen de kookkunst geleerd worden, hoe men eigen kleding maakt en verzorgt, hoe men zieken verzorgt, het huis schoon en in orde houdt. Laat jongens en meisjes grondig getraind worden m een of ander nuttig beroep.
Zendingsgezinnen
De vestiging van zendingsgezinnen is nodig in onbekende streken. Laat landbouwers, zakenmensen, bouwlieden en wie vakkundig is in hand- en kunstwerken, naar verwaarloosde streken gaan om het land te ontwikkelen, industrieën te vestigen, een eenvoudig huis voor zichzelf te bouwen en hun buren te helpen.
De ruwe plekken in de natuur, de wilde plaatsen, heeft (_iod aantrekkelijk gemaakt door mooie dingen tussen de onaanzien- lijkste dingen te plaatsen. Dit is het werk waartoe wij geroepen zijn. Zelfs de verlaten plaatsen op de aarde, waar de toekomst niet aanlokkelijk lijkt, kunnen als een tuin van God worden.
"Te dien dage zullen de doven Schriftwoorden horen, en van donkerheid en duistemis verlost, zullen de ogen der blinden zien. En ootmoedigen zullen steeds meer vreugde hebben in de Here, en de armsten onder de mensen zullen juichen in de Heilige Israëls." (23)
Help de Mensen tot Zelfhulp
Door instructies in praktische zaken kunnen wij de armsten dikwijls effectief helpen. Als regel zullen degenen die niet tot werk getraind zijn, geen nijvere gewoonten hebben, geen doorzetting, geen spaarzaamheid of zelfverloochening kennen. Zij weten niet hoe men het moet aanpakken. Dikwijls wordt door gebrek aan zorgvuldigheid en juist oordeel datgene verspild, wat hun gezin een fatsoenlijk en comfortabel bestaan had kminen bieden, als zorgzaamheid en zuinigheid waren beoefend. "Het pas ontgomien land der annen kan overvloed en spij zen leveren, maar soms gaat dit door gebrek aan inzicht verloren." (24) Wij kunnen aan de armen geven en hun schade doen, door hen te leren afhankelijk te zijn. Zulk geven moedigt zelfzucht en hulpeloosheid aan. Dit leidt dikwijls tot luiheid, verkwisting en omnatigheid. Geen mens, die zijn eigen levensonderhoud kan verdienen, heelt het recht om van anderen afhankelijk te zijn. Het spreekwoord: "De wereld is mij mijn levensonderhoud verschuldigd," bevat een kem van valsheid fraude en diefstal. De wereld is niemand een bestaan verschuldigd, die in staat is tot werken en in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien. Echte liefdadigheid helpt mensen zichzelf te helpen. Als iemand bij ons aan de deur komt en om voedsel vraagt, mogen we hem niet hongerig wegsturen; zijn annoede kan een gevolg zijn van onfortuinlij ke omstandigheden. Maar ware weldadigheid betekent meer dan gifien. Het betekent echte belangstelling in het welzijn van anderen. Wij zouden de noden van de armen en bedroefden moeten onderzoeken en die hulp geven, die hun het meeste nut geefi. Aandacht, tijd en persoonlijke bemoeienis kosten veel meer dan slechts wat geld geven. Maar dat is de echte weldadigheid.
Wie geleerd hebben te verdienen wat ze ontvangen, zullen geredelijk leren om er zoveel mogelijk mee te doen, en door zelfvertrouwen te leren, bereiken zij niet alleen dat zij zelfstandig worden, maar het zal ook maken dat zij in staat zijn anderen te helpen. Leer het belang van de plichten in het leven aan hen die hun kansen verspelen. Toon aan dat Bijbelse godsdienst nooit leeglopers maakt. Christus moedigt ijver aan. "Waarom staat gij hier de gehele dag ledig?" zei Hij tot de leeglopers. "Wij moeten werken... terwijl het dag is; de nacht komt, waarin niemand werken kan." (25)
Praktische Lessen
Het is voor allen een voorrecht in htm huiselijk leven, hun levensgewoonten, handelingen en regels, aan de wereld een bewijs te geven van wat het evangelie kan doen voor degenen die het gehoorzamen. Christus kwam naar onze wereld om ons een voorbeeld te geven wat we kumien worden. Hij verwacht van Zijn volgelingen dat zij voorbeelden zijn van stiptheid in al hun levensrelaties. Hij wenst dat de goddelijke aanraking op alle uiterlijke zaken zichtbaar is.
Ons eigen huis en de omgeving zouden praktische lessen moeten zijn, die manieren tot verbetering leren, zodat ijver, reinheid, smaak en verfijning de plaats mogen innemen van ledigheid, onreinheid, ruwheid en wanorde. Door ons leven en voorbeeld kunnen wij anderen helpen te ontdekken wat afstotelijk in hun karakter of hun omgeving is en met Christelijke hofi`elijkheid kunnen wij verbetering bevorderen. Als wij belangstelling in hen tonen, zullen wij gelegenheid vinden hen te leren hun energie het beste te benutten.
Hoop en Moed
Zonder moed en doorzettingsvennogen zullen wij niets bereiken. Spreek woorden van hoop en moed tot armen en ontmoedigden. Als het nodig is, geef dan tastbaar bewijs van uw belangstelling door hen te helpen warmeer zij zich in het nauw voelen. Wie vele voordelen genieten, zouden moeten bedenken dat zijzelf nog steeds fouten maken in vele dingen en dat het pijnlijk voor hen is als zij op htm fouten worden gewezen en er voor hen een prachtig voorbeeld wordt opgehangen van wat zij zouden moeten zijn. Bedenk dat vriendelijkheid meer bereikt dan berisping. Als u probeert anderen te helpen, laat hen zien, dat u wenst dat zij een zo hoog mogelijke standaard bereiken en dat u bereid bent hen daarbij te helpen. Als zij in sommige dingen tekort schieten, wees er dan niet te snel bij om hen te veroordelen. Eenvoud; Zelfverloochening
Eenvoud, zelfverloochening, zuinigheid, lessen van bijzonder belang voor de armen, schijnen hun dikwijls heel moeilijk en onwelkom toe. Het voorbeeld en de geest van de wereld wekt en koestert voortdurend hoogmoed. Liefde voor uiterlijk vertoon, bevrediging van verlangens, verkwisting en ledigheid. Deze ondeugden brengen duizenden tot armoede en voorkomen dat nog meer duizenden zich boven verval en ellende uitwerken. Christenen moeten deze armen aanmoedigen om die invloeden te weerstaan.
Jezus kwam in nederigheid naar deze wereld. Hij was van lage geboorte. De Majesteit des hemels, de Koning der heerlijkheid, de Aanvoerder van het gehele engelenheir veme- derde Zich tot het aanvaarden van het menszijn en Hij verkoos een leven van armoede en vemedering. Hij had geen kansen die de annen niet hadden. Arbeid, moeiten en ontberingen waren een deel van de dagelijkse ervaringen. "De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des mensen heeft geen plaats om het hoofd neer te leggen." (26)
Jezus zocht geen bewondering of applaus van de mensen. llij voerde geen leger aan. Hij heerste niet over een aards koninkrijk. Hij zocht geen gunst van de rijken of eer van de wereld. Hij maakte geen aanspraak op een positie tussen de leiders van de natie. Hij woonde tussen de nederigen. Hij veronachtzaamde de kunstmatige onderscheidingen van de maatschappij. De aristocratie van geboorte, rijkdom, talent, geleerdheid en rang, dat alles negeerde Hij.
Hij was de Prins van de hemel, toch koos Hij Zijn discipelen niet uit de wetgeleerden, de regeerders, de schriftgeleerden of de Farizeeërs. Hij ging deze allen voorbij, omdat zij hoogmoedig waren door hun geleerdheid of positie. Zij zaten vast in hun tradities en bijgelovigheid. Hij die alle harten kon lezen, koos eenvoudige vissers, die gewillig waren om beleerd te worden. Hij at met tollenaren en zondaren en mengde zich onder het gewone volk, niet om laag en aards met hen te worden, maar om door voorschrift en voorbeeld hun de juiste beginselen bij te brengen en hen op te heffen uit hun aardse gezindheid en verval.
Jezus trachtte de valse wereldse maatstaf van het beoordelen van de waarde van de mens te verbeteren. Hij nam Zijn plaats in onder de armen, zodat Hij van het arm zijn de schande kon wegnemen, die de wereld er aan had gegeven. Hij heeft voor altijd het verwijt en de smaad er afgescheurd, door de armen te zegenen als de erfgenamen van Gods Koninkrijk. Hij wijst ons op het pad dat Hij ging met de woorden: "Zo iemand achter mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis dagelijks op, en volge mij." (27)
Christelijke werkers moeten het volk tegemoet komen waar zij zijn en hen opvoeden, niet in hoogmoed, maar in karakter- vonning. Leer hen hoe Christus werkte en Zichzelf verlooehende. Help ze van Hem de les van zelfverloochening en zelfopoffering te leren. Leer hen zich te hoeden voor bevrediging van eigen verlangens in navolging van de mode. Het leven is te kostbaar, te vol van ernstige, heilige verantwoordelijkheden, om te verdoen aan eigen pleziertjes.
De Beste Dingen in het Leven
Vele mensen, mannen en vrouwen zien niet of nauwelijks het ware doel van het leven. Zij worden aangetrokken door geschitter en vertoon. Zij zijn eerzuchtig en willen graag uitblinken in de wereld. Hieraan wordt het ware doel van het leven opgeofferd. De beste zaken in het leven - eenvoud, eerlijkheid, waarheidsliefde, reinheid, trouw - kunnen niet gekocht of verkocht worden. Zij zijn even vrij verkrijgbaar voor de onwetenden als voor de geëerde staatsman. Voor iedereen heelt God genoeg vreugde bereid om van te genieten, rijken en armen evenveel, en de vreugde die men vindt in het cultiveren van reine gedachten en onzelfzuchtige daden, de vreugde die van het spreken van sympathieke woorden en het doen van vriendelijke daden komt. Van hen die zulke diensten verrichten, zal het licht van Christus schijnen om levens, verduisterd door vele schaduwen, te verhelderen.
God zal Succes schenken
Houd, terwijl u amien in tijdelijke dingen helpt, altijd hun geestelijke behoefien in het oog. Laat uw eigen leven getuigen van Christus macht tot instandhouding. Laat uw karakter de hoge standaard, die allen kunnen bereiken, openbaren. Onderwijs het evangelie in eenvoudige gelijkenissen. Laat alles waannee u te doen hebt een les zijn in karakteropbouw. In de eenvoudige werkkring kan de zwakste, de meest onbekende, een werker zijn tezamen met God en hij kan de troost van Zijn aanwezigheid en ondersteunende genade genieten. Zij behoeven zichzelf niet uit te putten door vele angsten en nodeloze zorgen. Laat hen van dag tot dag werken, getrouw de taak die God in Zijn voorzienigheid hun heeft opgedragen, vervullen en Hij zal voor hen zorgen. Hij zegt: "Weest in geen ding bezorgd, maar laat bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. En de vrede die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus." (28)
God zorgt voor al Zijn schepselen. Hij heeft hun allen lief en Hijmaakt geen onderscheid, behalve dat Hij het tederste medelijden voelt voor degenen die de zwaarste lasten des levens rnoeten dragen. Gods kinderen moeten beproevingen en moei- lijkheden tegemoet zien. Maar zij moeten him lot met opgewekt gemoed accepteren en bedenken dat in alles wat de wereld verzunnt om te geven, God zelf zal voorzien in de gunstigste zin openbaart juist, wanneer wij op moeilijke plaatsen komen, Zijn macht en wijsheid als antwoord op ons nederig gebed. Heb vertrouwen in Hem als beantwoorder van gebeden. Hij zal Zichzelf aan u openbaren als Eén, die in elke nood kan helpen. Hij, die de mens schiep, die hem een wonderbaar lichaam gaf, verstand en geestelijke eigenschappen, zal hem niet onthouden wat nodig is om het leven, dat Hij gegeven heefi, in stand te houden. Hij, Die ons Zijn woord gegeven heeft - de bladeren van de boom des levens - zal ons de kennis, hoe Hij voorziet in voeding voor Zijn behoefiige kinderen, niet onthouden. Hoe kan wijsheid verkregen worden door wie achter de ploeg de ossen drijft? Door emaar te zoeken als zilver en emaar uit te kijken als naar een verborgen schat. "En zijn God onderricht hem over de juiste wijze en leert hem." (29) "Ook dit gaat van de Here der heirscharen uit; Hij is wonderbaar van raad, groot van beleid." (30)
Hij die Adam en Eva in Eden onderwees hoe zij de hof moesten onderhouden, wenst ook nu mensen te onderrichten. Er is wijsheid voor hem die de ploeg drijft en zaad zaait. Voor hem, die op God vertrouwt en Hem gehoorzaamt, opent Hij wegen tot voomitgang. Laat hen moedig voorwaarts gaan, vertrouwend op Hem om in hun noden te voorzien, naar de rijkdom van Zijn goedheid.
Hij, die duizenden voedde van vijf broden en twee kleine visjes, is ook vandaag in staat ons de vnichten van onze arbeid te schenken. Hij, die tot de vissers van Galilea zei: "Laat uw netten neer voor een vangst," die toen zij gehoorzaamden, hun netten gevuld zagen tot die bijna scheurden, wenst dat Zijn volk in deze gebeurtenis ziet, wat Hij ook vandaag nog voor hen wil doen. De God, die in de woestijn de kinderen Israëls het manna uit de hemel gaf, leeft en heerst. Hij wil Zijn volk leiden en vaardigheid en begrip geven in het werk, waarvoor Hij hen geroepen heelt. Hij zal wijsheid geven aan degenen die emaar streven hun plicht gewetensvol en verstandig te doen. Hij, die de wereld bezit, is rijk aan hulpbromien en zal iedereen zegenen die tracht anderen tot zegen te zijn.
Wij moeten in geloof hemelwaarts zien. Wij mogen ons niet laten ontmoedigen door schijnbare tegenslagen; noch ons temeer laten slaan door uitstel. Wij moeten opgewekt, hoopvol en dankbaar werken, in het geloof dat de wereld in haar schoot rij ke schatten bergt voor de trouwe werker, om die te verzamelen, voonaden die rijker zijn dan goud of zilver. De bergen en heuvels veranderen; de aarde veroudelt als een kleed; maar de zegen van God, die voor Zijn volk een tafel in de wildemrs dekt, zal nooit ophouden.
Verwijzingen: 2. Lev.25:23-28. 3. Lev.25:l0. 4. Deut.15:11. 5. Deut.15:7,8. 6. Lev.25:35. 7. Lev.19:9. 8. Deut. 24: 19-21. 9. Deut.15: 10,6. 10. Deut.24: 17. 11. Deut.24: 10-12. 12. Ex.22:26,27. 13 Lev.25:14. 14. Lev.19:35. 15. Deut.25: 13,14. 16. Lev.19:36. 17. Matth.5:42. 18. Ps.37:21. 19. Jes.l6:3,4. 20. Ps.37:3. 21. Jes.29: 18,19 22. Spr. 13:23. 23. Joh.9:4. Luc.9:58. Luc.9:23. Fi1ip.4:6,7. Jes.28:26. Jes.28:29.
|