[C.T.B.H. 55] (1890) C.H. 153-155 315. Veel opvattingen van Zevende Dags Adventisten verschillensterk van die welke over het algemeen in de wereld gelden. De pleit-bezorgers van een waarheid die niet populair is, moeten er vóór alles naarstreven om in hun eigen leven consequent te zijn. Zij moeten niet probe-ren zoveel mogelijk van anderen te verschillen, maar zo dicht mogelijktoenadering zoeken tot diegenen die zij willen beïnvloeden, zodat zij dieanderen kunnen helpen de opvattingen die men zelf hoog houdt over tenemen. Een dergelijke lijn vormt een aanbeveling voor de waarhedenwaaraan zij vasthouden.
Zij die voor dieethervorming zijn, kunnen de voordelen vangezondheidshervorming zo gunstig mogelijk voorstellen aan de hand vande maatregelen die zij voor hun eigen tafel treffen. Zo laat men haarbeginselen tot voorbeeld zijn, als een aanbeveling voor de beoordelingdoor heldere geesten
Er bestaat een grote groep mensen, die iedere hervormingsbeweging afwijst die aan de eetlust beperkingen oplegt, hoe redelijk dieook zijn mag. Zij gaan bij hun smaak te rade in plaats van bij de rede ende gezondheidswetten. Deze groep verzet zich tegen ieder die deplatgetreden paden van de gewoonte verlaat en pleit voor hervorming. Zijbeschouwen hen als radicalen, ook al volgen zij een nog zo consequentelijn. Maar niemand mag toestaan, dat tegenstand of belachelijk makerijhem afbrengt van het hervormingswerk, of ertoe leidt dat hij de zaak lichtopneemt. Hij die bezield is door de geest die Daniël dreef, is nietbekrompen of verwaand, maar staat ferm en vastbesloten voor hetgeenjuist is. In alle contacten die hij heeft, of het nu met broeders en zusters isof met anderen, wijkt hij niet van zijn beginselen af, terwijl hijtegelijkertijd een nobel geduld als van Christus aan de dag legt. Wanneerde pleitbezorgers van gezondheidshervormingen te extreme standpunteninnemen, kan men de mensen niet kwalijk nemen dat zij er genoeg vankrijgen. Maar al te vaak wordt ons geloof op deze manier in diskredietgebracht. En in veel gevallen kunnen zij die zulke inconsequentiesmeemaken, achteraf er nooit meer van overtuigd worden, dat er in dehervormingen nog iets goeds schuilt. Deze extremisten doen in een paarmaanden meer kwaad dan zij in hun hele verdere leven ongedaan kunnenmaken. Zij zijn bezig met iets wat satan maar al te graag ziet gebeuren.Twee groepen zie ik voor me: Ten eerste, zij die niet levenvolgens het licht dat God hun heeft gegeven. Ten tweede, zij die te rigidezijn in het in praktijk brengen van hun eenzijdige hervormingsdenkbeelden, en die aan anderen opdringen. Als zij eenmaal een standpunthebben ingenomen, houden zij daar koppig aan vast en overdrijven inbijna alles.
De eerste groep is begonnen met hervormingen omdat iemandanders dat ook deed. Zij hebben voor zichzelf geen duidelijk inzichtverworven in de beginselen daarvan. Velen van hen die de waarheidbelijden, hebben die ontvangen omdat een ander die ook ontving. Zijzouden geen reden voor hun geloof kunnen geven, zelfs wanneer hunleven ervan afliing. Daarom zijn zij zo wankelmoedig. In plaats van zichpraktisch inzicht te verwerven in de beginselen die hun daden regeren; inplaats van de zaken tot op de bodem uit te zoeken en voor zichzelf op eenjuist fundament te bouwen, wandelen zij in het licht van andennansfakkel en zullen zij zeker ten val komen.
De andere groep neemt verkeerde standpunten in ten opzichte vande hervormingen. Zij gaan over tot een te karig dieet. Ze leven op eenslechte kwaliteit aan voedsel, bereid zonder te letten op de juiste voedingvoor hun organisme. Het is belangrijk dat voedsel met zorg wordtklaargemaakt, zodat het onze eetlust - mits die niet bedorven is - stimu-leert.
Omdat wij op grond van onze beginselen die zaken laten staandie onze maag irriteren en onze gezondheid aantasten, mag men nooit deindruk krijgen dat het van weinig belang is wat we eten. Ik doe geenaanbeveling voor een verarmd dieet. Velen die de goede gevolgen vangezond leven nodig hebben, en die gewetensvol overgaan op hetgeenwaarvan zij denken dat het gezond leven is, worden misleid, doordat menhun doet geloven dat een karig menu, zonder inspanning klaargemaakt,en voor het grootste deel bestaande uit allerlei soorten pap - enzogenaamd licht gebak wat in werkelijkheid zwaar en klef is - dat ditbedoeld wordt met een hervormingsdieet. Sommigen gebruiken melk encen grote hoeveelheid suiker in hun pap en denken dan ook nog dat zijbezig zijn met gezondheidshervorming. Maar de combinatie van suikeren melk zorgt ervoor dat er gisting in de maag ontstaat en is dusschadelijk. Het vrije gebruik van suiker in wat voor vorm dan ook leidttot verstopping van ons systeem en vormt niet zelden een oorzaak voorziekte. Sommigen denken dat zij slechts zoveel mogen eten, en slechtsdie kwaliteit, en dat zij zichzelf moeten beperken tot twee of drie soortenvoedsel. Maar door te weinig voedsel tot zich te nemen en van niet tebeste kwaliteit, ontvangen zij niet voldoende voeding.
Bekrompen ideeën en het teveel benadrukken van onbelangrijkepunten hebben de zaak van de gezondheidshervorming veel schadegedaan. Men kan zó zijn best doen om zuinig te zijn bij de bereiding vanvoedsel, dat men in plaats van een gezond een armoedig dieet krijgt. Watis het gevolg? Bloedarmoede. Ik heb verschillende ziektegevallen geziendie heel moeilijk te genezen waren, die het gevolg waren van eenverarmd dieet. De mensen die zo waren aangetast werden niet doorarmoede gedwongen om een karig dieet te volgen, maar hadden zogehandeld om aan hun eigen verkeerde ideeën van wat gezondheidshervorming is gestalte te geven. Dag in dag uit, maaltijd na maaltijdwerden dezelfde gerechten klaargemaakt zonder afwisseling, zodatspijsverteringsstoomissen en algemene verzwakking het gevolg waren.
|