|
|
De mythes
rond melk
Melk is goed voor elk, we zijn er allemaal
mee grootgebracht en drinken dan ook gemiddeld twee glazen melk per dag.
Hiermee behoren we tot een van de grootste zuivelconsumenten van de
wereld. In Nederland krijgen we bijna nooit iets te horen over de
kanttekeningen die geplaatst worden bij het drinken van koemelk.
Kalk
De mens heeft calcium nodig om de botten te versterken om zo
botontkalking ofwel osteoporose tegen te gaan. In Nederland wordt al
vanaf de jaren '60 reclame gemaakt om veel melk te drinken voor sterkere
botten
Prof. Walter Willett, voedselwetenschapper aan de Harvard University,
onderzoekt al sinds1976 de relatie tussen zuivel en osteoporose. Hij
zegt dat uit onderzoek blijkt dat er helemaal geen verband is tussen het
drinken van veel melk en het voorkomen van botbreuken. Dat druist toch
in tegen alles wat wij altijd gehoord hebben. En Willett staat hier niet
alleen in. Prof. Colin Campbell, biochemicus Cornell University, deelt
deze mening. Hij is zelfs van mening dat door de eiwitten in de melk,
een zuur wordt aan gemaakt die juist voor een afbraak van het bot zorgt.
En dat blijkt ook wel uit het volgende: 12 op de 10.000 Nederlanders
heeft een heupbreuk gehad. Ook in Zweden, waar veel zuivel wordt
gedronken, breken veel mensen een heup. Namelijk wel 20 op de 10.000. In
landen waar veel minder zuivel wordt geconsumeerd, zoals China en Japan,
ligt het getal veel lager. In China namelijk 10 op de 10.000 en in Japan
zelfs 9 op de 10.000.
Het staat vast dat het menselijk lichaam calcium nodig heeft voor zijn
botten. Volgens Willet krijgen we al genoeg binnen via ons normale
dieet. Het is in ieder geval belangrijk veel buiten te zijn om vitamine
D binnen te krijgen. En veel groene groenten te eten. Een koe komt ook
aan het calcium door het eten van groen gras.
Lactose intolerantie
Het overgrote deel van de wereld wordt trouwens ziek van het drinken van
melk, ze zijn lactose-intolerant. Dit betekent dat zij de melksuikers,
de lactose, niet goed kunnen verteren. Alhoewel moedermelk ook lactose
bevat, kunnen baby's dat wel verteren. Dit stopt over het algemeen
wanneer er gestopt wordt met borstvoeding. Behalve bij de Europeanen en
Noord Amerikanen, zij zijn zo geëvolueerd dat ze melk kunnen blijven
drinken. Maar was dat wel de bedoeling van Moeder Natuur?
Negentig procent van de Aziaten, zeventig procent van de Afrikanen en
vijftig procent van de Zuid Amerikanen zijn lactose intolerant. Terwijl
maar vijftien procent van de blanken niet tegen het drinken van melk
kan. Maar liefst zeventig procent van de wereldbevolking kan helemaal
niet tegen melk. En het is opvallend dat als je stopt met melk drinken,
je lichaam vanzelf lactose-intolerant wordt.
Beide wetenschappers zijn ervan overtuigd dat het menselijk lichaam niet
gebouwd is om koemelk te drinken.Volgens hen is koemelk bedoeld voor het
kalf, net zoals moedermelk is bedoeld voor de baby.
Langdurige effecten
De samenstelling van koemelk is wezenlijk anders dan die van onze eigen
moedermelk. Zo zit er veel meer groeihormonen in. En dat is ook niet
raar, een kalf moet natuurlijk veel meer botdichtheid ontwikkelen dan de
mens.
Dat is nog niet alles. We komen steeds meer te weten over de langdurige
effecten van het drinken van melk. Zo zijn de vetten en eiwitten in de
melkproducten desastreus voor ons cholesterol met alle gevaren van dien.
Een glas volle melk bestaat maar liefst uit 23 procent van de benodigde
dagelijkse hoeveelheid dierlijke vetten, ook wel bekend als verzadigd
vet. Algemeen bekend is dat deze vetten de cholesterol verhogen en
daarmee de kans op hart en vaatziekten aanzienlijk vergroten.
Professor Campbell verrichtte de zogeheten China Study, waarin hij zegt
dat mensen die dierlijk en eiwitrijk dieet volgen, zoals zuivel, tot 17
keer meer kans hebben op hartziektes dan mensen die hun voedingsstoffen
halen uit onder meer fruit en groenten, zoals de Chinezen. Prof. Katan,
hoogleraar voedingsleer Wageningen Centre of Food Sciences, zet wel
kanttekeningen bij dit onderzoek. Er zijn eventueel nog andere verbanden
te leggen. Chinezen bewegen misschien meer, roken minder, zijn slanker,
eten minder ongezond. Volgens Katan is de uitkomst dus niet zomaar aan
eiwit toe te schrijven.
Toch vindt Katan wel dat het vet in melk beter te vermijden is. Melk is
heel rijk aan verzadigde vetzuren. Die verhogen je cholesterol en dat
leidt tot aderverkalking en tot hartinfarcten. Magere melk, magere
yoghurt en karnemelk zijn daarom mooie producten. De Amerikaan Campbell
is juist van mening dat niet alleen het vet het risico op hart- en
vaatziektes verhoogd, maar dat de eiwitten die in zuivel zitten nog meer
risico vormen en dan heeft het drinken van magere producten volgens hem
geen enkele zin.
Zuivel en kanker
Er worden ook steeds meer verbanden gelegd tussen het consumeren van
zuivel en kanker. Deze onderzoeksresultaten zijn nog maar net boven
water gekomen en moeten nog verder onderzocht worden. De meningen
verschillen hierover nog enorm.
Volgens Campbell zijn de kankercijfers, net zoals de Hart- en
Vaatziektecijfers, in Amerika vele malen hoger dan in Azië. We hebben in
ons lichaam het zogeheten eiwit IGF-1, de Insuline-like Growth Factor.
Deze hebben wij nodig om ons lichaam te laten groeien en te versterken.
Wanneer we volgroeid zijn en daarna nog steeds een overdadige inname van
dierlijke eiwitten, zoals bijvoorbeeld melk, binnenkrijgen dan kan het
IGF-1 nergens meer heen, want we zijn al volgroeid. Het gevaar is dat
zij zich dan vestigen aan kankercellen, waardoor de kans op kanker vele
malen groter wordt. Dat melk niet alleen slecht is voor de gezondheid
blijkt uit onderzoeken dat calcium juist helpt tegen het risico op
darmkanker.
In Nederland wordt niet veel ruchtbaarheid gegeven aan deze kant van het
verhaal over melk. Melk is namelijk een belangrijk onderdeel van de
Nederlandse economie. De organisatie die in Nederland verantwoordelijk
is om melk aan de man te brengen is de Nederlandse Zuivel Organisatie.
Zij voelen zich niet geroepen om deze kanttekeningen in de openbaarheid
te brengen. Ook al hebben de reclames van de NZO een voorlichtend
karakter, het is goed om in gedachte te houden dat het een commerciële
organisatie is. Op de website van de
NZO
en
Zuivelonline.nl kunnen vragen over melk worden gesteld.
Ook het
Voedingscentrum blijft zich achter de wetenschap verschuilen en
houdt vast aan de 2 tot 3 glazen melk per dag. De onderzoeken van
bijvoorbeeld Campbell en Willett vindt het Voedingscentrum niet
voldoende om haar informatie te veranderen.
|
|